Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego M3 Halftrack [MOC]

Startat av -DoNe-, 13 september 2013 kl. 20:46

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Nu tycker jag att Superkalle är lite hård. Jag tror att ingen riktigt vet vad purist betyder. Alla har sin egen definition. För mig räcker det att alla bitar är lego. Hur man sen sätter ihop bitarna spelar mindre roll. Detta blir nu lite OT känner jag. Ska vi hålla purist-debatten i för det ändamålet avsedd tråd?

Jag hoppas att du inte blir avskräckt nu -DoNe- utan fortsätter att lägga upp dina kreationer här på forumet.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

-DoNe-

Citat från: o0ger skrivet 14 september 2013 kl. 19:12
Nu tycker jag att Superkalle är lite hård. Jag tror att ingen riktigt vet vad purist betyder. Alla har sin egen definition. För mig räcker det att alla bitar är lego. Hur man sen sätter ihop bitarna spelar mindre roll. Detta blir nu lite OT känner jag. Ska vi hålla purist-debatten i för det ändamålet avsedd tråd?

Jag hoppas att du inte blir avskräckt nu -DoNe- utan fortsätter att lägga upp dina kreationer här på forumet.

Kommer aldrig sluta lägga upp mina kreationer här, älskar detta stället!  ;D

Citat från: Superkalle skrivet 14 september 2013 kl. 16:12
Bra jobbat. Det här bådar gott för framtiden.  :)

Skall man vara aningen petig dock, är det som är det inringat i blått kanske inte purist, eftersom clipet inte snäpper fast ordentligt, och därmed sitter i så stark spänn att det förstörs över tiden. Även framhjulen kan diskuteras - däcket snäpper inte fast i något spår utan ligger löst utanpå. Vill inte sprida smolk i glädjebägaren, men kändes som du gärna vill ha rak och ärlig kritik.

Men som sagt, ett ypperligt snyggt bygge. Och jag gillar spaden utmed sidan. Nice touch!  :)

Det vart en riktig in-depth syn på det hela  :o

Superkalle

Citat från: o0ger skrivet 14 september 2013 kl. 19:12
Nu tycker jag att Superkalle är lite hård. Jag tror att ingen riktigt vet vad purist betyder. Alla har sin egen definition. För mig räcker det att alla bitar är lego. Hur man sen sätter ihop bitarna spelar mindre roll. Detta blir nu lite OT känner jag. Ska vi hålla purist-debatten i för det ändamålet avsedd tråd?

Jag hoppas att du inte blir avskräckt nu -DoNe- utan fortsätter att lägga upp dina kreationer här på forumet.
Äh, tycker du överdriver lite nu. ;) Känns inte som DoNe behöver omhuldas. Han postar väl här för att han vill ha synpunkter? Och att kommentera hans modell är väl inte OT? Det är ju ingen hjälp om alla skriver "åh vad fantastiskt" och inte pekar ut möjligheter till förbättring?

Och skriver man att det är "purist", får det ju vara det också. Purist är ett ganska starkt ord som verkligen betyder att man följer väldigt strikta regler. Att bara använda LEGO-bitar är väl inte purist. Att bara använda LEGO är ju själva grunden för allt vi håller på med.

Och vill man undvika purist-diskussionen tycker jag det är bättre att man inte skriver något alls i sin post om detta. Bara posta modellen rätt upp och ned, så får var och en bedöma vad som är vad.

Hoppas nu inte alla här tycker att jag varit för hård i mina ord, men var och en måste ju få vara ärlig med vad han tycker. Annars blir det ju bara ryggdunkning av alltihopa.

Och till DoNe - återigen...en riktigt, riktigt snygg modell, och ursäkta att det NU blev lite OT :D

Superkalle

#18
Citat från: AndersI skrivet 14 september 2013 kl. 18:50
@Superkalle: För både mitt öga och skjutmåttet har clip:et aningen större öppning än en minifighand, och minifigar håller ju tidningen (tile 2x2) på det sättet, hur går det ihop?
1) Minifighänderna är gjorda i ett annat material (kommer inte ihåg exakt, tror det var POM eller HD-ABS), så de tål mer. De är också tunnare i dimensionen vilket ger mindre ytspänning.
2) En tile har en rundning på ovansidan och ett spår på undersidan vilker ger mindre utböjning så dessa är OK att sätta i ett vanligt clip. Dessa rundningar/spår saknas i en vanlig plate. I kombination med 1) ger det en stor spänning materialet med kallflytning som resultat, dvs clipet förlorar sin spänst och förstörs på sikt.




-DoNe-

Citat från: Superkalle skrivet 15 september 2013 kl. 03:29
Citat från: o0ger skrivet 14 september 2013 kl. 19:12
Nu tycker jag att Superkalle är lite hård. Jag tror att ingen riktigt vet vad purist betyder. Alla har sin egen definition. För mig räcker det att alla bitar är lego. Hur man sen sätter ihop bitarna spelar mindre roll. Detta blir nu lite OT känner jag. Ska vi hålla purist-debatten i för det ändamålet avsedd tråd?

Jag hoppas att du inte blir avskräckt nu -DoNe- utan fortsätter att lägga upp dina kreationer här på forumet.
Äh, tycker du överdriver lite nu. ;) Känns inte som DoNe behöver omhuldas. Han postar väl här för att han vill ha synpunkter? Och att kommentera hans modell är väl inte OT? Det är ju ingen hjälp om alla skriver "åh vad fantastiskt" och inte pekar ut möjligheter till förbättring?



Och skriver man att det är "purist", får det ju vara det också. Purist är ett ganska starkt ord som verkligen betyder att man följer väldigt strikta regler. Att bara använda LEGO-bitar är väl inte purist. Att bara använda LEGO är ju själva grunden för allt vi håller på med.

Och vill man undvika purist-diskussionen tycker jag det är bättre att man inte skriver något alls i sin post om detta. Bara posta modellen rätt upp och ned, så får var och en bedöma vad som är vad.

Hoppas nu inte alla här tycker att jag varit för hård i mina ord, men var och en måste ju få vara ärlig med vad han tycker. Annars blir det ju bara ryggdunkning av alltihopa.

Och till DoNe - återigen...en riktigt, riktigt snygg modell, och ursäkta att det NU blev lite OT :D

Haha, alla har vi rätt till våran åsikt ;-)

Men jag får säga att jag hade inte den blekaste aning om att de gjorde minifig händerna i ett annat material, man lär sig visst något nått varje dag :-)

Myko

Uppmanar att om ni känner att ni vill diskutera purism mer djupgående än hur det är relevant för Dones MOC så finns en tråd om detta. Det går bra att fortsätta diskutera här inne så länge anknytningen till MOC:en finns kvar.

mvh
Swebrick moderator team

AndersI

Citat från: Superkalle skrivet 15 september 2013 kl. 03:40
1) Minifighänderna är gjorda i ett annat material (kommer inte ihåg exakt, tror det var POM eller HD-ABS), så de tål mer. De är också tunnare i dimensionen vilket ger mindre ytspänning.
2) En tile har en rundning på ovansidan och ett spår på undersidan vilker ger mindre utböjning så dessa är OK att sätta i ett vanligt clip. Dessa rundningar/spår saknas i en vanlig plate. I kombination med 1) ger det en stor spänning materialet med kallflytning som resultat, dvs clipet förlorar sin spänst och förstörs på sikt.

Tack för den utförliga förklaringen! Det är många faktorer man inte tänker på som glad amatör.

-DoNe-


SWE

Skit snyggt bygge! Blev glad när jag fick reda på att du byggt en halftrack, det är något med dom som jag gillar så :)
Blir väll att jag beställer delar till min tyska snart då ;)

-DoNe-

Citat från: SWE skrivet 15 september 2013 kl. 18:59
Skit snyggt bygge! Blev glad när jag fick reda på att du byggt en halftrack, det är något med dom som jag gillar så :)
Blir väll att jag beställer delar till min tyska snart då ;)

Tack så mycket!

Det blir spännande att se! :-)

mechamike

Snyggt bygge , Half tracks är ju riktigt kul fordon och du har fått till en riktigt bra modell i den skalan!
?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.