Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC][Mästerbygge 2016] Kvarteret med träfasader

Startat av Emma, 06 november 2016 kl. 19:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

#15
Utmanande att bygga i vinkel. Och bibehålla byggets stabilitet och transportmässighet. Jag vill alltid veta VARFÖR det blir i system att bygga på det ena eller andra viset. Jag nöjer mig inte med att det "verkar" vara i system. Jag vill att det ska gå och räkna på det också.

Jag ville absolut få till den här sneda balkongväggen. Det höjer svårighetsgraden på bygget, tycker jag. Och jag har bestämt mig för att använda mästerbygge-tävlingen till att bli bekväm med (för mig) nya tekniker.

En sned vägg är inte så svårt att få till. Men en stabil sned vägg krävde lite mer eftertanke. Här är resultatet i alla fall!



Jag byggde ett vinkeljärn (vinkelplast?) för att hålla ordning på var studsen skulle sitta. Den minsta vinkeln är ca 36 grader och ett resultat av en triangel med sidorna 3; 4 och 5 längdenheter (läs studs). Jag fick gräva fram lite D-matte (?) långt bak i hjärnan för att räkna ut co-sinus.


Myko

Den här wikipedia-sidan har en lista på kombinationer av sidor som funkar: https://en.wikipedia.org/wiki/Pythagorean_triple

Det ser väldigt bra ut, ska bli spännande att se hur du sätter alla hus i relation till varandra sen.

Emma

Citat från: Myko skrivet 07 november 2016 kl. 11:08
Den här wikipedia-sidan har en lista på kombinationer av sidor som funkar: https://en.wikipedia.org/wiki/Pythagorean_triple

Det ser väldigt bra ut, ska bli spännande att se hur du sätter alla hus i relation till varandra sen.

Tack för länken!

Emma



Garageportar! Först tänkte jag placera dit ett handtag på porten. Men sen drog jag mig till minnes att de som bor i huset nyligen installerat elektroniska portar som öppnas med fjärr. Aja, får se om jag kanske ändå sätter dit ett handtag, så de kommer in ifall strömmen går...

Gideon

Snyggt och välbekant, gillar att du använt så många olika tekniker :)
Är detta bygge ett resultat av samma åkomma som jag lider av att man inte kan gå omkring i olika miljöer utan att försöka översätta dem till lego...? ;)

Jesperrydhog

sicket bygge. Jag tycke att husen är fint byggt.

Emma

Citat från: Gideon skrivet 07 november 2016 kl. 21:22
Snyggt och välbekant, gillar att du använt så många olika tekniker :)
Är detta bygge ett resultat av samma åkomma som jag lider av att man inte kan gå omkring i olika miljöer utan att försöka översätta dem till lego...? ;)

Check på den! Jag översätter alla byggnader till lego. Var jag är. Fönstermåttens förhållande. Bitar för ornament. Taklutningar. Färger. (nä, den där färgen finns inte i lego.....) Jag älskar det!

Illuwatar

Ser riktigt snyggt ut - hög igenkänningsfaktor på husen, intressanta tekniker för de olika fasaderna.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Joacim


Storm_666

Bra jobbat Emma :) Hoppas att jag hinner få se detta irl vid tillfälle ;)

Magnusengstrom

Citat från: Emma skrivet 07 november 2016 kl. 11:20


Garageportar! Först tänkte jag placera dit ett handtag på porten. Men sen drog jag mig till minnes att de som bor i huset nyligen installerat elektroniska portar som öppnas med fjärr. Aja, får se om jag kanske ändå sätter dit ett handtag, så de kommer in ifall strömmen går...

Ser bra ut. Behövs inga handtag. Man kommer ändå inte in om strömmen går, motorn håller tag i porten.

lindyhep

Precis Magnus. Man kommer inte IN. Man går in på insidan genom dörren där på baksidan och kopplar ur motorn (fjädrarna) och öppnar inifrån.

Gillar dina byggnader. Kommer det nåt nytt hus på garaget eller blir det fristående på nåt sätt?


Emma

Citat från: lindyhep skrivet 08 november 2016 kl. 21:23
Precis Magnus. Man kommer inte IN. Man går in på insidan genom dörren där på baksidan och kopplar ur motorn (fjädrarna) och öppnar inifrån.

Gillar dina byggnader. Kommer det nåt nytt hus på garaget eller blir det fristående på nåt sätt?

Tanhuset kommer hamna ovanpå garaget. Allt är byggt med transporten i åtanke. Mycket modulärt!


Sockerbit

Snygga hus och kul tema, många idéer som man kan låna  :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.