Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

PaB mugg-statistik

Startat av byStfn, 18 februari 2019 kl. 13:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Citat från: Nyllet skrivet 05 maj 2021 kl. 12:54
Intressant läsning. Om någon skulle fråga mig vilken sort jag tror skulle väga mer, så skulle jag nog spontant säga makadam. Det baserar jag på formen på stenarna ... jag tänker att makadamen (heter det så i bestämd form?) skulle packa sig tätare mot varandra och därigenom skapa färre luftfickor än sjöstenen som är rundare. Järför typ Cornflakes som man kan packa ihop genom att skaka på förpackningen och dunka i botten. :)

Fast det är kanske inget man gör med 1 m3 sten ;D

Om du staplar ett makadam i taget kan du säkert bygga bort mest luft med makadam, men om du endast komprimerar med en markvibrator får du minst luft med slätare sten. Makadamens yta gör att de fastnar i varandra, och inte täpper till luftfickorna lika bra.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Eriol

Är det någon som gjort några tester med 8x8 plate? (Ihoptryckta eller "personalpackat" inklusive ev extra skopor.) Det optimala måste ju vara att man fyller upp hålrum med mindre bitar också, men jag är lite intresserad av om det ens är i närheten att löna sig nu när 8x8 i LBG verkar finnas i Skärholmen...

byStfn

Citat från: Eriol skrivet 15 juni 2021 kl. 09:24
Är det någon som gjort några tester med 8x8 plate? (Ihoptryckta eller "personalpackat" inklusive ev extra skopor.) Det optimala måste ju vara att man fyller upp hålrum med mindre bitar också, men jag är lite intresserad av om det ens är i närheten att löna sig nu när 8x8 i LBG verkar finnas i Skärholmen...

Magkänslan säger att det inte lönar sig att bara köpa 8x8 plates. Dock är det ju en bit som är rätt dyr (avg 10kr på BL / 12.45 på BnP) så för att komma under de priserna så är det ju minst 20 st som gäller.

Utrymmet i en stor burk där det får plats en 8x8-stapel är intressant nog 6,6 cm vilket ger exakt 20 st plates plus allt utrymme nedanför. Jag har ingen liten burk att testa med nu men där borde hela stapeln rymmas plus eventuellt lite till så om du får personalen att stapla bitarna åt dig i en liten burk och sen ta en skopa extra av den biten så borde du komma ner i styckpriser som gör det värt.. :)

DLS_bricks

Är det någon som möjligtvis vet ungefär hur många 24855 blomstjälk det får plats i en 1l-mugg?

MrUzagi

Citat från: DLS_bricks skrivet 29 oktober 2021 kl. 14:22
Är det någon som möjligtvis vet ungefär hur många 24855 blomstjälk det får plats i en 1l-mugg?

Jag tog ca en knapp halv stor mugg på BaP (Skopat av personalen) med sådana för ett tag sedan. Det blev lite drygt 500st.


Eriol

Är det någon som testat eller har någon bra gissning på ungefär hur många 60601 Glass for Window 1 x 2 x 2 Flat Front som får plats i en burk?

Klas Almqvist

Citat från: Eriol skrivet 02 juni 2022 kl. 20:56
Är det någon som testat eller har någon bra gissning på ungefär hur många 60601 Glass for Window 1 x 2 x 2 Flat Front som får plats i en burk?

Allt för många tror jag ::)

Eriol

Citat från: Klas Almqvist skrivet 02 juni 2022 kl. 21:02
Citat från: Eriol skrivet 02 juni 2022 kl. 20:56
Är det någon som testat eller har någon bra gissning på ungefär hur många 60601 Glass for Window 1 x 2 x 2 Flat Front som får plats i en burk?

Allt för många tror jag ::)

När man bygger stora hus med 4-6-8 rutor per fönster så går det ju åt en del.  :) Om jag bodde lite närmare butiken skulle jag nog offra mig för vetenskapen, köpa en hel stor burk och räkna.

andli

Alltså jag skulle nog gissa över 1000 st mtp hur små påsar med 100 st är
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

byStfn

Citat från: Eriol skrivet 02 juni 2022 kl. 20:56
Är det någon som testat eller har någon bra gissning på ungefär hur många 60601 Glass for Window 1 x 2 x 2 Flat Front som får plats i en burk?

Om jag får stämma in i skaran med en kvalificerad gissning så är det mellan 1500-2000st i en stor burk.

BrickMe

Citat från: Klas Almqvist skrivet 02 juni 2022 kl. 21:02
Citat från: Eriol skrivet 02 juni 2022 kl. 20:56
Är det någon som testat eller har någon bra gissning på ungefär hur många 60601 Glass for Window 1 x 2 x 2 Flat Front som får plats i en burk?

Allt för många tror jag ::)

Håller definitivt med efter dagens besök i Solna. Fyllde en stor burk upp till hälften och nu känns det som jag har framtids säkrat mitt lager.

cyberwilma

Citat från: byStfn skrivet 03 juni 2022 kl. 16:48
Citat från: Eriol skrivet 02 juni 2022 kl. 20:56
Är det någon som testat eller har någon bra gissning på ungefär hur många 60601 Glass for Window 1 x 2 x 2 Flat Front som får plats i en burk?

Om jag får stämma in i skaran med en kvalificerad gissning så är det mellan 1500-2000st i en stor burk.

Ja, någonstans i övre delen av det spannet.

Här är 1107 st i en stor respektive liten burk (locket gick fortfarande att *snäppa fast*).

Mer än så har jag tyvärr inte att testa med!   :D
Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.

Eriol

Citat från: cyberwilma skrivet 03 juni 2022 kl. 18:55
Citat från: byStfn skrivet 03 juni 2022 kl. 16:48
Citat från: Eriol skrivet 02 juni 2022 kl. 20:56
Är det någon som testat eller har någon bra gissning på ungefär hur många 60601 Glass for Window 1 x 2 x 2 Flat Front som får plats i en burk?

Om jag får stämma in i skaran med en kvalificerad gissning så är det mellan 1500-2000st i en stor burk.

Ja, någonstans i övre delen av det spannet.

Här är 1107 st i en stor respektive liten burk (locket gick fortfarande att *snäppa fast*).

Mer än så har jag tyvärr inte att testa med!   :D

Tackar! Ungefär så bra svar som jag vågade hoppas på! Tror inte jag behöver riktigt en hel stor burk i alla fall...

Kwagge

Citat från: Eriol skrivet 03 juni 2022 kl. 22:29
Citat från: cyberwilma skrivet 03 juni 2022 kl. 18:55
Citat från: byStfn skrivet 03 juni 2022 kl. 16:48
Citat från: Eriol skrivet 02 juni 2022 kl. 20:56
Är det någon som testat eller har någon bra gissning på ungefär hur många 60601 Glass for Window 1 x 2 x 2 Flat Front som får plats i en burk?

Om jag får stämma in i skaran med en kvalificerad gissning så är det mellan 1500-2000st i en stor burk.

Ja, någonstans i övre delen av det spannet.

Här är 1107 st i en stor respektive liten burk (locket gick fortfarande att *snäppa fast*).

Mer än så har jag tyvärr inte att testa med!   :D

Tackar! Ungefär så bra svar som jag vågade hoppas på! Tror inte jag behöver riktigt en hel stor burk i alla fall...

Det behövs ALLTID  8)

Eriol

Resultatet av mina kluriga frågor i tråden är i alla fall att med 32 st hoptryckta 41539 och 477 st 60601 är det fortfarande en hel del plats över i en stor burk. Tror det tex skulle kunna rymmas ca 6 st till av 8 x 8 platesen och kanske 100-150 fler fönsterglas.

(Svårt det här med att beräkna bitantal i burk i alla fall, trodde jag fyllt i minst 600 fönsterglas, men det var alltså bara 477...)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.