Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Valter Valross lilla stuga

Startat av Ashman, 16 september 2016 kl. 11:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Ashman

Ett litet Fabuland-bygge. Byggde helt utan plan, förutom att jag ville bygga en skorsten och använda mitt nya gråa tak. Nån som har tips på hur man gömmer tak-supporten som alltid är i grälla färger? I detta fallet blått.

Walter Walrus' Cottage by Anders Löfgren, on Flickr

Walter Walrus' Cottage by Anders Löfgren, on Flickr

Walter Walrus' Cottage by Anders Löfgren, on Flickr


Stigge72

Fint hus.

Jag har tyvärr inga tak av den sorten att laborera med, men man kanske skulle kunna fylla på under den delen av taket som "sticker ut" med lagom sneda bitar? Skymmer lite iaf, och det som inte skyms hamnar bakom en liten skuggig glipa.

o0ger

Citat från: Ashman skrivet 16 september 2016 kl. 11:47
Nån som har tips på hur man gömmer tak-supporten som alltid är i grälla färger? I detta fallet blått.

Som Stigge säger, kan du inte bara bygga med slopes eller wedgeplates på sidorna och på så sätt täcka supporten?

Om jag inte minns fel så kan du ju ta bort de grå takbitarna från de blå supportbitarna. I takbitarna är det väl ihåliga studs på undersidan där en vanlig bar passar? Använd den metoden för att fästa taket istället, och sätt slopes i gavlarna. De kan ju tex vara förskjutna ½ stud m.h.a jumperplates.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Ashman

#4
Jag har funderat på att fylla på med snedbitar, men då går man miste om effekten av att taket sticker ut. Det ser inte lika fint ut men det kanske är bästa alternativet. Eller om man bakar in bitar med knoppar åt sidan i raden under supporten och sen bygger upp med tiles längs supporten. Då får man ett tunt lager och taket sticker fortfarande ut. Men det blor kanske svårt att få snyggt.

Takbitarna har smala pigga som man trär på supporten. Det var lite det jag var ute efter, om nåt annat kan passa på de piggarna. Det är inte vanliga knoppar. (Edit: tror jag inte iallafall. Har ingen jag kan kolla på för är på resande fot på väg till Billund  ;D )

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.