Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Lego space elevator

Startat av hknssn, 12 juli 2014 kl. 18:14

Föregående ämne - Nästa ämne

hknssn

Här är min senaste mindstorm moc som jag har spenderat en del tid med.

Det är en maskin som hämtar moduler nere vid marken och sedan staplar dom på varandra till ett högt torn.

Att tornet skulle nå rymden är väl inte särskilt sannolikt. Även om man skulle borste ifrån vind, vikt, slitage och batteritid så skulle det grovt räknat tagit 7432 år att nå rymden.
Att nå rekordet för högsta lego torn (ca 35meter) skulle ta 33,5 dagar.

Och precis som alla maskiner så är den långt ifrån felfri.



Totalt är där 3st Ev3 enheter med ett gäng motorer och sensorer, vill ni ha mer info då får ni ställa era frågor nedan. :)

/Hknssn

Nextuz

#1
Coolt :D
Vad sägs om att lägga ut ritning på modulerna så får var och en bygga moduler till Norrköping Uppsala och sen får den bygga ett rejält torn :D

Jaxne

Riktigt kul maskin det där! :)

Silence101

Riktigt skönt bygge. Imponerande.
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

ByggareDan

#4
Väldigt imponerande maskin precis som dina tidigare byggen, kommer den att visas i Uppsala? Skulle ju vara roligt att se live.
Har du testa hur högt den kan gå upp innan det blir rangligt/instabilt/svajigt/rasrisk?
En stilla undran hur får du idéer till dina byggen, bara kommer dom till dig eller är dom noga genomtänkt?

/ByggareDan

Lundgren

Skithäftigt!!!

I like it alot!  ;D

dalle

Rikitgt häftigt. Skulle vara kul att se den på riktigt hur högt den kan bygga.  :)
TBB har lagt upp den på deras blogg. Grattis.

Anders67

Häftigt bygge, så imponerande, måste vara en hel del jobb med hur den ska passaihop modulerna, med pinsen och att med rätt tryck få ihop dom!

Magnus den store

Coolt! Jag har sett maskiner som staplar moduler på varandra förr, men det här är nog första jag sett som även monterar ihop modulerna.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

42Hz

Grymt!!

Kan den modofieras för att bygga modulhus åt Swebrick? ;)
//Harri

Colligo


Magnusengstrom

Häftigt.

Nästa version så är maskinen nere och lyfter upp modulerna en efter en som lyftkranar gör när dom bygger ihop sig.

AndersI

Underbar! Den måste vara med på någon utställning!


janimakaj

jäklar va frään!! skulle va skitkul och få se i verkligheten på ett event! :D
Unless you try, you will not know if it works! ;)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.