Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC][Mästerbygge 2016] Kvarteret med träfasader

Startat av Emma, 06 november 2016 kl. 19:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma




Nu är jag klar med mitt mästerbygge! Sista stuprören är monterade och gräsmattan är anlagd. Återstår att ta de fem tävlingsfotona då.

Ett tag misströstade jag lite. Jag saknade gröna plates till gräset. Och kände bara inte för att lägga pengar på en beställning till. Då drog jag mig till minnes något som min kollega sa till mig när jag klagade på att jag behövde köpa mer lego (igen). "Men du får väl bygga med alla de bitarna du redan har".

Det går ju inte, tänkte jag då. Ändå är det just det rådet jag använde för att göra klart mästerbygget. Jag kollade bland mina outpartade set, bland halvrivna byggen. Skrapade ihop de gröna plates jag hittade. Sen kollade jag över den gräsmatta som jag redan byggt. Det gick att rationalisera användandet av gröna bitar. Så jag gjorde om lite, byggde gräsmattan lite mindre bitintensiv, och då räckte bitarna jag hade!

Joacim


stej123

Snyggt! Bra gjort att lyckas slutföra bygget utan ytterligare beställningar. Det borde jag försöka med nån gång också...

byStfn

Citat från: Emma skrivet 01 december 2016 kl. 12:10
Ett tag misströstade jag lite. Jag saknade gröna plates till gräset. Och kände bara inte för att lägga pengar på en beställning till. Då drog jag mig till minnes något som min kollega sa till mig när jag klagade på att jag behövde köpa mer lego (igen). "Men du får väl bygga med alla de bitarna du redan har".

Det går ju inte, tänkte jag då. Ändå är det just det rådet jag använde för att göra klart mästerbygget. Jag kollade bland mina outpartade set, bland halvrivna byggen. Skrapade ihop de gröna plates jag hittade. Sen kollade jag över den gräsmatta som jag redan byggt. Det gick att rationalisera användandet av gröna bitar. Så jag gjorde om lite, byggde gräsmattan lite mindre bitintensiv, och då räckte bitarna jag hade!

Det gör mästerbygget lite bättre tycker jag :D Lätt att glömma bort det där när man är fast i träsket..

Emma

Denna detalj är jag extra nöjd med. Putsen har börjat trilla av. Förskjutningen är en halv plate.


Ozp

Citat från: Emma skrivet 15 december 2016 kl. 14:36
Denna detalj är jag extra nöjd med. Putsen har börjat trilla av. Förskjutningen är en halv plate.

Är det inte en halv stud?

Emma

Citat från: Ozp skrivet 15 december 2016 kl. 14:44
Citat från: Emma skrivet 15 december 2016 kl. 14:36
Denna detalj är jag extra nöjd med. Putsen har börjat trilla av. Förskjutningen är en halv plate.

Är det inte en halv stud?

Inskjutet motsvarande höjden av en halv plate.

Menar du halva avståndet mellan två studs (jumper?). Den förskjutningen är mycket större (för stor enligt mig) för att det enbart ska vara putsen som trillat av.

skitkid

Citat från: Emma skrivet 15 december 2016 kl. 22:11
Citat från: Ozp skrivet 15 december 2016 kl. 14:44
Citat från: Emma skrivet 15 december 2016 kl. 14:36
Denna detalj är jag extra nöjd med. Putsen har börjat trilla av. Förskjutningen är en halv plate.

Är det inte en halv stud?

Inskjutet motsvarande höjden av en halv plate.

Menar du halva avståndet mellan två studs (jumper?). Den förskjutningen är mycket större (för stor enligt mig) för att det enbart ska vara putsen som trillat av.

Berätta gärna hur du löst det utan jumper? Ligger tegelbricksen löst på tiles?
/skitkid

Emma

Citat från: skitkid skrivet 15 december 2016 kl. 22:25
Citat från: Emma skrivet 15 december 2016 kl. 22:11
Citat från: Ozp skrivet 15 december 2016 kl. 14:44
Citat från: Emma skrivet 15 december 2016 kl. 14:36
Denna detalj är jag extra nöjd med. Putsen har börjat trilla av. Förskjutningen är en halv plate.

Är det inte en halv stud?

Inskjutet motsvarande höjden av en halv plate.

Menar du halva avståndet mellan två studs (jumper?). Den förskjutningen är mycket större (för stor enligt mig) för att det enbart ska vara putsen som trillat av.

Berätta gärna hur du löst det utan jumper? Ligger tegelbricksen löst på tiles?

Jag strävar alltid efter att allt ska vara i system och sitta fast. Så gör även detta. Jag har löst det med snot bakom. Beskrivning kommer.

Emma

#54
Att förskjuta bitar en halvplate går såklart att göra på många olika sätt. Den här gången valde jag att använda brackets, vars snot-sida ju sticker ut en halv plate till skillnad från en 'vanlig' snotbit.

Så här ser det ut på insidan. Gott om plats gör att jag inte har brytt mig om att bygga platseffektivt.

IMG_2816 by emma farm, on Flickr




Jag byggde ett demo-bygge för att visa vilken teknik jag använt. Fokus har varit på att få förskjutningen stabil.

Förtydligande: Det syns dåligt eftersom jag råkade ha samma färg på underlaget. Bitarna i lbg på bilden nedan är följande. 2x4plate med 1x1 tile och 1x2 massonry brick ovanpå.





Här syns hur jag får den vita tilen ovanpå den grå biten att inte flytta på sig. Tilen är inskjuten mot en panel som jag satt fast på de grå bitarna. Panelen korrigerar tillbaka halvplate-förskjutningen. Tilen blir inte fixerad på detta sätt, eftersom den ju kan skjutas utåt. Men att den inte går att trycka in mer än vad panelen bakom tillåter räcker för mig.




Slutresultatet blir bra tycker jag, även om just det här visningsexet inte har supersnygg form. För platt upptill.

Ozp


Illuwatar

Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

ByggareDan

Var ju en lite egen lösning som ser riktigt bra ut.
Eller så gör man som Etzel och kör det löst och hoppas att ingen rör det.
Finfina hus med svensk igenkänningsfaktor.

/ByggareDan

Joacim

Bock och tack! Där har man lärt sig något nytt och snyggt. Finns risk att jag lånar den tekniken.

Anders67

Mycket fin teknik och trevligt att du delar med dig  :D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.