Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Djurgårdsbron 1890-talet & Framtidstunnelbana!

Startat av Skrytsson, 22 augusti 2012 kl. 23:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Thanks a lot everyone! Kul att det gillas!  :)

Citat från: Ras 74 skrivet 23 augusti 2012 kl. 09:42
Hur länge skall dessa stå på utställningen?
Hade gärna kommit förbi för att kolla på det live när jag är uppe om två veckor.

Som teabox skrivit på frontpage, 15 sep :)
Kom gärna förbi och titta när du är i Sthlm.

Citat från: AndersI skrivet 23 augusti 2012 kl. 11:44
Är Strindberg ett standardhuvud, eller ett självmodifierat? Hur bär du dig åt i så fall?
Modifierat, tyvärr. 3626bpb565. Jag gnuggar med ett suddigummi mot det tryck som ska avlägsnas. Funkar fruktansvärt effektivt. Tejpa över det tryck som ska behållas för att undvika missöden :)

Citat från: swestar skrivet 23 augusti 2012 kl. 18:48
En fråga, hur många bitar gick det åt till brobygget?
Ca 4.500 tror jag  :)

Citat från: Myko skrivet 23 augusti 2012 kl. 13:48
Framtidstunnelbanan ser rätt häftig ut, men det ser inte ut som du lagt ner samma arbete i den som de andra.
Jo, så är det. Mest krut lades på Bron, NK & Svampen. Framtiden blev lite lidande.

Citat från: de Gothia skrivet 23 augusti 2012 kl. 19:05
Så när börjar du med borg?!;)
Hehe. Det får vi se  :)


AndersI

Citat från: Skrytsson skrivet 24 augusti 2012 kl. 00:22Modifierat, tyvärr.

Inget "tyvärr" här! Du har lyckats otroligt bra med ansiktet - du kan förmodligen sälja några såna custom-huvuden (åtminstone här i Sverige), frågan är bara hur mycket du behöver ta betalt för att täcka arbetstiden...

Citat3626bpb565. Jag gnuggar med ett suddigummi mot det tryck som ska avlägsnas. Funkar fruktansvärt effektivt. Tejpa över det tryck som ska behållas för att undvika missöden :)

Verkar så enkelt när du berättar, men hur sjutton kunde du se Strindberg i originalhuvudet? Vilken blick du har!


marpe

Citat från: Skrytsson skrivet 24 augusti 2012 kl. 00:22
Jag gnuggar med ett suddigummi mot det tryck som ska avlägsnas. Funkar fruktansvärt effektivt. Tejpa över det tryck som ska behållas för att undvika missöden :)
Fungerar det även på minifigtorso?
I så fall kan man bli av med målade knivar, tidsmarkörer m.m som inte passar in.

SuperMario

Grymt bra klossat!
Väldigt fina byggen allihop!!
Svårt att välja en favorit bland de tre bästa, hehe. (2050 är jag inte så förtjust i.)

Magnus den store

Väldans snyggt! Även om jag är starkt influerad av minimalism kan jag dock inte säga att den framtiden lockar. :-\

Citat från: marpe skrivet 24 augusti 2012 kl. 10:47
Citat från: Skrytsson skrivet 24 augusti 2012 kl. 00:22
Jag gnuggar med ett suddigummi mot det tryck som ska avlägsnas. Funkar fruktansvärt effektivt. Tejpa över det tryck som ska behållas för att undvika missöden :)
Fungerar det även på minifigtorso?
I så fall kan man bli av med målade knivar, tidsmarkörer m.m som inte passar in.

Det fungerar på alla tryck. Det tar dock sin tid men den metoden repar inte. Jag har inte märkt något i alla fall. Finns även effektivare metoder men då kan ytan bli lite missfärgad/repad.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skrytsson

#20
Citat från: AndersI skrivet 24 augusti 2012 kl. 09:11
Citat från: Skrytsson skrivet 24 augusti 2012 kl. 00:22Modifierat, tyvärr.
Inget "tyvärr" här! Du har lyckats otroligt bra med ansiktet - du kan förmodligen sälja några såna custom-huvuden (åtminstone här i Sverige), frågan är bara hur mycket du behöver ta betalt för att täcka arbetstiden...

Kul att du tycker jag lyckats bra. Jag kan fixa ett exemplar till dig om du vill :)

Citat från: AndersI skrivet 24 augusti 2012 kl. 09:11
Citat3626bpb565. Jag gnuggar med ett suddigummi mot det tryck som ska avlägsnas. Funkar fruktansvärt effektivt. Tejpa över det tryck som ska behållas för att undvika missöden :)
Verkar så enkelt när du berättar, men hur sjutton kunde du se Strindberg i originalhuvudet? Vilken blick du har!

Buskiga ögonbryn, bister min, stirrande blick, ansiktsbehåring... Nog kände jag direkt att Blackbeard-huvudet hade potential att bli Strindberg :)

Citat från: Magnus den store skrivet 24 augusti 2012 kl. 19:05
Citat från: marpe skrivet 24 augusti 2012 kl. 10:47
Citat från: Skrytsson skrivet 24 augusti 2012 kl. 00:22
Jag gnuggar med ett suddigummi mot det tryck som ska avlägsnas. Funkar fruktansvärt effektivt. Tejpa över det tryck som ska behållas för att undvika missöden :)
Fungerar det även på minifigtorso?
I så fall kan man bli av med målade knivar, tidsmarkörer m.m som inte passar in.
Det fungerar på alla tryck. Det tar dock sin tid men den metoden repar inte. Jag har inte märkt något i alla fall. Finns även effektivare metoder men då kan ytan bli lite missfärgad/repad.

Metoden funkar riktigt bra. Vad gäller att eliminera tryck på minifig-huvuden måste jag säga att jag tycker att det är riktigt effektivt. Tryck på torsos är ofta mycket mer tidskrävande att ta bort (trycket sitter hårdare?)

marpe

Citat från: Skrytsson skrivet 25 augusti 2012 kl. 22:41
Metoden funkar riktigt bra. Vad gäller att eliminera tryck på minifig-huvuden måste jag säga att jag tycker att det är riktigt effektivt. Tryck på torsos är ofta mycket mer tidskrävande att ta bort (trycket sitter hårdare?)
Hmm. Undrar om trycket går med en Dremel i borrstativ på låga varv. Lätt på handen, givetvis. Verktyg: filtspets eller suddgummi direkt fäst i Dremeln. Jag ska prova nu i veckan. Återkommer med rapport.

Nextuz

Citat från: Skrytsson skrivet 24 augusti 2012 kl. 00:22

Citat från: Myko skrivet 23 augusti 2012 kl. 13:48
Framtidstunnelbanan ser rätt häftig ut, men det ser inte ut som du lagt ner samma arbete i den som de andra.
Jo, så är det. Mest krut lades på Bron, NK & Svampen. Framtiden blev lite lidande.

Jag tycker den vart underbar.. =) Den är sjukt cleean...

Skrytsson

Är det någon som kan lista ut hur brovalven är byggda?  :)

Nextuz

Citat från: Skrytsson skrivet 26 augusti 2012 kl. 00:26
Är det någon som kan lista ut hur brovalven är byggda?  :)

1x2 brick med 1x2 plate och tile på.. och sen varannan?...

hålls upp i mitten av nån bracket?

Myko

Citat från: Skrytsson skrivet 26 augusti 2012 kl. 00:26
Är det någon som kan lista ut hur brovalven är byggda?  :)

Samma teknik som "rollbar:en" på min USS Reliant. ;) 1x2-bitar som böjs och som fästs med clips.

Nextuz

Bara en invändning...
Hur tänkte du med föraren för droskan?.. han lär ha GRYMT starka nypor om han ska orka med o hålla hästen.. samtidigt som han står i droskan och ska få droskan med sej med hjälp av hästens kraft ;)

stej123

Stenläggningen på bron är grymt snygg, den kanske jag stjäl av dig och använder i någon egen MOC!

Stigge72

Måste stämma i kören av berömmmare.
Snygga byggen allihop!
Min favorit är nog ändå Stureplan, men det är tight. ;)

Wineyard

Fantastisk version av djurgårdsbron! Jag gick över den tidigare idag, och bygget är imponerande lik sin föregångare!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.