Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Oleons kungliga slott

Startat av Gideon, 20 mars 2016 kl. 18:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Som jag hintat om i ett par andra trådar så håller jag på med fasaden till ett 1700-talsslott för Brethren of the Brick Seas och uppskattar mycket den feedback som jag har fått där! Eftersom jag är inne på helt ny mark för min del så tänkte jag fortsätta med denna mer "öppna" kreativa process genom hela det här bygget och tar tacksamt emot kritik (gärna hård sådan om något kan göras bättre) och förslag!

Hittills har det mest varit experimenterande med olika detaljer (inte sällan inspirerade av Wineyards LDD-byggen) men nu tänkte jag börja bygga ihop det till en helhet. Eftersom jag blivit så dålig på att riva byggen nuförtiden så är det nog redan nu inte så dumt att räkna med att det ska hänga med till Linköping, så jag får försöka åtminstone göra baksidan slät så att den går att täcka med några stora plates. Börjar med entré med balkong över men tänker även göra sidorna på ett sådant sätt att de ska gå att ansluta fler moduler om bitarna räcker till 1-2 kolumner med fönster till på respektive sida.
Något helt slott av detta är dock inte planerat i dagsläget.

Edit: Uppdaterat med bilder på slottet i sin nuvarande form. Utbyggnad kan eventuellt ske senare.






Gideon

#1
Byggt en kvasi-moduverse-bas och börjar med layouten av byggets nedersta våning.


Fönster och pelare på första våningen. (Kraftigt inspirerade av Wineyards bygge :) )


Första frågan jag vill ställa är: Lbg eller dbg för marken framför väggen? Dbg ger bättre kontrast men kanske blir lite för mörkt?

dalle

Vad är det för fel på tan på marken framför eller dt?
Ser i övrigt det mer än lovande ut.
Tycker att du ska vända på den räfflade klossen i frisen ovan fönster. En horisontal riktverkan är mer naturlig mellan kolonner.

Gideon

#3
Citat från: dalle skrivet 20 mars 2016 kl. 18:46
Vad är det för fel på tan på marken framför eller dt?
Tanken var ett stenlagt torg, så det blir nog lite blandat lbg/dbg och blandat 1x1, 1x2, 1x1 round tile och 2x2 tile men jag funderar på vilken färg jag huvudsakligen ska använda.

Citat från: dalle skrivet 20 mars 2016 kl. 18:46
Tycker att du ska vända på den räfflade klossen i frisen ovan fönster. En horisontal riktverkan är mer naturlig mellan kolonner.
Noterat! Testar att ändra det. Annars funderar jag på att göra som Wineyard och ha en lite mer invecklad design där, men jag är ute efter en något stramare design överlag än hans barockpalats.

mordatre

Kommer det finna andra färger som bryter av det grå i bygget (träd, tak, gräs) så är det nog inget problem att basera torget på ljusgrått.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Gideon

#5
Citat från: mordatre skrivet 20 mars 2016 kl. 19:27
Kommer det finna andra färger som bryter av det grå i bygget (träd, tak, gräs) så är det nog inget problem att basera torget på ljusgrått.
Har inte planerat några inslag av växtlighet. Taket är jag lite i valet och kvalet om jag ska bygga i dbg (slope 75 i så fall) eller om jag ska göra som Stockholms slott att bara ha en dekorativ kant och låta taket luta in bakom istället.

Ett alternativ om man kör med lbg även för torget är ju att försöka ljussätta bygget vid fotograferingen (det är ju främst ett bygge avsett för fotografering) så att kontrasterna mellan olika delar i lbg ändå blir acceptabla.

Provade att ställa det första färdiga fönstret på nästa våning på plats. Tror dock att jag ska skippa den horisontala linjen mellan fönstren på denna våning, alternativt placera den nere i höjd med fönsterbrädan istället och eventuellt skippa statyerna.

mordatre

Kör du tan på fasadens övre del räcker det nog för att bryta av.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Gideon

Citat från: mordatre skrivet 20 mars 2016 kl. 20:47
Kör du tan på fasadens övre del räcker det nog för att bryta av.
Hänger inte helt med, menar du att tan räcker jämfört med vad...?

andreaseldh

Jag tycker att man definitivt inte ska använda samma grå nyans på fasaden som på marken. Möjligen kan man använda två nyanser på marken där den ena är samma som på fasaden. Sedan beror det ju även på vad marken ska föreställa, välkrattad grusgång, välansad gräsmatta, stenläggning?

Jag har förresten svårt att se vad det är för nyans på övre delen av fasaden, Tan eller Cool yellow?

Gideon

Citat från: andreaseldh skrivet 20 mars 2016 kl. 21:21
Jag tycker att man definitivt inte ska använda samma grå nyans på fasaden som på marken. Möjligen kan man använda två nyanser på marken där den ena är samma som på fasaden. Sedan beror det ju även på vad marken ska föreställa, välkrattad grusgång, välansad gräsmatta, stenläggning?

Jag har förresten svårt att se vad det är för nyans på övre delen av fasaden, Tan eller Cool yellow?
Tack för input, jag lutar just nu åt att blanda dbg/lbg med tonvikt mot dbg på marken. Men ni ger mig idéer om att man kanske skulle ha någon slags planteringar framför...?

Fasaden kommer vara tan, min aj-Fån verkade bara inte riktigt vara överens med belysningen när den skulle hitta vitbalansen ;)

Magnus den store

Kontrast mellan husgrund och markbeläggning är att föredra. Granit i dbg, sandsten i tan/dark tan eller kanske grus i sand red? I många av de slott som jag sett, med planteringar vid fasaden, så känns det som något som kommit till efteråt. Jag vet inte men det känns ganska malplacerat när det ofta finns en gigantisk slottspark som omgärdar bygget. Plantering är dock bättre än krukväxter. Få saker får mig att se rött som när någon trädgårdsmästare à la Kirchsteiger ska placera en fjantig krukväxt framför ett magnifikt slott.  ::)

Här gjorde jag felet att  bygga en källare i dbg och när jag sen la trottoarens marksten var kontrasten för obefintlig. Blomlådorna med toppsten och trappan med plansteg i tan är en efterhandskonstruktion, eftersom jag inte orkade bygga om grunden.


Swedish Townhouse
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 20 mars 2016 kl. 22:49
I många av de slott som jag sett, med planteringar vid fasaden, så känns det som något som kommit till efteråt. Jag vet inte men det känns ganska malplacerat när det ofta finns en gigantisk slottspark som omgärdar bygget.
Exakt, jag tänker mig såklart att det finns magnifika trädgårdar (tänk Versailles) i anslutning till slottet, men närmast porten bör det väl vara stenläggning/kullersten.

Får för övrigt redan idéer om andra byggen i anslutning till detta slott ;)

Gideon

Uppdatering: Avslutar kvällens byggande lite väl sent (barnen vaknar nog om 5-6 h...). Bottenvåningen nästan färdig, men själva porten blev inte så lyckad så den behöver göras om (har dock sett till att den lätt går att komma åt från baksidan). Tips på hur man kan göra dörrarna snyggare mottages tacksamt!
Är iaf rätt nöjd med att jag lyckades hitta en snyggare lösning än vanliga kikare för spjälorna i balkongräcket :)


andreaseldh

Ja det blev alldeles för mycket guld på dörren. Det kanske räcker att byta grillarna mot samma bruna nyans och låta strukturen göra hela jobbet? Dörrhandtagen med jumper plus rund plate är perfekta! Tiles i valvet måste ha jämn insida, men utsidan får vara ojämn. Du har ju redan byggt snygga valv i den här tråden. Genialt med ljussablar i balkongräcket!

AndersI

En så stor och kraftig ytterdörr orkar man inte dra i en ynklig dörrknopp, det vill till riktiga handtag! Knoppar (och gulddekorationer) har man på tunna innerdörrar...

Håller med om att tiles i valvbågen inte ska ha ojämn innerkant.

För övrigt vådligt snyggt!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.