Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Ashmans Architecture-MOCs

Startat av Ashman, 24 september 2015 kl. 20:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Ashman

Det började med att jag byggde några Architecture-set och blev så peppad på att designa själv, så jag köpte ett och har satt igång och bygga så ofta jag kan.

Konceptet är att bygga små grejer på en kväll, fota bygget och riva.  De stora byggena får komma senare :) Jag har hittills enbart använt mig av bitar från vilket varit begränsande men och en rolig och utmanande begränsning.

Största inspirationen kommer från instagram-byggaren och swebrickaren 1210bricks och Tom Alphins blogg http://tomalphin.com Eftersom jag älskar :) instagram så har jag postat där på mitt nya konto, askansbricks för den som vill besöka.   

Här är mina första små byggen. Kom gärna med tips och kritik, jag är helt ny på detta och tacksam för all hjälp jag kan få. Både vad gäller byggtekniker och foto.

Det första bygget ska föreställa Arne Jacobsens bensinmack Paddehatten som ligger på Strandvej i Skovshoved.



Nästa är Bernat Klein Studio av Peter Womersley. Hade nog tjänat på att trolla bort knopparna ur fönstrena  :D



Sen en detalj från Justice Building i Albany, USA. Denna byggde jag och fotade upp och ner och det är första gången för mig. Bordsytan är himlen. Den här är jag mest nöjd med.



Sen sista bilden är nån polsk scoutbyggnad(!) tror jag. Denna är jag missnöjd med. Gillar inte hur knopparna sticker upp i fönstrena. Upptäckte först på fotot efteråt att jag byggt väggen tre studs för långt in ovanför utbyggnaden, klantigt misstag men det började bli sent på natten...
Den var ett  svårt bygge för mig. Jag har aldrig tidigare byggt med knoppar på korsen och tvärsen så det var lite meckigt att få ihop.








1210bricks

Riktigt roligt att du blivit inspirerad!
Architecture Studio var setet som fick mig att börja bygga igen i vuxen ålder. Sen jag skaffade det har jag tänkt på lego varje dag och byggt nästan varje dag! :) jag har utökat 21050 med en del bitar bl.a. "Tile" bitar.

Håller med dig att din "Justice Building" är riktigt bra!
1210bricks på Instagram

Sollan

Väldigt snygga! Uppochned-fotot blev fantastiskt bra :D

Ashman

Citat från: 1210bricks skrivet 24 september 2015 kl. 21:45
Riktigt roligt att du blivit inspirerad!
Architecture Studio var setet som fick mig att börja bygga igen i vuxen ålder. Sen jag skaffade det har jag tänkt på lego varje dag och byggt nästan varje dag! :) jag har utökat 21050 med en del bitar bl.a. "Tile" bitar.

Håller med dig att din "Justice Building" är riktigt bra!

Haha, ja det är verkligen vanebildande, man gör om alla byggnader man ser till Lego-bitar. Jag måste också utöka samlingen vita bitar. Saknar speciellt 2x2 jumper, oliak grejer för att bygga vinklar och sen nåt så man kan hänga prylar utanpå fasaderna. Sen lite mer volym på de grejer jag redan har, fler tiles, mm. Men det är också rätt kul att ha en viss begränsning av bitarna. Det blir inte optimalt snyggt och man kan inte klara alla detaljer utan får istället fokusera på intrycket man själv får av byggnaden.

Citat från: Sollan skrivet 25 september 2015 kl. 05:43
Väldigt snygga! Uppochned-fotot blev fantastiskt bra :D

Tack :)

Ashman

Gårdagens bygge. Är hyfsat nöjd med bygget men tyvärr blev fotgraferingen lite dålig pga stress att komma i säng...



Tyvärr blev jämförelsebilden lite suddig.

1210bricks

Begränsningen är en charm helt klart, men efter några byggen önskade jag mig lite mindre begränsningar och köpte på mig några bitar! :)
1210bricks på Instagram

Emma

Snyggt när du fällt in en liten bild på originalbyggnaden!

Sockerbit


Ashman

Tack för kommentarerna  :) :)
Kvällens arbete blev en liten sommarstugeversion av en lyxkåk i Valparaiso, Chile. Tar gärna tips ang fotograferingen. Har kört svart bakgrund men vet inte om det är så bra ändå. Dessutom möste jag fixa bättre belysning. Funderar på att bygga en fotobox också.







Peter S

Det ser ju jättekul ut! Jag tycker du lyckats bra. Persiennerna ger mig nästan gåshud, så bra är de! Men den sista har fel proportioner, jag skulle kortat en bits höjd på mitten. Det är tacksamt att jobba i svartvitt och med moderna hus. En av mina favoritböcker är: http://www.amazon.com/Julius-Shulman-Architecture-its-Photography/dp/3822872040

Ashman

Citat från: Peter S skrivet 25 september 2015 kl. 23:18
Det ser ju jättekul ut! Jag tycker du lyckats bra. Persiennerna ger mig nästan gåshud, så bra är de! Men den sista har fel proportioner, jag skulle kortat en bits höjd på mitten. Det är tacksamt att jobba i svartvitt och med moderna hus. En av mina favoritböcker är: http://www.amazon.com/Julius-Shulman-Architecture-its-Photography/dp/3822872040

Tack för kommentarerna och tipsen! Ja den sista blev helt ur proportion. Jag började bygga den lite mindre för jag tänkte köra i riktigt liten skala, men sen förlängde jag höjd och längd och det ballade ur helt enkelt :) Dörren är också helt fel.

Ska kolla upp boken, tack!

Nybohov Creation Ltd.

Snygga byggen!

Jag hoppas att du sedan tar steget upp till modulhus-storlek. Dina avskalade byggnader skulle bryta av fint mot all snickarglädje i Lego-städerna.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

lingonfil

Citat från: Ashman skrivet 25 september 2015 kl. 22:42
Tar gärna tips ang fotograferingen.

Vitbalansen. Din belysning är säkert "varmvit" eller som jag brukar säga "pissgul". Det bästa är om du kan fixa en ljuskälla som är kallare - oftast kallas det "daylight". Men annars så kan man göra mycket med inställningar av vitbalans i kameran - ofta finns det förinställda världen för glödlampa, lysrör etc. Det är också enkelt att redigera i efterhand i de flesta bildredigeringsverktyg.

Ett annat tips är när du efterbehandlar bilderna så finns det ofta en inställning som heter 'nivåer/'levels''. Där kan du experimentera lite så att din svarta bakgrund verkligen blir svart och inte mörkgrå.

Slutligen så kan tipsa dig om att leta bland kamerainställningarna efter hur kameran mäter ljus. Man kan välja mellan mätpunkter spridda över hela bilden, eller så kan man ha den centrerad. Vanligtvis är standardinställningen att ha mätpunkterna utspridda, här så tycker jag att du borde ha den central.

Ashman

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 26 september 2015 kl. 08:26
Snygga byggen!

Jag hoppas att du sedan tar steget upp till modulhus-storlek. Dina avskalade byggnader skulle bryta av fint mot all snickarglädje i Lego-städerna.

Tack!
Just nu är jag faktiskt sugen på att gå i motsatt riktning och börja bygga i ungefär den mikroskala som de officiella Architecture-seten. Är så imponerad över hur duktiga byggare lyckas fånga så mycket känsla med så lite detaljer.

Ashman

#14
Citat från: lingonfil skrivet 26 september 2015 kl. 15:12
Citat från: Ashman skrivet 25 september 2015 kl. 22:42
Tar gärna tips ang fotograferingen.

Vitbalansen. Din belysning är säkert "varmvit" eller som jag brukar säga "pissgul". Det bästa är om du kan fixa en ljuskälla som är kallare - oftast kallas det "daylight". Men annars så kan man göra mycket med inställningar av vitbalans i kameran - ofta finns det förinställda världen för glödlampa, lysrör etc. Det är också enkelt att redigera i efterhand i de flesta bildredigeringsverktyg.

Ett annat tips är när du efterbehandlar bilderna så finns det ofta en inställning som heter 'nivåer/'levels''. Där kan du experimentera lite så att din svarta bakgrund verkligen blir svart och inte mörkgrå.

Slutligen så kan tipsa dig om att leta bland kamerainställningarna efter hur kameran mäter ljus. Man kan välja mellan mätpunkter spridda över hela bilden, eller så kan man ha den centrerad. Vanligtvis är standardinställningen att ha mätpunkterna utspridda, här så tycker jag att du borde ha den central.

Tack för tipsen, de uppskattas! Jag har provat lite med vitbalansen med min andra kamera men inte fått det att bli helt bra. De här bilderna jag lagt upp är fotade och redigerade i iphone.

Jag fotar när jag är färdig på natten och har bara en skrivbordslampa som huvudsaklig ljuskälla. Blir som du skriver inget vidare ljus. Så här ser min set-up ut:



Igår blev fotona så kassa så jag fotade om dem i morse, och dagsljuset gjorde bilderna lite bättre tycker jag. Se original resp redigerad bild.


dock fortfarande pissgul



Det där med levels kan nog vara nåt för mig. Ska undersöka saken :)
Igen, tack för tipsen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.