Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Panzerkampfwagen 38(t)

Startat av stej123, 28 augusti 2012 kl. 21:34

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Panzer 38(t) var ursprungligen en tjeckoslovakisk konstruktion (där kallad LT vz 38) som från början togs fram för export till Sverige. I samband med Tysklands ockupation av Tjeckoslovakien 1938 tog tyskarna över allt tjeckoslovakiskt krigsmaterial, så även de för Sverige tillverkade Panzer 38(t).

Sverige hade sommaren 1938 lagt en order på 150 st stridsvagnar, och ett relativt stort antal hann levereras innan tyskarna annullerade ordern och satte in de av Sverige beställda stridsvagnarna i Wehrmacht's tjänst (Benämnda PzKpfw 38(t) Ausf. S ( S som i Schweden). I Sverige benämndes  Panzer 38(t) som Stridsvagn m/41 SI och utrustades med en kanon från Bofors.

Panzer 38(t) var i början av kriget en av de bättre stridsvagnarna men kom snart att bli omodern, då den t.ex. inte hade speciellt mycket att sätta emot den ryska T-34. Tillverkningen av Panzer 38(t) upphörde 1942 men chassit användes som grund för senare konstruktioner, som t.ex. Marder III och "Hetzer".

Stridsvagn m/41






Referensbilder:


mechamike

Ah.. du fortsätter med dina stridsvagnar, Jättekul,Vågar vi se fram mot ännu en diorama till även denna?
?

stej123

Citat från: mechamike skrivet 28 augusti 2012 kl. 21:37
Ah.. du fortsätter med dina stridsvagnar, Jättekul,Vågar vi se fram mot ännu en diorama till även denna?

Japp! Det kommer säkert något diorama där även denna ingår, vågar dock inte sätta något datum på det :)

Gravyking

Detta utöver lastbilar är det som lockar mig mest!
Riktigt snyggt bygge!
Före detta Callahan!

AndersI

Du får ihop de här stridsvagnarna (eller vad de nu kallas) väldigt bra! Men...

Jämfört med referensbilden har du ganska tjock kanon - skulle det inte gå med en sån här i stället: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4095

Och sen undrar jag varför du har ett mindre kugghjul i ena änden? Glipan mellan bandet och ovansidan ser lite konstig ut när den växer...

stej123

#5
Citat från: AndersI skrivet 28 augusti 2012 kl. 22:47
Du får ihop de här stridsvagnarna (eller vad de nu kallas) väldigt bra! Men...

Jämfört med referensbilden har du ganska tjock kanon - skulle det inte gå med en sån här i stället: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4095

Och sen undrar jag varför du har ett mindre kugghjul i ena änden? Glipan mellan bandet och ovansidan ser lite konstig ut när den växer...

Anledningen till att jag inte använder en 4l bar eller en http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4095 är att jag på mina andra stridsvagnar använt 4L-bars som kulsprutor, så det skulle enligt mig se dumt ut om ena stridsvagnens kanon har samma kaliber som en annan stridsvagns kulspruta (Panzer 38(t) har en 37mm kanon och kulsprutor har väsentligt mindre diameter på pipan). Det skulle helt klart fungera på den här stridsvagnen när den står ensam, men jag har tänkt ha dem bredvid varandra och då tycker jag det ser dumt ut :)

Referensbilderna var kanske lite dåligt valda, jag tog just dem eftersom de stämde hyffsat med kameravinkeln jag fotat i.

På den här bilden ser man tydligare att bakre kugghjulet är mindre och att det faktiskt blir en större glipa där.


Edit: nya referensbilden verkar inte fungera så jag länkar direkt till sidan här:
http://ww2db.com/image.php?image_id=7876


Tack för kritiken även om jag inte riktigt håller med ;) Uppskattas verkligen!

Skrytsson

Curved slope-bitarna ger verklighetstrogna former. Men varför valde du dark bluish gray som representation för militärgrönt? (Låt mig gissa, ont om curved slopes i sand green och olive green?  ;))

stej123

Citat från: Skrytsson skrivet 28 augusti 2012 kl. 23:14
Curved slope-bitarna ger verklighetstrogna former. Men varför valde du dark bluish gray som representation för militärgrönt? (Låt mig gissa, ont om curved slopes i sand green och olive green?  ;))

Tills dess att det kommer fler bitar i olive green (eller tills dess LEGO introducerar military green (dark olive green?) så får dark bley representera militärgrönt på mina krigsmaskiner :D

de Gothia

Riktigt snygg! Häftigt att du lyckas få dem så lika! Ser fram emot dioramat! :)

Ras 74

Kul lite historia bakom modellen. Tycker att du får till detaljer väldigt bra och designen är väldigt lik originalet.
Även fotot är riktigt proffsigt. Något som ibland glöms bort att ge beröm för.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

AndersI

#10
Citat från: stej123 skrivet 28 augusti 2012 kl. 23:05Tack för kritiken även om jag inte riktigt håller med ;)

Efter att ha hört (läst) din argumentation håller jag helt och hållet med dig, både om kanonen och hjulen. Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig när nya fakta tillkommer i målet :-)


Brainstorming:

Ett plast-larvband lägger sig inte på samma sätt som ett riktigt, tungt, fullskaligt. Går det att 'lura' ner bandet direkt efter 8t, genom att låta en bar sticka ut på ovansidan, för att få den där 'knycken' (verklighetens band ser ut som 'två nivåer', modellernas - både Lego och plast -  ser ut som 'snett hela vägen')?

stej123

#11
Citat från: AndersI skrivet 29 augusti 2012 kl. 08:34
Citat från: stej123 skrivet 28 augusti 2012 kl. 23:05Tack för kritiken även om jag inte riktigt håller med ;)

Efter att ha hört (läst) din argumentation håller jag helt och hållet med dig, både om kanonen och hjulen. Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig när nya fakta tillkommer i målet :-)


Brainstorming:

Ett plast-larvband lägger sig inte på samma sätt som ett riktigt, tungt, fullskaligt. Går det att 'lura' ner bandet direkt efter 8t, genom att låta en bar sticka ut på ovansidan, för att få den där 'knycken' (verklighetens band ser ut som 'två nivåer', modellernas - både Lego och plast -  ser ut som 'snett hela vägen')?

Något sånt här du menar?



Har använt en 4085 för att "tvinga" ner larvbandet, tycker det fungerar ganska bra även om det stör ögat litegrann.

stej123

Citat från: Ras 74 skrivet 29 augusti 2012 kl. 08:32
Kul lite historia bakom modellen. Tycker att du får till detaljer väldigt bra och designen är väldigt lik originalet.
Även fotot är riktigt proffsigt. Något som ibland glöms bort att ge beröm för.

När det kommer till fotot så ska jag inte ta åt mig någon ära, det är RastaNisse här på forumet som sköter det. Jag bara pekar och berättar vad han ska fota :D

Myko

Kanske en 32028 stör ögat lite mindre, om du får plats med en sån?

stej123

Citat från: Myko skrivet 29 augusti 2012 kl. 11:35
Kanske en 32028 stör ögat lite mindre, om du får plats med en sån?

Det var ett väldigt bra förslag, nu måste jag bara leta åt en sån bit!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.