Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Eventtävling 2021] Relativitetsteorin!

Startat av andreaseldh, 18 mars 2020 kl. 01:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Både snyggt och pedagogiskt visat hur allt funkar. Har du ritat in allting med minimalt support för att få till alla placeringar och sedan gjort dom osynliga/tagit bort? Funderar om man borde göra liknande på insidan av något av mina byggen med många kugghjul, klockan tex.

andreaseldh

#31
Citat från: Godtfred skrivet 15 oktober 2020 kl. 07:40
Har du ritat in allting med minimalt support för att få till alla placeringar och sedan gjort dom osynliga/tagit bort?

Japp, precis så! Byggtips för LDD och Stud.io kommer ingå i lektion nr 5 vara lektion nr 6 i Byggtips kugghjul, som jag lägger upp efter lunch finns uppe nu.

andreaseldh

Jag är glad att jag tillfälligt lyckades frångå min kaotiska metod och skapa denna mall för perrongen utanför stationshuset. Det är alltså dessa gångjärn som styr allt och gör att ingenting går jämt upp någon annanstans.


PA141055 by Andreas Eldh, on Flickr

Genom att provbygga på mallen slipper jag riskera att förstöra något på det färdiga bygget. Placeringen av brofästet var föga förvånande inte alls genomtänkt, och det blev ännu värre när jag bestämde mig för att göra en riktig gångbro (och inte bara en portal utan synbar funktion, estetiskt sett). Att placera trappan framför stationshuset var det inte tal om, men för att i gengäld få plats för en vettig dörr blev jag tvungen att bygga huset kortare på denna sida. Av byggtechnicska skäl är stationshusets golvnivå en plate högre är perrongen, vilket jag passade på att utnyttja istället för att höja perrongen. Batterilådans hörn innebar också ett problem, men just den lösningen får ni se vid ett senare tillfälle...


PA151056 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Dagens bild är förhoppningsvis den sista i WIP-stadiet, en ledtråd till hur jag ska få rum med batterilådan.

andreaseldh

Färdig, här är videon! Många fler stillbilder kommer strax.



Sången är Monty Pythons Galaxy song med musik och originaltext av John Du Prez och Eric Idle, men andra halvan är min specialskrivna text.

Just ... re- ... -member that you're standing on a planet that's evolving
And revolving at nine hundred miles an hour
That's orbiting at nineteen miles a second, so it's reckoned
A sun that is the source of all our power
And the weather as well, when it's sunny you can tell
But it's also driving all the wind and rain
And remember Einstein said: "Excuse me, sir, but when
Does Oxford stop at this train?"

Godtfred


crowwlime_

Kul idé och väl genomfört!  :)

andreaseldh

#37
Stillbildsdags! Vi börjar med en ombyggnad av motordriften. Det gick för tungt, så jag var tvungen att växla ner. Jag flyttade motorn två studs åt vänster och la in en växel 8 mot 24, vilket är cirka halva farten men dubbla styrkan mot den tidigare 12 mot 20.


PA291061 by Andreas Eldh, on Flickr

Slut med det tråkiga(?) dags för det vackra! Vi börjar med en översiktsbild.


PA291063 by Andreas Eldh, on Flickr

På perrongen väntar Niels Bohr och Marie Curie. Niels håller inte i en piltavla utan hans atommodell, där elektronerna går i bestämda banor. Eller som Kvarnbacka uttryckte det:

Citat från: Kvarnbacka skrivet 24 september 2020 kl. 16:32
Jag gillar 14769pb186. Den illustrerar tydligt skillnaden mot Rutherfords atommodell, som var mer i stil med 98138pb014.


PA291062 by Andreas Eldh, on Flickr

Runtombilder!


PA291064 by Andreas Eldh, on Flickr


PA291065 by Andreas Eldh, on Flickr


PA291069 by Andreas Eldh, on Flickr

Närbilder!


PA291067 by Andreas Eldh, on Flickr


PA291066 by Andreas Eldh, on Flickr


PA291068 by Andreas Eldh, on Flickr

Tåget på plats!


PA291070 by Andreas Eldh, on Flickr

Tänk på avståndet mellan vagn och plattform när du kliver av!


PA291073 by Andreas Eldh, on Flickr

Ibland lyckas man nästan med skärpan!


PA291071 by Andreas Eldh, on Flickr

Andra gånger inte alls!


PA291072 by Andreas Eldh, on Flickr

Record

Rinktigt rolig och bra utfört, får lite Picassos äventyr felling :).
Friskt satsat, hälften vunnet..

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 29 oktober 2020 kl. 21:00
Färdig, här är videon! Många fler stillbilder kommer strax.


Sången är Monty Pythons Galaxy song med musik och originaltext av John Du Prez och Eric Idle, men andra halvan är min specialskrivna text.

Just ... re- ... -member that you're standing on a planet that's evolving
And revolving at nine hundred miles an hour
That's orbiting at nineteen miles a second, so it's reckoned
A sun that is the source of all our power
And the weather as well, when it's sunny you can tell
But it's also driving all the wind and rain
And remember Einstein said: "Excuse me, sir, but when
Does Oxford stop at this train?"

Underbart! :D Väldigt roligt bygge och kul presentation med sång och ukulele(?) och allt!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 30 oktober 2020 kl. 08:29
Underbart! :D Väldigt roligt bygge och kul presentation med sång och ukulele(?) och allt!

Tackar! Denna gång var det banjo men kanske borde jag ha tagit ukulelen istället, C#dim är lättare att ta på ukulele.

BrickMe

Festligt bygge, gillar verkligen slutresultatet efter att ha följt tråden ;D

Nybohov Creation Ltd.

Jag begriper mycket lite av vad som händer, men det är fascinerande att se på!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

12vtrain

Bygget är väldigt häftigt, önskar man själv kunde vara så kreativ och fri i tanken, genomtänk historia och detaljerna som är tillagda till det är häftiga. Är det den allmänna relativitetsteorin så kan väll klockan på tornet snurra baklänges?

andreaseldh

Citat från: 12vtrain skrivet 02 november 2020 kl. 06:56
Bygget är väldigt häftigt, önskar man själv kunde vara så kreativ och fri i tanken, genomtänk historia och detaljerna som är tillagda till det är häftiga. Är det den allmänna relativitetsteorin så kan väll klockan på tornet snurra baklänges?

Tack för de fina orden och titta en gång till på filmen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.