Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] MTron-SHIP

Startat av Kvarnbacka, 05 november 2015 kl. 21:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Tyvärr hade jag fullt upp under SHIPtember, men jag lät mig inspireras för att i stället börja bygga när jag fick lite tid över. Med ganska mycket rött och svart i lådorna och fem MTron-figurer utan vettigt transportmedel var valet av design enkelt. Första utkastet sågs här för ett par veckor sedan, nu har jag kommit lite, lite längre.

Jag har valt att bygga det i moduler, och det av flera skäl:
1) 100 studs i längd känns mer överkomligt om man bara gör 16-24 studs åt gången.
2) När en modul väl är avslutad kan jag lägga den åt sidan i stället för att hela tiden gå tillbaka och ändra på småsaker (hoppas jag).
3) Den blir lättare att transportera.

Del 1 är färdig, del 2 saknar undersida. Längre fram ska det bli större på höjden för att ge plats åt kommandobrygga, sov- och matutrymmen och annat man kan tänkas behöva på ett SHIP för fem minifigs.

humlan

Najs, ska bli kul och följa!
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Peter S

Riktigt snygg! Intressant med modultänket, men jag är lite orolig att hopfästningen inte blir stark nog...

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Magnus den store

Snyggt, är det ett hål för en liten balk i mitten?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Sockerbit

Snyggt, gillar linjerna  :)

o0ger

Jag tycker att det som gör att detta skepp sticker IT är de röda linjerna. Det gör att skeppet påminner lite om lava med ett svart krackelerat skal. Fortsätt! :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Kvarnbacka

Tack hörrni, kul att den gillas! Arbetet fortgår, om än inte så snabbt  :)

Vad gäller stabiliteten så har jag mycket riktigt byggt in stödbalkar som ska hjälpa technicpinsen så det inte sviktar för mycket. Sen kanske jag får överlappa lite på ytan för att dölja skarvarna.

Stigge72

Snyggt med de röda linjerna, de gör att man inte märker av skarvarna lika mycket också. Förutsatt att de inte "hoppar", för då märks skarvarna desto mer. ;)

Ska bli spännande att följa utvecklingen.

Myko

Det ser coolt ut, men jag får en "Dark M-Tron" känsla, då M-Tron var mer rött än svart. Kanske även helyllegrabbarna i M-Tron har en mörk sida?

Kvarnbacka

Citat från: Stigge72 skrivet 11 november 2015 kl. 13:30
Snyggt med de röda linjerna, de gör att man inte märker av skarvarna lika mycket också. Förutsatt att de inte "hoppar", för då märks skarvarna desto mer. ;)

Ska bli spännande att följa utvecklingen.

Linjerna ska så klart flyta jämnt över skarvarna. Jag har för övrigt redan, med bara två sektioner, upptäckt att jag måste lappa över skarvarna för att det inte ska bli en glipa när man swooshar med skeppet.

Citat från: Myko skrivet 11 november 2015 kl. 13:35
Det ser coolt ut, men jag får en "Dark M-Tron" känsla, då M-Tron var mer rött än svart. Kanske även helyllegrabbarna i M-Tron har en mörk sida?

Kanske, eller så kanske det blir mer rött längre fram. Vi får se  :)

Kvarnbacka

Undersidan på sektion 2 är klar, så när som på en saknad röd 61409. 40% klart sett till längden  :)

Kvarnbacka

Det går långsamt framåt, men nu är det 60% färdigt  :)
Sektion 3 klar, med öppningsbar lucka och plats för en Pulsar charger . Den håller faktiskt ihop bra i skarvarna än så länge, trots sin tyngd.
Två sektioner kvar!

Tektor

Snyggt!
Är det bara jag som...


Kvarnbacka

Citat från: Tektor skrivet 15 januari 2016 kl. 09:01
Snyggt!
Är det bara jag som...



Hehe, tanken har slagit mig också, inte minst när bilderna på den nya retro-batmobilen kom. Kanske blir det mindre Batman och mer M:tron när jag lägger på lite mer trans-neon green  :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.