Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bit för bit - Svenska AFOL-podden

Startat av Skafte, 24 mars 2023 kl. 22:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Nu är det dags!

Ni har kanske hört eMpTyW och mig prata om att det skulle vara kul att podda om Lego och AFOLandet. Nu har vi lyckats spela in några avsnitt, och de första ligger uppe här:

www.bitforbit.nu/podd

Kom gärna med synpunkter och frågor här eller på Facebook-sidan med samma namn som den här forumtråden!

Vi hoppas få intervjua många Swebrickare framöver, kanske vi kan ordna en studio under eventet i Örebro?


Eriol

Mäh! Ni kan ju inte lägga ut nästan tre timmar material kl 22:21 på kvällen! Jag behöver min nattsömn!  ;D

Skafte

Citat från: Eriol skrivet 24 mars 2023 kl. 22:45Mäh! Ni kan ju inte lägga ut nästan tre timmar material kl 22:21 på kvällen! Jag behöver min nattsömn!  ;D
Man får se till att ransonera. De här avsnitten skall ju räcka i en vecka, och då blir det bara ett nytt...

Gideon

Tack för ett trevligt första avsnitt! Ser fram emot att lyssna på resten under mer sortering i helgen :)

robinnilsson403

Åh! Nu måste jag ta mig tid!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

dalle


o0ger

Jaa!! Kul med en ny Lego-podd!! ❤️❤️❤️

Finns det någon URL till en feed man kan prenumerera på?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Skafte

#7
Citat från: dalle skrivet 25 mars 2023 kl. 08:47Vad är det för signaturmelodi?
Sorkar & Strängar, mitt band som du var på konsert med!

Citat från: o0ger skrivet 25 mars 2023 kl. 09:07Jaa!! Kul med en ny Lego-podd!! ❤️❤️❤️

Finns det någon URL till en feed man kan prenumerera på?
Alltså, teknologinivån är väldigt låg. Nån gång under fredagkvällen kommer ett nytt avsnitt upp på sidan. Än så länge i alla fall.

Godtfred

Trevligt! + för fina loggan. Har bara lyssnat lite på sista avsnittet. Ni får jobba på mikrofontekniken. Nu har ni olika nivåer och dessutom olika efterklang på rösterna, låter som att ni sitter i helt olika rum, kanske ni gör också? Gissar att ni sitter på olika avstånd från mikrofonerna, eller är två helt olika typer, och rummet inte är "studiodämpat".

Skafte

Tja, vi kollar nivåer och allt möjligt innan vi sätter igång, men man flyttar väl lite på sig under tiden. Ser inte hur vi kan förbättra det utan att hyra in proffstudio med tekniker och efterredigering...

Emma S

Underbart, hann lyssna på halva första avsnittet igår kväll 😊 En Legopodd har verkligen saknats!

Godtfred

Citat från: Skafte skrivet 25 mars 2023 kl. 09:53Tja, vi kollar nivåer och allt möjligt innan vi sätter igång, men man flyttar väl lite på sig under tiden. Ser inte hur vi kan förbättra det utan att hyra in proffstudio med tekniker och efterredigering...
Tror den enklaste förbättringen är att se till att båda håller samma avstånd till mikrofonerna, då borde akustiken bli likvärdig. Sorry ingen mening att dissa, se det som konstruktiv kritik kring teknikaliteterna bara.

Gideon

#12
Jag tror också att en omgivning som minskar efterklangen gör mycket för ett "professionellt" ljud. Som tur är så behöver det inte alls vara dyrt att dämpa reflektioner (och öka absorptionen generellt), man kommer långt med att hänga upp lite täcken/filtar på rätt ställen :)

Hittade lite DYI-tips här: https://castos.com/acoustic-treatment-for-podcasting/

("Fill your room with stuff" lät som ett lätt tips som jag uppskattar iaf eftersom jag har de flesta av mina videosamtal i mitt överfulla legorum 🙃)

Givetvis bara menat som konstruktiv kritik för att öka sannolikheten att ännu fler väljer att lyssna på det fina innehållet!

Skafte

Tack, vi kan behöva all hjälp vi kan få... jag tycker rummet vi sitter i är rätt fullproppat, kanske det blir annorlunda i avsnitt 6 när vi är i mitt Legorum. 

Blir det braksuccé kan det ju hända att jag känner för att betala någon för att pyssla med efterhanteringen och lägga upp på poddhotell och allt vad det heter. Men det skulle vara trist om det blir reklam i.

Tweed

#14
Citat från: Skafte skrivet 25 mars 2023 kl. 09:53Tja, vi kollar nivåer och allt möjligt innan vi sätter igång, men man flyttar väl lite på sig under tiden. Ser inte hur vi kan förbättra det utan att hyra in proffstudio med tekniker och efterredigering...
Vad kul med legopodd, ska lyssna i kväll! Tips är att registrera den på Spotify, Apple och Google så att alla hittar den.

Den billigaste lösningen som jag hittat för att göra en tekniskt ok podd är den här!

Med två likadana mikrofoner till av bra kvalitet så blir det bra ljud. Lycka till med poddandet!😀

Castbox är en gratis podhosting där ni kan publicera avsnitten för att sedan kunna registrera på Spotify m.fl

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.