Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

SBC April 2024 - A dope double slope

Startat av Cleefuzz, 07 april 2024 kl. 21:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Cleefuzz

Swebrick Brick Challenge LXXXVII

Än slank hen hit och än slank hen dit!

Månadens bit är: 49307 (66187) Slope Curved 1 x 1 x 2/3 Double

49307r.png

Jag gillar den här dubbla backen och använder den gärna. Biten kom så sent som 2019 men har enligt Bricklink figurerat i 431 set och 28 färger, (men det förekommer ytterligare ett par tveksamma färglistningar). Alla kanske inte tycker att biten skriker NPU, men jag anser ändå att den har använts på en del kreativa sätt i ett flertal modeller så det ska bli intressant att se vad Swebrick kan hitta på med denna bit! Den goda tillgängligheten innebär att det saknas argument att inte rota fram en handfull bitar och kanske... runda av ett bygge i månadens utmaning!

Regler:

  • Bygg vad som helst i valfri storlek, innehållande minst en (men gärna flera) av månadens bit.
  • Biten får gärna ha en framträdande roll i bygget, men det är inget krav.
  • Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet.
  • Posta max tre bilder med största sidan 1000 pixlar i denna tråd. Dessutom får man posta en video om man vill.
  • Bilderna ska postas innan midnatt 30/4.
  • Digitala bidrag är tillåtna, men i händelse av oavgjort resultat vinner fysiska byggen över digitala. Vid oavgjort mellan två fysiska (eller två digitala) bidrag avgör förra månadens vinnare.
  • Alla forummedlemmar får delta i tävlingen.

Omröstning sker i en ny tråd som startas strax efter bidragstidens utgång.

Vinnaren får outsäglig ära och dessutom förmånen att bestämma nästa månads bit.

andreaseldh

#1
Ulla-Bella, min sekreterare använder 38 exemplar av månadens bit. Bilden är en rendering, men alla bitar finns i dessa färger om man skulle vilja bygga henne i plast.

WIP_03.jpg

Ni som laddat ned .io-filen, gör det igen!

Itinloc

Kan vara en av nästan alla små vita kyrkor på slätten!IMG_2191.jpeg

Jemanuelson

Blev inspirerad och slog två tävlingar i en smäll - månadens SBC och Klossfestivalens tema i Karlskrona:

Här har vi sovjetiska U137 på grund i Blekinge skärgård.

En double slope är med. Kunde ha varit ytterligare fyra, men det blev storasyster där istället.

Och, ja, som så mycket ofta när jag bygger blev det mikroskala...

IMG_1107.jpeg

IMG_1109.jpeg

IMG_1110.jpeg

swestar

#4
En liten blomma. 60+ stycken av månadens bit ingår i bygget. :D

Blomma.jpg
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Godtfred


narwo

#6
Obs: Ok...jag måste diskvalificera mig själv, den här modellen är inte 100% ny.

Molly är en hund som bor hos mina svärföräldrar.

Hon älskar min svärfar, som jag har också bygt i Brickheadz-form (se bild 2).

Molly.jpgScreenshot 2024-04-22 at 22.04.43.pngScreenshot 2024-04-22 at 22.04.52.png

narwo

#7
Familjen Svamp vill önska dig en jättetrevlig vår fylld med kärlek och glädje.

Familjen Svamp.jpg

Hjärtat byggt av 2st 49307, 1st 26604 och 1st 3070.

Cleefuzz

Fina byggen hittills! En liten bump och påminnelse om att månadens SBC närmar sig sitt slut!

hemben

I sann svensk våranda har snön nästan smält undan vid stadsporten till månsektens stad, där man endast får komma in om man är personligt inbjuden. 300 Double slope i fasaden och några till i snön.

Lite strukturlek med double slope som jag velat testa, passade bra att få ändan ur nu med aprilbiten :)

 IMG_7602.jpegIMG_7606.jpegIMG_7607.jpeg

anvil

Glasstårta!

Studley Heinsbergen

Drömmarnas gym.


Joyride

Citat från: hemben skrivet 28 april 2024 kl. 18:12I sann svensk våranda har snön nästan smält undan vid stadsporten till månsektens stad, där man endast får komma in om man är personligt inbjuden. 300 Double slope i fasaden och några till i snön.

Lite strukturlek med double slope som jag velat testa, passade bra att få ändan ur nu med aprilbiten :)

 IMG_7602.jpegIMG_7606.jpegIMG_7607.jpeg
Verkligen cool teknik!
Instagram: joyride_bricks


janho

Drakriddaren visar för Falkkommendör sitt senaste förvärv...



Här finns 40 stycken double slopes i 4 färger. Det var också ett sätt för mig att prova på att bygga ett "habitat" som de kallas för.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.