Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

PaB mugg-statistik

Startat av byStfn, 18 februari 2019 kl. 13:34

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

SKRÄLL!

Jag måste dubbelkolla manuellt men jag tömde en mugg med 1x2 round plate 35480 idag och efter vikt fick jag det till 1400st - detta skulle betyda att de rundade hörnen gör en vinst på ca 200 bitar jämfört med 1200 vanliga 3023! Det låter extremt mycket i mina örom men sen är jag inte så duktig på att räkna volym matematiskt..

AndersI

En cirkel med diametern 1 har en yta som är 0.78 av kvadraten med sidan 1, så den rundade biten borde ha ytan 1.78 jämfört med platens 2. Detta skulle betyda 1348 bitar om enbart ytan spelade roll. Nu har ju bitarna en viss tjocklek också, som säkert räcker till för dina 1400 (orkar inte räkna på det).

byStfn

Citat från: AndersI skrivet 26 april 2021 kl. 22:38
En cirkel med diametern 1 har en yta som är 0.78 av kvadraten med sidan 1, så den rundade biten borde ha ytan 1.78 jämfört med platens 2. Detta skulle betyda 1348 bitar om enbart ytan spelade roll.

Det var precis den här typen av svar jag ville ha (och förväntade mig) :D Jag räknar under veckan och kommer fram till om matematiken stämmer ;)

Citat från: AndersI skrivet 26 april 2021 kl. 22:38
Nu har ju bitarna en viss tjocklek också, som säkert räcker till för dina 1400 (orkar inte räkna på det).
Men tjockleken är ju samma på dessa bitar - så det borde inte spela någon roll matematiskt, eller?

Skafte

Humanisten gissar att Anders pratar om tvådimensionella geometriska figurer och att effekten blir större när den tredje dimensionen (tjockleken) läggs till ekvationen.

Jag tycker dock att det känns rimligt att det får plats 200 fler av den rundade.  :)

CopMike

#34
Citat från: Skafte skrivet 27 april 2021 kl. 09:37
Jag tycker dock att det känns rimligt att det får plats 200 fler av den rundade.  :)
Om jag endast en gång i livet fått se en killgissning så har det skett nu ;D!

Delar humanistens 3D-skrivning vilket också AndersI flaggade för. 3023-siffran är från det verkliga tredimensionella livet medans AndersIs beräkning av 35480 endast är imaginär i en 2D-värld.

Halvt Off-topic - när jag var på LEGO HQ i Enfield CT 2012 så hade just Friends lanserats och de lite mer vanligt förekommande färgerna i lila och rosa skulle komma upp på PaB-väggarna i LBS:erna. LEGO hade därför tagit fram PaB-muggar i Trans-Purple som de tänkte skulle distribueras till butikerna men sedan tänkte de om. Min LEGO-kompis hade ett gäng på sitt skrivbord på kontoret men trots min i vanliga fall grymma skill att övertyga, så fick jag inte honom att inse det förståndiga i att ge mig ett par :'(!

Trefjärdels Off-topic - självklart hade de anställda en riktigt inomhusbasketplan uppbyggd i en av lagerbyggnaderna där de spelade basket på lunchen. Jag stod över att spela med dom då jag inte har basket som en av mina naturbegåvningar ;D!

De hade en liten men ack så billig Employee Shop som var väldigt trevlig att handla i ;D!

https://www.hartfordbusiness.com/article/former-lego-hq-in-enfield-listed-for-sale

Anders67

Citat från: CopMike skrivet 27 april 2021 kl. 09:58
De hade en liten men ack så billig Employee Shop som var väldigt trevlig att handla i ;D!

You lucky bastard!
Du charmade säkert hela kundtjänsten också, det är ifall vad man hör när man kontaktar dom! "Do you know Mike?, he was so nice!"

AndersI

Citat från: Skafte skrivet 27 april 2021 kl. 09:37
Humanisten gissar att Anders pratar om tvådimensionella geometriska figurer och att effekten blir större när den tredje dimensionen (tjockleken) läggs till ekvationen.

Jag tycker dock att det känns rimligt att det får plats 200 fler av den rundade.  :)

Kontrollräkning visar att den tredje dimensionen inte förändrar proportionen mellan bitarna (den dimensionen är lika rak för båda), så 1348 är mitt slutgiltiga svar...   sånär som på att jag inte ens har försökt räkna ut det statistiska mellanrummet (luft) som bildas mellan bitarna i burkarna. Pensionärsgissning är att de rundade kan packas något tätare (mindre luft), vilket skulle ge plats för de 52 som saknas i min uträkning.

Samtidigt kan nog enkel variation i hur många bitar Stefan pressade i från gång till gång förklara en del...

Magnus den store

Citat från: byStfn skrivet 26 april 2021 kl. 22:23
Jag måste dubbelkolla manuellt men jag tömde en mugg med 1x2 round plate 35480 idag och efter vikt fick jag det till 1400st - detta skulle betyda att de rundade hörnen gör en vinst på ca 200 bitar jämfört med 1200 vanliga 3023! Det låter extremt mycket i mina örom men sen är jag inte så duktig på att räkna volym matematiskt..

Jag har inte så mycket erfarenhet av PaB-muggar, men däremot ballast såsom makadam och sjösten (se bilder). Makadam är kantiga stenar direkt från krossen, medan sjösten är slipade stenar. Om man köper en kubikmeter av vardera sort, där bergarten har likvärdig densitet, så kommer en kubikmeter sjösten väga cirka 5-10% mer. Varför är det så? Jo, det är för att sjösten packas tätare än makadam, alltså det är mindre luftfickor mellan stenarna. Det beror på att sjösten är slätare. När jag studerade fick vi under en labbövning beräkna mängden luft i olika ballastmaterial. En fysiskt krävande övning, men ack så viktig aha-upplevelse.

Om Lego fungerar på samma vis som ballast bör även avrundningen påverka mängden bitar i muggen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67


Eriol

Men ni måste ju räkna med HÅLEN också? Eller???  :D

Emma

Detta är så intressant! Och underbart!

Nyllet

Citat från: Magnus den store skrivet 27 april 2021 kl. 19:46
Jag har inte så mycket erfarenhet av PaB-muggar, men däremot ballast såsom makadam och sjösten (se bilder). Makadam är kantiga stenar direkt från krossen, medan sjösten är slipade stenar. Om man köper en kubikmeter av vardera sort, där bergarten har likvärdig densitet, så kommer en kubikmeter sjösten väga cirka 5-10% mer. Varför är det så? Jo, det är för att sjösten packas tätare än makadam, alltså det är mindre luftfickor mellan stenarna. Det beror på att sjösten är slätare. När jag studerade fick vi under en labbövning beräkna mängden luft i olika ballastmaterial. En fysiskt krävande övning, men ack så viktig aha-upplevelse.

Om Lego fungerar på samma vis som ballast bör även avrundningen påverka mängden bitar i muggen.

Intressant läsning. Om någon skulle fråga mig vilken sort jag tror skulle väga mer, så skulle jag nog spontant säga makadam. Det baserar jag på formen på stenarna ... jag tänker att makadamen (heter det så i bestämd form?) skulle packa sig tätare mot varandra och därigenom skapa färre luftfickor än sjöstenen som är rundare. Järför typ Cornflakes som man kan packa ihop genom att skaka på förpackningen och dunka i botten. :)

Fast det är kanske inget man gör med 1 m3 sten ;D

Gideon

Enklast är väl att ta fulla muggar med olika sorters bitar och fylla tomrummet med vatten och sen mäta upp hur mycket vatten som gick i?  8)

(Fast någon kommer säkert invända att det fastnar mer vatten på undersidan av vissa bitar än andra osv  ;D )

crowwlime_

Citat från: Gideon skrivet 06 maj 2021 kl. 09:33
Enklast är väl att ta fulla muggar med olika sorters bitar och fylla tomrummet med vatten och sen mäta upp hur mycket vatten som gick i?  8)

(Fast någon kommer säkert invända att det fastnar mer vatten på undersidan av vissa bitar än andra osv  ;D )

Ställ den fulla muggen på en köksvåg och väg upp hur mycket vatten du får i. så kringgår man problemet meda att vatten fastna i bitarna.
Man kanske kan försöka röra runt lite för att minska antalet luftbubblor under bitarna.

andreaseldh

Luftbubblorna är så svåra att bli av med att metoden är dömd att misslyckas från början. Dessutom tillför hålet i Apollostud inget för att få rum med fler bitar i burken.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.