Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Renovering

Startat av pehter aka ibbe, 29 augusti 2017 kl. 22:04

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Efter att haft det svårt att hålla vettig temperatur i mitt hobbyrum under vintern kände jag att det var dags att göra någonting åt det.
Och då väcktes tanken på att försöka göra lite byggen för att visa hur det fortskrider, det kanske tom blir att sätta ihop några av dom. Någon här hemma tyckte att det skulle passa bättre än vissa andra byggen som visas upp i vardagsrummet  ;D


room_01 by pehter aka ibbe, on Flickr
Efter att packat ihop allt lego började jag sätta fast golvspån ovanpå golvbrädorna som har stora springor, vet inte hur många legobitar jag plockade upp samtidigt.
Fick hjälp av dottern med att skruva.


room_02 by pehter aka ibbe, on Flickr


room_03 by pehter aka ibbe, on Flickr

När golvspånet var färdigt var det dags att plocka ner alla hyllor. Planen är att tilläggsisolera väggar och tak. Efter börjat riva innertaket så är det nog inte så mycket tilläggsisolera som att isolera.
Håller på att fundera på hur jag ska bygga upp det....
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Kvarnbacka

Snyggt! Härligt att du passar på att energieffektivisera också ;)

Odidoma

Riktigt snyggt och det ser ut som att du kommer få ett utomordentligt bra legorum när du är klar

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Illuwatar

Snygga rendreringar. Vad använder du för mjukvara?
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

pehter aka ibbe

Citat från: Kvarnbacka skrivet 29 augusti 2017 kl. 22:36
Snyggt! Härligt att du passar på att energieffektivisera också ;)

Tack. Inte så svårt när snedtaket hade gips, 5 cm rullisolering, takspån och takbeläggning. Taket var lite bättre där var det kanske 10-15 cm med blandade bitar av gullfiber, kutterspån och något jag tror är gammal markisolering. Inte underligt att det var svårt att få högre temp än 10 grader under vinterhalvåret trots flera element.

Citat från: Odidoma skrivet 29 augusti 2017 kl. 22:53
Riktigt snyggt och det ser ut som att du kommer få ett utomordentligt bra legorum när du är klar

Tack. En av dom största fördelarna (förutom att kunna ha komfortvärme) är att slippa alla springor i golvet, när man tappade en låda med rund 1*1 plate så var det inte bara att fösa ihop bitarna....

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 augusti 2017 kl. 07:33
Snyggt, och roligt!

Tack, håller  på fundera ut hur jag ska få till rivningen av innertaket.

Citat från: Illuwatar skrivet 30 augusti 2017 kl. 08:41
Snygga rendreringar. Vad använder du för mjukvara?

MLCad och renderar i POV-Ray
Håller fortfarande på att lära mig att få kontroll på ljuset. Ibland blir ljus/kamera i konstig vinkel och det blir konstiga skuggningar, det syns lite i tredje bilden.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 30 augusti 2017 kl. 09:35
---
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 augusti 2017 kl. 07:33
Snyggt, och roligt!

Tack, håller  på fundera ut hur jag ska få till rivningen av innertaket.

---


I verkligheten eller i Lego?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

AndersI

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 30 augusti 2017 kl. 09:35
... POV-Ray
Håller fortfarande på att lära mig att få kontroll på ljuset. Ibland blir ljus/kamera i konstig vinkel och det blir konstiga skuggningar, det syns lite i tredje bilden.

Mitt favorittrick är att sätta en (svagare) ljuskälla i samma position som kameran - det lyser upp lite in i alla håligheter som kameran ser. Tänk också på att ljuskällor kan markeras att inte kasta någon skugga (trots att de lyser upp motivet).

pehter aka ibbe

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 augusti 2017 kl. 09:47
Citat från: pehter aka ibbe skrivet 30 augusti 2017 kl. 09:35
---

Tack, håller  på fundera ut hur jag ska få till rivningen av innertaket.

---


I verkligheten eller i Lego?

I Lego. Riva är inte så svårt bara att gå loss med kofot  :P


Citat från: AndersI skrivet 30 augusti 2017 kl. 11:32
Citat från: pehter aka ibbe skrivet 30 augusti 2017 kl. 09:35
... POV-Ray
Håller fortfarande på att lära mig att få kontroll på ljuset. Ibland blir ljus/kamera i konstig vinkel och det blir konstiga skuggningar, det syns lite i tredje bilden.

Mitt favorittrick är att sätta en (svagare) ljuskälla i samma position som kameran - det lyser upp lite in i alla håligheter som kameran ser. Tänk också på att ljuskällor kan markeras att inte kasta någon skugga (trots att de lyser upp motivet).

Samma princip som vid fotografering, tack för tipset.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Anders67

Kul bygge och bra ide att visualisera det du håller på med i leg

mortil

Najs. :)  riktigt kul ide.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

pehter aka ibbe

Ok, rivningen av innertaket fortskrider. 1/3 nerplockat och två fyllda billass till återvinning, blir nog 2-3 lass till innan allt är rivet. Snöskyffel funkar perfekt att skyffla upp blandning av kutterspån, musspillning och annat som ramlade ner när gipsskivorna togs ner. 


room_06 by pehter aka ibbe, on Flickr


room_04 by pehter aka ibbe, on Flickr


room_05 by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

crowwlime_

Detta är ju underbart! Det vore kul att få någon bild irl också så man ser hur legotförhåller sig till verkligheten!

Betweenbrickwalls

Det är lite som en adventskalender! ☺
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Odidoma

Verkligen. Bra jobbat, både med renoveringen och uppdateringarna!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.