Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

GBC Musikmaskin

Startat av andreaseldh, 12 juli 2016 kl. 21:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Det är så kul att följa den här tråden!

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 18 april 2021 kl. 19:29
Snyggt Andreas!

Citat från: ColA skrivet 18 april 2021 kl. 20:02
Ja vad ska man säga, du är skön på ditt egna speciella vis  :)

Citat från: Emma skrivet 19 april 2021 kl. 11:12
Det är så kul att följa den här tråden!

Tack för alla glada tillrop, hoppas verkligen att vi ses i Hässleholm!

Landet runt ligger kvar på SVT Play i en månad, sedan får ni titta på Youtube:


andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 19 januari 2021 kl. 17:30
Varför tänkte jag inte på detta tidigare? Synnerligen praktiskt när man snabbt vill ladda alla rören.


P1191120 by Andreas Eldh, on Flickr

Och här om dagen använde jag den för första gången i en video, bakgrunden till Excuse me, sir, but when does Oxford stop at this train? THE MUSIC VIDEO. Det är även första gången som Musikmaskinen får agera ackompanjatör. Och precis som med live-versionen av Karamellfens dans räckte antalet toner bara nästan ...



andreaseldh

#153
Jag kommer inte ihåg vad jag sa för siffra på Zoom-mötet, den korrekta är att turnéplanen innehåller 9 melodier. Av dessa är de två sista lite speciella, på så sätt att jag måste spela en ton på ett löst klockspel. Då tänker jag inte ta med det av trä som jag har använt i musikvideorna, utan givetvis bygga ett i LEGO med blott de två tonerna låga D och höga Ciss. Som ni ser har jag redan försett min petpinne med en 20953. Den har ett nästan runt hål i botten, så man måste vrida den i rätt vinkel för att den ska fästa. Undrar om tanken med detta är att den även ska kunna användas som minifigurhuvud? Galaxy song utökade tonförrådet och dess väggar med 32124. Jag vill även tacka för hjälpen med texteditor för EV3, även om min slutgiltiga lösning blev en annan.

Nextuz

#154
Citat från: andreaseldh skrivet 18 april 2021 kl. 19:24
Min tröja blev tyvärr utsuddad, men datumen för vår utställning i Hässleholm lästes upp!


Men om det är en idrottsförening, då får det synas??
Tror dom att Swebrick är ett företag? har kommersiella intressen?

Record

Citat från: Nextuz skrivet 26 april 2021 kl. 17:21
Citat från: andreaseldh skrivet 18 april 2021 kl. 19:24
Min tröja blev tyvärr utsuddad, men datumen för vår utställning i Hässleholm lästes upp!


Men om det är en idrottsförening, då får det synas??
Tror dom att Swebrick är ett företag? har kommersiella intressen?

Som jag minns hade vi den diskussionen när vi var på tv4, men vi sa att det var idellt å då var det ok.

Kanske de bara tog det för givet? Antar att Andreas fått frågan?
Friskt satsat, hälften vunnet..

andreaseldh

#156
Nej, jag blev aldrig tillfrågad innan dom suddade tröjan. Tyvärr gömde jag nämna att vi är en ideell förening, så jag får skylla mig själv. Men visst är det intressant med suddningar, se bara på mannen som cyklade till bortamatchen*!

Historiskt har suddningarna sett ut så här:

  • Första gången jag var med 2017 skojade jag i brevet och skrev att maskinen var byggd av "LEGO förlåt danska byggklossar måste man ju säga". Då visades tröjan i all sin prakt!
  • Senare var jag även med i Årskrönikan 2017, men då blev tröjan suddad.
  • Selfien är från första programmet, och man kan se att dom i år missade att sudda tröjan på den bortre TV:n.
Företagsnamnet i skoreklamen suddade jag innan jag skickade in den.

* 25 april räkneverk 3:25

andreaseldh

Jag har länge tänkt programmera en poplåt från 2020 och efter det senaste Zoom-mötet inser jag att titeln är synnerligen lämplig ...

andreaseldh

Ledtråd:
Jag är tämligen säker att jag har sett artisten i en likadan klänning.


andreaseldh

#159
Låten var visst inte så komplicerad som jag först trodde men det blev en miss, en li...


andreaseldh

Jag vågar inte beställa bitar till skylten förrän jag har blivit fullt vaccinerad, men jag kanske kan göra en musikvideo med några renderingar?

andreaseldh

Och här har vi äntligen den färdiga musikvideon!


andreaseldh

Just nu förbereder jag mig och mina GBC:er inför Kloss på Kloss och upptäcker att jag inte har skrivit någon fusklapp för Komplicerad! Men som tur är var det den senaste låten jag spelade på maskinen, så de rätta tonerna satt fortfarande kvar. Det blev några beställningar på BrickLink också! En skylt till Komplicerad och detta lösa tangentfäste, eftersom Karamellfens dans och Galaxy Song kräver att jag spelar extra toner.

andreaseldh

Och så här ser det ut i verkligheten! Bortsett från att jag redan har packat ner musikmaskinen och alla reservtonerna. Dessa är de två sista som inte används i någon av de aktuella låtarna. Alltså har de inte samma hålavstånd som de toner som ska sitta där. Hoppas jag har byggt rätt.

andreaseldh

Jag tror jag har fått rutin på det här, 5 timmar från idé till upplagd video! Min syster har dock ännu inte svarat vad hon tyckte om årets "sång".



LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.