Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Guilds of Historica Bok III

Startat av Gideon, 07 augusti 2018 kl. 14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Citat från: General Brick skrivet 18 oktober 2018 kl. 17:16
Har tankar på att ge mig in i det här med GoH, men här massor av frågor/funderingar. Kan jag ta upp dem här i den här tråden?
Kör på!

Gideon

#91
Guilds of Historica 10 år-tävling!

Nu är det dags att runda av Bok III och dessutom fira att GoH funnits i 10 år.

Nu är det ett utmärkt tillfälle för både gamla och nya byggare att hitta inspiration till att bygga fina Fantasy-byggen med rätt så lite begränsningar i vad man får bygga i tävlingen :)

https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/191657-celebrating-guilds-of-historica-final-contest/

Kategorierna i tävlingen är:
CitatA: Life in Cedrica

Built a part of Historica's capital on a 32x32 base "Ninjago City" style. So make sure it has a part of water, connector bricks at the right spots and of course interiors! It can be a rural part, fortified barracks, harbor, etc. It can even be 2x 16x32.

B: Old but Gold

Pick one of your previous Guild mocs and rebuild it showing the progress we Guildies made as lego builders over the years. It must be clear that it's a similar setting or building!

C: Miscellaneous

Just... go... nuts! It can be small and glorious or big and impressive. Just make sure it tells a solid story about your sigfig!
2 av kategorierna kräver alltså inget tidigare byggande i GoH.

Tävlingen pågår till 28/2. Så det går utmärkt att kombinera med t ex CCC (eller kanske t o m Swebricks mästerbyggartävling?)

Är GoH-forumet lite svårgenomträngligt så finns det en del sammanfattande info i början av denna tråd, som skrevs för några år sen men är hyfsat aktuellt fortfarande.

Zilmrud

Det vore jättekul med fler svenska byggare.
Man kan alltid ställa massor av frågor här i tråden om man inte vill ställa dem på Eurobricks.
Men min erfarenhet är bara positiv respons på forumet. Så man ska inte vara blyg med frågor om man är ny.

Alltid kul nya tävlingar dyker upp på GoH. Då brukar det bli dart i forumet
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Eriol

CitatA: Life in Cedrica

Built a part of Historica's capital on a 32x32 base "Ninjago City" style. So make sure it has a part of water, connector bricks at the right spots and of course interiors! It can be a rural part, fortified barracks, harbor, etc. It can even be 2x 16x32.


Blev ju lite halvsugen på att försöka göra något till kategori A men känns som att man skulle behöva en lite tydligare specifikation än bara några små bilder. Försökte söka efter "Cedrica" på Eurobricks-forumet och hittar ingen som helst inspiration heller. Mina frågor är ungefär:

Är tanken att det ska vara modulärt och kunna sättas ihop med andra byggare?
Måste man bygga på baseplate eller duger även moduverse/MILS?
Var ska det vara vatten och connector bricks? (Äger inget av de stora Ninjago-seten så har ingen aning om hur de är uppbyggda.)
Vilka är det som bor i Cedrica? Hör det till någon särskild guild med en särskild stil?
Måste man ha en sigfig som syns i byggena någonstans?

Gideon

#94
Citat från: Eriol skrivet 06 oktober 2022 kl. 09:02
CitatA: Life in Cedrica

Built a part of Historica's capital on a 32x32 base "Ninjago City" style. So make sure it has a part of water, connector bricks at the right spots and of course interiors! It can be a rural part, fortified barracks, harbor, etc. It can even be 2x 16x32.


Blev ju lite halvsugen på att försöka göra något till kategori A men känns som att man skulle behöva en lite tydligare specifikation än bara några små bilder. Försökte söka efter "Cedrica" på Eurobricks-forumet och hittar ingen som helst inspiration heller. Mina frågor är ungefär:

Är tanken att det ska vara modulärt och kunna sättas ihop med andra byggare?
Måste man bygga på baseplate eller duger även moduverse/MILS?
Var ska det vara vatten och connector bricks? (Äger inget av de stora Ninjago-seten så har ingen aning om hur de är uppbyggda.)
Vilka är det som bor i Cedrica? Hör det till någon särskild guild med en särskild stil?
Måste man ha en sigfig som syns i byggena någonstans?
Cedrica är huvudstaden och hör inte till någon guild. Det har inte byggts jättemycket där tror jag (och kanske är det en av anledningarna att man ville ha en tävling för att göra lite "world building" av den delen också) men byggen jag har sett därifrån har jag för mig har varit ganska "klassisk medeltid" så typ MMV-stuk på byggnaderna.

Jag har tolkat detta som att det ska vara byggt modulärt med samma sorts bas och gränssnitt som Ninjago-city-modulerna.
Har tyvärr inte själv köpt någon av dessa, men vad jag kan se på bilderna är det dessa tre punkter som man ska kunna ansluta mot grannmodulen. Sen verkar det vara viss bredd på vattnet i gränssnittet också med en fix kajkant, inte helt olikt Castonien 2.0.

Basen/vattnet ser ut att vara baseplate + svart plate + trans-light blue tiles i Ninjago.
Men i Ecclesiastes exempel verkar det vara dark green + trans-clear istället, så jag skulle tolka det som standarden för Cedrica.
Han verkar också bara ha technic bricks för pins i botten på modulen, inte högre upp i bygget.

Ninjago City interfaces.png


Cedrica City Block by Marco den Besten, on Flickr


Cedrica City Block by Marco den Besten, on Flickr


Street Side by Marco den Besten, on Flickr

Utifrån detta tolkar jag "Cedrica-standarden" såhär (men har skrivit till Ecc och frågat):
  • 3 studs water (baseplate + dark green + trans-clear)
  • 3 studs walkway (2 bricks + plate at the interface)
  • Technic brick at stud 10-11
  • Technic brick at stud 22-23, with a walkway on top (2 brick + plate high at the interface)
  • 9 studs water (baseplate + dark green + trans-clear)
Med vissa friheter, så länge det inte sabbar för en grannmodul enligt denna standard.


Vore kul om vi var flera i Swebrick som byggde moduler till Cedrica! Blir kanske ett litet mini-CB i Örebro av det...? :)


Det verkar bara vara cat C som kräver att man ska ha sin sigfig med i bygget. Men vill man visa sin sigfig besöka Cedrica i cat A är det såklart en fin krydda också :)

mrlind

GoH låter roligt efter att läst igenom denna tråd. I helgen ska roa mig att kolla på Eurobricks och först lite mer. Spontant känns tröskel hög. Men jag börjar med en sigfig och en liten berättelse om denna så får vi se vart det tar vägen.
Min tanke är att bygga i Avalonia. Behöver jag redan i min berättelse väva in vilken stad som jag ska bygga i eller kan jag ta det senare. Min lösa idé jag har är att min sigfig möjligen ska börja bygga en ny by som med tiden växer och blir en stad. Är det en bra eller usel idé?
Have a great build day!
Instagram Flickr

Zilmrud

Citat från: mrlind skrivet 21 oktober 2022 kl. 13:09GoH låter roligt efter att läst igenom denna tråd. I helgen ska roa mig att kolla på Eurobricks och först lite mer. Spontant känns tröskel hög. Men jag börjar med en sigfig och en liten berättelse om denna så får vi se vart det tar vägen.
Min tanke är att bygga i Avalonia. Behöver jag redan i min berättelse väva in vilken stad som jag ska bygga i eller kan jag ta det senare. Min lösa idé jag har är att min sigfig möjligen ska börja bygga en ny by som med tiden växer och blir en stad. Är det en bra eller usel idé?


Absolut inte. Du behöver inte knyta dig någonstans egentligen. Du kan driva runt lite på äventyr också.
Men att börja smått är en bra idé. Lätt att man har för högtflygande planer som gör att det blir jobbigt istället.

Min plan med min sigfig gör att jag har att bygga minst 10 år frampver om jag fortsätter i denna fart. Men då ett bygge i taget, sakta fram igenom ståååryn
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Zilmrud

Jag vill slå ett slag för LittleJohn's tutorials för byggtekniker till medeltida byggen som finns på Eurobricks. Bra om man vill ha tips i byggandet!

Collection of Medieval tutorials

Eller om man hellre vill besöka hans egna webplats:

www.brickbuilt.org

//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

mrlind

Citat från: Zilmrud skrivet 23 oktober 2022 kl. 09:47Jag vill slå ett slag för LittleJohn's tutorials för byggtekniker till medeltida byggen som finns på Eurobricks. Bra om man vill ha tips i byggandet!

Collection of Medieval tutorials


Bra tips. Finns mycket matnyttigt.
Have a great build day!
Instagram Flickr

Gideon

Citat från: mrlind skrivet 21 oktober 2022 kl. 13:09GoH låter roligt efter att läst igenom denna tråd. I helgen ska roa mig att kolla på Eurobricks och först lite mer. Spontant känns tröskel hög. Men jag börjar med en sigfig och en liten berättelse om denna så får vi se vart det tar vägen.
Min tanke är att bygga i Avalonia. Behöver jag redan i min berättelse väva in vilken stad som jag ska bygga i eller kan jag ta det senare. Min lösa idé jag har är att min sigfig möjligen ska börja bygga en ny by som med tiden växer och blir en stad. Är det en bra eller usel idé?

Kul! Finns inte så mycket "måste" eller "behöver" i GoH, förutom att hålla sig hyfsat till settingen och inte inkräkta för mycket på andra byggares frihet (införa kanoner eller utropa sig till härskare över andras länder etc)

Ett tips är att börja smått och känna sig för, och gärna bygga upp lite historia kring din sigfig och/eller din by/stad.
Jag hade inte ens valt guild när jag blev med utan gjorde några "enkvällsbyggen" för att skapa en bakgrundshistoria till min karaktär...snart 10 år sen!  :o
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/79999-sir-gideon-presenting-himself/

mrlind

Håller på att bygga min sigfig och kollade igenom Avalonia sigfig. Det slog mig att nästan alla är lords eller krigare. Tuffa män och kvinnor. 8)
Är det en dålig idé om min är en enkel hantverkare med potential att växa med tiden?
Have a great build day!
Instagram Flickr

Gideon

#101
Citat från: mrlind skrivet 24 oktober 2022 kl. 14:39Håller på att bygga min sigfig och kollade igenom Avalonia sigfig. Det slog mig att nästan alla är lords eller krigare. Tuffa män och kvinnor. 8)
Är det en dålig idé om min är en enkel hantverkare med potential att växa med tiden?
Tvärtom låter det som en utmärkt idé!
En enkel hantverkare är mycket välkommen att hälsa på i Kaliphlin också :)  (och du är väl inte främmande för att bygga lite tan också? :) )
Rätt vanligt överlag att man bygger byggen i andra guilds och andras städer, men anses väl vara god sed att fråga byggaren av en viss stad om lov och eventuellt vilka saker man ska tänka på för att få till rätt atmosfär för just den staden.
(Jag välkomnar givetvis alla Swebrickare att "hälsa på-bygga" i Barqa! Har t o m en Moduverse-standard för hur de kan se ut om de ska stå bredvid varandra på nån utställning)

mrlind

Citat från: Gideon skrivet 24 oktober 2022 kl. 16:11En enkel hantverkare är mycket välkommen att hälsa på i Kaliphlin också :)  (och du är väl inte främmande för att bygga lite tan också? :) )

Jag samlade på mig lite tan när jag byggde Kinesiska muren  :) Nu är det bygget rivet och väntar på att användas till något roligt. Men de får ligga orörda ett tag. Nu blir det en grått vardag en tid framöver  :) Ska skapa några mindre byggen i Avalonia innan min sigfig får ge sig iväg och besöka andra länder. Men med tiden kommer han gärna på byggbesök.
Have a great build day!
Instagram Flickr

mrlind

Nu har min sigfig gjort entré i GoH.
Gyrdher, en ung snickare.

5363C546-EF05-4DBB-8E4C-DF7E53435C24.jpeg

Länk till GoH
Introduktion av sigfig Gyrher

Have a great build day!
Instagram Flickr

Zilmrud

Citat från: mrlind skrivet 31 oktober 2022 kl. 10:15Nu har min sigfig gjort entré i GoH.
Gyrdher, en ung snickare.

5363C546-EF05-4DBB-8E4C-DF7E53435C24.jpeg

Länk till GoH
Introduktion av sigfig Gyrher


Snyggt! Ska in och läsa så direkt
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.