Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Guilds of Historica Bok III

Startat av Gideon, 07 augusti 2018 kl. 14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Yoda har använts som en karaktär i Kaliphlin ;)

Zilmrud

Citat från: Gideon skrivet 17 augusti 2018 kl. 21:33
Yoda har använts som en karaktär i Kaliphlin ;)

Sweet. Men har man samlat detta någonstans? Är ju lätt att vi nya kommer in och hittar på massa nya grejer om t.ex. orcher så.so. vi tycker. Men i bok 1-2 så har man redan kommit fram till hur Orcher är...
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Zilmrud

Här kommer min story om min stad. Ganska låååång. Jag har tänkt att det är konstigt om det bara dyker upp en stad. Så storyn bygger mycket på varför den har varit dold. Stark koppling till drakar och Guld (För jag kan lixom inte få nog av Pearl Gold).
Kom gärna med tips och trix. Sedan är det bara att översätta.....
Jag kommer bygga ett micro bygge för att visa upp staden.
Jag kanske bygger små byggen för att visualisera historien.

ZAMORAH
Staden Zamorah ligger på toppen av ett högt berg. Staden är främst befolkad av människor, elfs and dvärgar. I många hundra år har The Aurum Order med en uråldrig släkt av människodruider, vid namn af Drachen styrt Zamorah. Till staden finns också större landområden som tillhör staden. Till största del är ägorna fyllda med jordbruk och boskapsuppfödare samt mindre byar. Samtliga jobbar för The Aurum Order och af Draschen
Zamorah söker nu nya handelspartners för att marknadsföra sina exklusiva varor av Aurumium samt drakägg och drakar.

Historien om Zamorah
Sägnerna säger att en äldre druid och hans fru fann denna ensamma bergstopp då druiden sökte efter en plats av total avskildhet för att kunna fördjupa sig i druidernas hemligheter. Uppe på bergstoppen bosatte han sig och uppkallade platsen Zamorah efter sin fru.
Efter åratal av studerande och mediterande så känner han en störning i sin omgivning. En svag störning som långsamt stegrade i hans medvetande tills han inte kunde tänka på annat. För att finna källan till störningen sökte han sig nerför bergstoppen. På väg ner för berget gick han vilse och hamnade i en grotta. när han gick in i grottans mörker så började det susa i öronen och han känner en stark dragning in i mörket. I det svaga skenet såg han något glimma på grottans bakre vägg, en vacker ädel metall med en stark elemantal kraft.

Druiden rusade upp för berget igen och hämtade en slägga och mejsel och sprang ner i grotta igen. Efter många dagars hackande och många verktyg trasiga så fick han loss en bit av metallen från väggen. Han rusade upp och undersökte metallen. Den var mycket vacker och hade en färg likt guld men var mycket hårdare. Hur han än försökte kunde ha inte göra något märke i metallen eller påverka den på något sätt. Trots sina, enligt egen mening, omfattande kunskaper inom alkemi så lyckades han inte påverka den.

Han skrev brev till några av de få pålästa kontakter han hade och skickade det med sin uggla. Han skickade till alven Sintrimi i The enchanted Forest, till dvärgen Aldur i Mitgardias gruvor och till magikern Primo ifrån södra Avalonia. De hörsammade kallelsen och kom till hans bergstopp.

Efter flera månaders studier och tester kom de fram till att det krävdes en enorm hetta för att påverka metallen. En hetta som endast kunde framkallas av drakeld. Druiden sökte då upp en drake som höll till i bergskedjan. Med sina färdigheter som druid så talade han med draken som var villig att hjälpa till om de kunde betala med en stor fet oxe till middag.

Med drakens hjälp kunde de få metallen het nog så att den gick att bearbeta likt vanligt stål. Men när metallen kyldes ner var den mycket hårdare än stål och såg ut som dyrbart guld. Metallen döptes till Aurumium

Man förstod snabbt att denna metall var mycket värdefull och att de var tvungen att hålla detta hemligt. Så de slöt en pakt om att detta skulle hållas hemligt för omvärlden och att de skulle dela på skatten tills dess att fyndigheterna. Senare startades The Aurum Order för att styra staden och arbetet med att bryta Aurumium och hålla detta hemligt för omvärlden. Druiden och hans arvingar skulle stå som härskare över Zamorah tillsammans med The Aurum Order, bestående av ättlingar till alven, dvärgen och magikern.

För att kunna smälta metallen började man ett långsiktigt samarbete med drakar där man skulle ge dem skydd och mat i utbyte mot att de värmde ugnarna med sin drakeld.
Så drakar bosatte sig i håligheter i berget.

Århundraden gick och Zamorah och dess befolkning växte och berget urholkades när man bröt den värdefulla metallen. För att skydda sig mot omvärlden så fick magiker uppgiften att skapa och uppehålla en stor skyddande magisk kupol runt hela berget. Kupolen skyddade berget och staden från ovetandes blickar. Endast de som har blivit inbjudna av The Aurum Order kan se staden och hitta den. Kupolen gör att berget och staden är helt osynlig för de som ej är inbjudna och de kan därför ej hitta Zamorah. Magin är så stark att de som blivit inbjudna ej kan tala om för andra vårt Zamorah finns, inte ens under tortyr kan man få ut information om vart Zamorah finns. Inte ens Zamorahs namn kan sägas till ovetande.
De flesta har hört historier om den gamla hemliga staden men då dess plats och namn är okänt så sägs det vara en myt.

Av Aurumium smiddes exklusiva vapen, rustningar och andra föremål som såldes mycket dyrt till de allra rikaste i Historica. Vid brytning av Aurumium fann man även andra metaller och ädelstenar som gjorde att man kunde handla med andra invånare i Historica. Inkomsterna gjorde Zamorah och The Aurum Order mycket rika.

Det långa samarbetet med drakarna gjorde att druiderna fick en väldigt god kontakt med drakarna. Med tiden utvecklades ett eget språk med drakarna som gjorde att druider och drakar förstod varandra väl. Speciella drakryttare lärdes upp och speciella drakar avlade fram. Dessa skapade en mycket starkt band till varandra.
Med tiden lärde sig även invånarna i Zamorah och drakarna att ha en enkel kommunikation.

Drakägg såldes dyrt och specifika drakar avlades även fram och såldes till de rikaste i Historica. Dock är de väldigt ovanliga.

För att skydda sig mot inkräktare och de ovetande så har man tiden förstärkt Zamorahs murar med Aurumium så att hela staden glimmar. Man har också en vältränade trupper av soldater, och riddare samt drakryttare om någon skulle hitta staden.
För att hindra ovetande från att ta sig in så begränsade man möjligheterna att ta sig till staden. En av vägarna till staden är med båt till de hissar som finns vid botten av det ihåliga berget. Dessa kan dras upp vid risk för anfall. Det andra sättet att ta sig till staden är via en bro av glas som hålls upp med magi. Vid risk för intrång bryts förtrollningen och bron går ej att beträda. Bron är även ej synlig för ovetandes. Men vanligast för Zamorahs invånare är att de flyger med drakar.

Nutid
Efter många hundra års brytande av Aurumium så har hela berget holkats ur och man myndigheterna av Aurumium börjar ta slut.

När den åldrade regerande druiden Zull af Drachen låg på dödsbädden råkade hans enda son och tronarvinge ut för en hemsk olycka. Ett gruvshackt rasade in över honom och hans två kamrater vid en "vanlig besiktning" i gruvorna. När man väl hittad dem så var de så illa skadade att man inte kunde känna igen dem. Endast en överlevde olyckan och kunde berätta vad som hänt.
Precis innan Zull af Drachen dog beslutade han att regerande av Zamorah skulle överlämnas till The Aurum Order då ingen tronarvinge fanns.

Kort efter regentens släktled var till enda beslutade The Aurum Order att man skulle släppa på den uråldriga hemligheten om Zamorah. Främst då fyndigheterna av Aurumium började sina och Zamorah behövde söka nya sätt att försörja sig. Man behövde hitta nya marknader i Historica för vapen, armour och handelsvaror av Aurumium samt drakar och drakäg.
Just nu vore även vara ett bra tillfälle för detta med tanke på läget i övriga Historica efter att hotet från öst har försvunnit. I och med att Queen Ylspeth har öppnat upp för handel med Varlyrio så borde man ta tillfället i akt.

För att kunna öka handeln behöver man lätta på kupolens magi så att övriga Historica får vetskap om Zamorah.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Zilmrud

#78
Försöker uppdatera denna tråden lite så att alla vet vad som händer. Det står nämligen inte still =) Vi är flera som bygger för fullt där hemma!

Första inlägget kommer Gideon fyllas på med lite fakta om de olika här på swebrick som har hoppat på Guilds of Historica - Book III.

Jag själv håller på med mitt första bygge som kommer visa mitt castle/stad med omgivande område (Avalonia Task 1 & 5). Det kommer lägga om som MOC, inte WIP. Min story ovan har översatts och håller på att finjusteras. Kommer bygga ca 6st vigs för att visualisera storyn, inklusive första bygget.

Har gjort ett par beställningar på BL och inväntar delar, sen kan jag göra lite Figbarfs att referera till (Avalonia task 2-3). Enkelt men kul.

Tävling 1 har startat och har deadline 15/10. Det handlar om hur Historica byggs upp efter krigen i Book II. Läs mer här:
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/164525-book-iii-challenge-i-a-time-to-rebuild/

Efter tävlingen börjar jag med HSS (Historical Settlements) som är Avalonia  Task 4 och få in Task 5 i samma. Läs mer om HSS här:
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=92705&hl=task

Mer om Avalonia och de tasks som vi har:
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/163847-book-iii-avalonia-guild-sign-up-and-discussion/
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

robinnilsson403

Kul!
Mitt byggande har avstannat lite, dels på grund av jobb och dels andra projekt, men förhoppningsvis tar det fart om någon vecka igen.

Själva tävlingen har jag ingen inspiration till än, så vi får se om det blir något där.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Zilmrud

#80


Min sigfig (version äventyrare) med BL nr:
Headgear: 93554 (Black)
Headgear Accessory: 64647 (Dark green)
Head: 3626cpb1248
Body wear: 23983 (Pearl Dark Gray) + 36113 (Dark green) + 15619 (Black)
Torso: 973pb0692c01
Body Part: 981982 (Dark green) + 983 (Dark Brown)
Legs Assembly: 970c00pb729 med hips från 970c00pb062
Weapons: 30173b (Pearl light gray) + 2530 (Dark bluish gray)
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Odidoma

Bra story, den var rejäl men jag läste den med intresse. Ser fram emot när du visualiserar staden.

Zilmrud

Citat från: Odidoma skrivet 22 augusti 2018 kl. 15:23
Bra story, den var rejäl men jag läste den med intresse. Ser fram emot när du visualiserar staden.

Tackar! Den har reviderats lite på vissa detaljer. Men annars är den ganska klar.

Detta är de förslag på på Vig byggen jag tänkt (siffran efter är prio):
1. Druiden mediterar 1
2. Druiden i grottan 1
3. Druiden bankar på Aurumium 2
4. Druiden skriver brev 2
5. Druiden och draken 2
6. Sällskapet smälter metallen med drakens eld. 1
7. Rik kung köper rustning 2
8. Bygger på murarna med Aurumium 1

Domen borta (landskapet) 1
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Zilmrud

Citat från: robinnilsson403 skrivet 22 augusti 2018 kl. 14:53
Kul!
Mitt byggande har avstannat lite, dels på grund av jobb och dels andra projekt, men förhoppningsvis tar det fart om någon vecka igen.

Själva tävlingen har jag ingen inspiration till än, så vi får se om det blir något där.

Man ska bara bygga när man har lust och inspiration! Det kommer tillbaks =)
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Gideon

Uppdaterat första posten nu, bra mall för sigfig-infon Zilmrud!
Kanske ska lägga till en kort-kort presentation (och länk till längre presentation sen också)?

Zilmrud

Citat från: Gideon skrivet 22 augusti 2018 kl. 17:51
Uppdaterat första posten nu, bra mall för sigfig-infon Zilmrud!
Kanske ska lägga till en kort-kort presentation (och länk till längre presentation sen också)?

Absolut. Det vore bra. Jag kommer ha fler outfits allt eftersom storyn går. Men mestadels kommer jag ha den.

Hur längre brukar en bok hålla på? Hur ofta är det tävlingar?
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Gideon

Kör man på 240 pixlar breda bilder på figuren som jag har gjort nu blir det bra med upp till tre outfits innan det börjar bli flera rader med bilder, så kör på! Det är bara bra om man har olika outfits att välja på om man ska interagera "in game".

@alla som vill ha sin sigfig i första posten, ni kan kopiera formateringen därifrån så går det fortare att lägga in rätt. Känn er givetvis fria att lägga till nya kategorier av tillbehör som passar sigfigen, men BL-länkar uppskattas.

Wineyard

Har till slut fallit för lockelsen. Här är min sigfig:



Civil BL nr:
Headgear: 93554 (Black)
Hair: 23186 (Black)
Headgear Accessory: 64647 (White)
Head: 3626bpb0666
Body wear: 74662 (Dark Red)
Torso: 973pb1244c01
Legs Assembly: 970c88pb08

Rustning BL nr:
Headgear: 2446 (Pearl Dark Gray)
Headgear Accessory: 2594 (Pearl Dark Gray)+64647 (White)
Body wear: 2587pb26 +522 (Dark Red)
Torso: 973pb2233c01
Legs Assembly: 970c00pb499
Weapons: 18031 (Pearl Dark Gray) + 2530 (Dark bluish gray)

Zilmrud

Citat från: Wineyard skrivet 04 september 2018 kl. 18:08
Har till slut fallit för lockelsen. Här är min sigfig:



Civil BL nr:
Headgear: 93554 (Black)
Hair: 23186 (Black)
Headgear Accessory: 64647 (White)
Head: 3626bpb0666
Body wear: 74662 (Dark Red)
Torso: 973pb1244c01
Legs Assembly: 970c88pb08

Rustning BL nr:
Headgear: 2446 (Pearl Dark Gray)
Headgear Accessory: 2594 (Pearl Dark Gray)+64647 (White)
Body wear: 2587pb26 +522 (Dark Red)
Torso: 973pb2233c01
Legs Assembly: 970c00pb499
Weapons: 18031 (Pearl Dark Gray) + 2530 (Dark bluish gray)

Snygg scen och snygg sigfig!
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

General Brick

Har tankar på att ge mig in i det här med GoH, men här massor av frågor/funderingar. Kan jag ta upp dem här i den här tråden?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.