Interface B (70909 i set 9751 ) ingår i 9701 låda från Dacta

Startat av LH4PI, 22 februari 2024 kl. 11:28

Föregående ämne - Nästa ämne

LH4PI

Hej , ny  betalande medlem i gruppen
Jag undrar om det är  någon som aktivt använder detta interface  idag  och/ eller  är intresserade  att sälja det

Jag har som mål att  få igång  mitt gamla , men tyvärr  verkar det trasigt .


MVH
Lars
Lärande hela livet med Lego

Godtfred

Har ingen sådan, men den skulle jag troligen kunna laga åt dig. Är ju inte precis rocket-science hårdvara i de gamla burkarna. Vad är det som inte funkar?

Välkommen till Swebrick förresten!

pehter aka ibbe

#2
Har inget sånt men kan det vara att det är svårt att koppla in till en "modern" dator och få mjukvaran att fungera?

Jag vet att AndersI har hållt på med ett. Han har tom skrivit ihop ett eget litet program, https://www.blockcad.net/dacta/


Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LH4PI

Citat från: Godtfred skrivet 22 februari 2024 kl. 11:54Har ingen sådan, men den skulle jag troligen kunna laga åt dig. Är ju inte precis rocket-science hårdvara i de gamla burkarna. Vad är det som inte funkar?

Välkommen till Swebrick förresten!
Tack Godtfred
Jag fixade faktiskt interface igår 
Det var en kombination av en tantalkondensator som var kortsluten och förhindrade matning till microproccorn och ett dåligt fungerande serieport  från en 30 år gammal HP Omnibook , AndersI program verifierade att 70909 funkade . Kunde med USB oscilliscop ned inbbygg rs232 decoding finna att de första ascii ecknen saknades i initieringsträngen(bild , observera kodningen av ascii tecknen!)  Vilket gjorde att programmet ej gick igång , så jag bytte win98 laptopen mot en desktop xp och sedan även via usb/seriel dongle till win11 (bild)  och det verkar som  allt fungerar nu med rätt dator .
Lärande hela livet med Lego

LH4PI

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 22 februari 2024 kl. 13:53Har inget sånt men kan det vara att det är svårt att koppla in till en "modern" dator och få mjukvaran att fungera?

Jag vet att AndersI har hållt på med ett. Han har tom skrivit ihop ett eget litet program, https://www.blockcad.net/dacta/



Tack för info , jag använde faktiskt AndersI program , se annat svar. 
Målet är dock att få igång ursprungsprogrammet från Dacta som enligt uppgift går att köra på en xp.
Lärande hela livet med Lego

AndersI

@LH4PI Vilket är "programmet från Dacta"? Det som följde med till mitt interface heter Technologica (om jag minns rätt) och var ganska buggigt. Jag minns att jag blev tvungen att redigera den genererade programtexten för hand för att få en del saker att fungera. Det var ganska frustrerande och därför skrev jag ett eget program.

LH4PI

Hej Anders 

Ditt program  bricklab.exe är ju riktigt bra att testa ut funktionen och  fungerar  ju i alla miljöer , åtminstone från win98 och uppåt  och  jag gillar särskilt  log funktionen som ofta saknas  i nyare program !

Bifogar  det program som jag lyckats installera på en gammal win98 dator  men ännu inte kört mot  70909, om det är det programmet  är buggigt  så var det ju tråkigt att höra , tänkte faktiskt prova ( av både nostalgiska och  funktionella  skäl) att  köra det mot en HP 200LX från samma tidpunkt  som har DOS 3.1  och är i mitt tycke den bästa palmtop datorn som  skapats  Microsoft /HP/Lotus 123  programvara  allt i ROM  och är föregångaren till  dagen smartphone via 700LX som var en 200X  med en Nokia telefon integrerat .

MVH Lars
Lärande hela livet med Lego

Godtfred

Kul med lite olika hinder att ta sig igenom. Leta efter trasiga kondensatorer eller kallödningar i kraftdelarna brukar räcka långt i de flesta felsökningar av äldre elektronik.

LH4PI

Citat från: Godtfred skrivet 23 februari 2024 kl. 12:10Kul med lite olika hinder att ta sig igenom. Leta efter trasiga kondensatorer eller kallödningar i kraftdelarna brukar räcka långt i de flesta felsökningar av äldre elektronik.
Precis !
Egentligen fantastiskt att en enda komponent kan "förstöra" en hel Legopryl.
Lärande hela livet med Lego

AndersI

Citat från: LH4PI skrivet 23 februari 2024 kl. 11:42Ditt program  bricklab.exe är ju riktigt bra att testa ut funktionen och  fungerar  ju i alla miljöer , åtminstone från win98 och uppåt  och  jag gillar särskilt  log funktionen som ofta saknas  i nyare program.
Edit: Det verkar som om den versionen (med programmeringsmiljö) aldrig lades upp på nätet ☹️ Kan inte lova att jag nånsin hittar den igen ...

Du är medveten om att bricklab är en hel programmeringsmiljö, inte bara ett testinstrument?

Programmeringsspråket är (om jag minns rätt) Pascal-influerat och jag har själv använt det till ett flertal (hemma-)projekt, t.ex. ett flipperspel. Ganska bristfällig dokumentation, förstås ...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.