Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

3023: A Plate OCD

Startat av CopMike, 07 maj 2023 kl. 21:44

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Det här är tråden för 1x2 plate 3023 missbrukarna :D!
Dessa finns idag listade till salu på BL, jag är skeptisk till ett par av dem. I nästa post ska jag resonera mer.

CopMike


Eriol

Bara skeptisk till ett par? Jag gissar att hälften av Trans-färgerna är rena felregistreringar av folk som gissar sig fram.

ColA

Citat från: Eriol skrivet 07 maj 2023 kl. 22:20Bara skeptisk till ett par? Jag gissar att hälften av Trans-färgerna är rena felregistreringar av folk som gissar sig fram.
Oj det tror inte jag, jag skulle spontant gissa att 2-3st av trans färgerna är knepiga. 

Eriol

Tex Trans-Light Green, Trans-Light Orange och Trans-Pink verkar ju vara rena Clikits-färger och Trans-Neon Yellow är jag också väldigt tveksam till.

Eriol

Knappt en månad har gått sedan trådstarten och det har redan hunnit komma två nya färger:

Medium tan i  och Pearl Gold i .

CopMike

Trans Green på plats!
3023.jpg

Eriol

Jag har jobbat litegrann på att försöka få tag i åtminstone alla "known colors" av plate 1x2, men efter att ha hittat den här diskussionen har jag bestämt mig för att räkna bort Sky Blue tills vidare:

https://www.bricklink.com/messageThread.asp?ID=336390&nID=1399270

(Fast om CopMike faktiskt skulle ha en i Sky Blue att visa upp så kanske jag får revidera mitt ställningstagande.)

ColA

Det kan vara en så kallad CopMike bit 😎

CopMike

Sky Blue 1x2 ovanpå och under en 2x4 Medium Azure ;) !

Eriol

Citat från: CopMike skrivet 03 juli 2023 kl. 14:52Sky Blue 1x2 ovanpå och under en 2x4 Medium Azure ;) !

Inte för att jag ser någon skillnad på bilden, men litar på att det ändå är olika färger. Då får jag basera min gränsdragning på om du fått biten genom att köpa set eller om den dykt upp på något annat sätt..? 

Gideon

Citat från: ColA skrivet 03 juli 2023 kl. 13:25Det kan vara en så kallad CopMike bit 😎
Det borde vara ännu ett av orden i Swebrick-ordlistan!

Eriol

Nu har jag äntligen en samling som är något att visa upp (58 st olika) även om det är långtifrån "komplett" ännu:
 
IMG_5613.JPG

Rad 1: Aqua (saknas), Black, Blue, Bright Green, Bright Light Blue, Bright Light Orange, Bright Light Yellow, Bright Pink (saknas, missade att beställa denna), Brown
Rad 2: Coral, Dark Azure, Dark Blue, Dark Bluish Gray, Dark Brown, Dark Gray, Dark Green, Dark Orange, Dark Pink
Rad 3: Dark Purple, Dark Red, Dark Tan, Dark Turquoise, Green, Lavender, Light Aqua, Light Bluish Gray, Light Gray
Rad 4: Light Nougat, Lime, Magenta, Maersk Blue (saknas), Medium Azure, Medium Blue, Medium Lavender, Medium Nougat, Medium Orange (saknas)
Rad 5: Medium Tan (saknas, NY), Neon Yellow, Nougat, Olive Green, Orange, Pink, Red, Reddish Brown, Sand Blue
Rad 6: Sand Green, Sand Red, Sky Blue (saknas), Tan, White, Yellow, Yellowish Green, Trans-Brown, Trans-Clear
Rad 7: Trans-Dark Blue, Trans-Dark Pink, Trans-Medium Blue, Trans-Light Blue, Trans-Neon Green, Trans-Orange, Trans-Purple, Trans-Red, Trans-Yellow
Rad 8: Pearl Gold (saknas, NY), Glow In Dark White, (resten reservplats för "okända" och nya färger)

Om man tittar även på färger som aldrig förekommit i set så verkar åtminstone dessa finnas (de har riktiga bilder och trovärdiga säljare på Bricklink):

- Light Brown
- Light Orange
- Light Pink (om jag förstått rätt så är det en färgvariation som även förekommer i set där det officiellt ska vara Pink)
- Very Light Bluish Gray
- Very Light Orange (dock lite tveksam till om denna skiljer sig från Light Orange)
- Trans-Bright Green
- Trans-Green
- Trans-Light Orange (inte den officiella Clikits-färgen, men en amerikansk säljare säger sig ha en färgvariation)
- Trans-Neon Orange
- Flat Silver
- Pearl Light Gray

Så runt 75 tillgängliga färger får jag det till totalt.

Skafte

Medium Tan (Lego: Warm Tan) siktad på BaP, tyvärr ej i lager, men det lär ju komma.

Gideon

Citat från: Skafte skrivet 09 oktober 2023 kl. 00:13Medium Tan (Lego: Warm Tan) siktad på BaP, tyvärr ej i lager, men det lär ju komma.
Mottlingsbit!!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.