Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

3001: A Brick OCD

Startat av Skafte, 01 september 2015 kl. 20:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Det handlar ju en del om "felaktiga" gjutningar också. Jag har Dark Red i minst två nyanser, t ex, men det är inget som BL skulle lista som en annan färg (Light Dark Red?).

Jag har ibland beställt bitar (inte 3001:or) i pearl dark gray och flat silver från samma butik för att se skillnaden, men de var lika... Är de nr 3 och 4 i rad 6? Vilken är den ljusare?

andreaseldh

Just färgen Dark Red ändrade TLG för några år sedan. Den nya heter "New Dark Red" hos TLG men BrickLink gör inte skillnad på de två. Om man jämför två bitar så ser den gamla blodröd ut medan den nya går åt brunt.

Hur fick förresten CopMike tag på en bit utan pigment?

CopMike

Citat från: Skafte skrivet 02 september 2015 kl. 22:19
Jag har ibland beställt bitar (inte 3001:or) i pearl dark gray och flat silver från samma butik för att se skillnaden, men de var lika... Är de nr 3 och 4 i rad 6? Vilken är den ljusare?
Flat Silver nr 3, dvs den övre, PLG den undre. PLG är ljusare.

Skafte

Citat från: CopMike skrivet 03 september 2015 kl. 06:57
Citat från: Skafte skrivet 02 september 2015 kl. 22:19
Jag har ibland beställt bitar (inte 3001:or) i pearl dark gray och flat silver från samma butik för att se skillnaden, men de var lika... Är de nr 3 och 4 i rad 6? Vilken är den ljusare?
Flat Silver nr 3, dvs den övre, PLG den undre. PLG är ljusare.

Ha. Där ser man. Du råkar inte ha en dublett?  ::)

andreaseldh

Lite mer om de båda nyanserna Dark Red: 3002 finns bara i den gamla färgen, 98283 finns bara i den nya färgen.

marpe

Era rackare där...  :D Så här roliga samlarlekar får ni inte fresta med. Jag skulle ju bygga LEGO, inte samla i härliga drivor.

*Motar undan samlardjävulen*  ;)

Skafte

#21
Den där CopMike ledde mig djupare i fördärvet genom att skicka ett par stycken till mig. Så nu har jag beställt några till.  ::)

dalle

Det är väl bara en tidsfråga innan TLG gör en 2x4 i en special färg till ComiCon i begränsad upplaga om 30 st.

Majkel

Jag blev ju tvungen att kolla hur många jag kan frambringa... det blev bara 19  :o bäst att sortera ner dom i lådorna igen, man vet ju inte var det slutar annars  ;)

andli

Jag började på en inför lugbulken för att få koll på färgerna, jag satsade dock på 3023 istället, och bara aktuella färger...
Vi får väl se om den kommer utökas (eller ens bli färdig med bara moderna färger...)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andreaseldh

I den trevliga boken James May's Toy Stories, efter TV-serien där han bl.a. bygger ett Legohus och sover i en natt, finns en förteckning över de 60 färger som fanns år 2010. De var:

1 White
5 Brick Yellow
18 Nougat
21 Bright Red
23 Bright Blue
24 Bright Yellow
26 Black
28 Dark Green
37 Bright Green
38 Dark Orange
40 Tr. Clear
41 Tr. Red
42 Tr. Light Blue
43 Tr. Blue
44 Tr. Yellow
47 Tr. Red Orange
48 Tr. Green
49 Tr. Flour. Green
102 Medium Blue
106 Bright Orange
107 Turquoise Green
111 Tr. Brown
113 Tr. Med. Violet
119 Bright Yel. Green
120 Light Yel. Green
124 Bright Red. Violet
126 Tr. Bright Violet
131 Silver
135 Sand Blue
138 Sand Yellow
139 Copper
140 Earth Blue
141 Earth Green
143 Tr. Flour. Blue
148 Dark Grey Metal
151 Sand Green
154 Dark Red
182 Tr. Bright Orange
191 Flame Yel. Orange
192 Reddish Brown
194 Med. Stone Grey
196 Dark Royal Blue
198 Bright Red. Lilac
199 Dark Stone Grey
208 Light Stone Grey
212 Light Royal Blue
217 Brown
221 Bright Purple
222 Light Purple
226 Cool Yellow
227 Tr. Bright Green
232 Dove Blue
268 Medium Lilac
283 Light Nougat
294 Phosporent White
296 Silver (ljusare än 131)
297 Warm Gold
308 Dark Brown
311 Tr. Bright Green (mörkare än 227)
312 Medium Nougat

Detta väcker två frågor:

  • Går det att få tag på en officiell lista över alla TLG:s namngivna och numrerade färger som någonsin funnits?
  • Gärna kombinerat med bitnummer, så man kan se vilken bit som funnits i flest färger?

Som bonus får ni min 3001 i skala 6:1 i två nyanser vitt!

Nextuz

Citat från: andreaseldh skrivet 02 september 2015 kl. 23:36
Just färgen Dark Red ändrade TLG för några år sedan. Den nya heter "New Dark Red" hos TLG men BrickLink gör inte skillnad på de två. Om man jämför två bitar så ser den gamla blodröd ut medan den nya går åt brunt.

Hur fick förresten CopMike tag på en bit utan pigment?

skulle den heta brownish dark red då? :P

Förövrigt... ni håller på o gå ner i ett träsk :P

Skafte

Citat från: Nextuz skrivet 05 september 2015 kl. 12:40
Förövrigt... ni håller på o gå ner i ett träsk :P

Njae. Jag kan sluta när jag vill. Jag ville sluta med SW-gubbar och det klarade jag i alla fall.  :)

CopMike

#28
Citat från: andli skrivet 04 september 2015 kl. 19:58
Jag började på en inför lugbulken för att få koll på färgerna, jag satsade dock på 3023 istället, och bara aktuella färger...
Kul!
Jag kör också både:
http://alpha.bricklink.com/pages/clone/catalogitem.page?P=3003#T=C
och
http://alpha.bricklink.com/pages/clone/catalogitem.page?P=3020#T=C

Citat från: andreaseldh skrivet 04 september 2015 kl. 22:47
  • Går det att få tag på en officiell lista över alla TLG:s namngivna och numrerade färger som någonsin funnits?
Från Peeron:
http://www.peeron.com/cgi-bin/invcgis/colorguide.cgi
Hyfsat up-to-date.

CopMike

Citat från: Skafte skrivet 01 september 2015 kl. 21:54
Tack! Jag gjorde en köp/byt-tråd igår:

http://www.swebrick.se/index.php?topic=8945.0
Verkar inte vara så mycket kvar att skaffa av dom kända färgerna ;D!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.