Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Helautomatisk klocka

Startat av Godtfred, 29 december 2014 kl. 14:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

andreaseldh: stämmer, det är de delarna jag använt. Har förlängt med en 32007 för komma igenom urtavlan på ett snyggt sätt.



AndersI: Näe det är inte enligt din artikel utan mer konventionellt med en differential. Är nog den del jag jobbat mest med olika lösningar innan den blev bra. Är ju synnerligen viktigt att friktionen mellan axlarna är så låg och jämn som möjligt. Det stora hjulet drar jag upp klockan via en snäckväxel.




Tobbe Arnesson

Som vanligt är det mycket mer komplext under ytan än det verkar när man betraktar en slimmad konstruktion. Kul att du vidareutvecklar tråden med problem du fått lösa och mer bilder!
Blogg: Robotkampen

dalle

Häftigt. :) Och inte blir man mindre imponerad när man får se urverket. Bra med alla närbilder på detaljer.


Lundgren


Godtfred

OK, lite närbilder på själva urverket. Diffen och snöret sitter där gula veven är på bilden.
Slirkopplingen, det vita kugghjulet, har jag moddat lite internt för att minska kraften det går åt för att ställa om klockan.


Godtfred

#21
Kan väl passa på att visa baksidan:

LEGO clockwork weight
by gonkius, on Flickr
Snöret är tyvärr inte LEGO, det är en tunn fiskelina i kevlar...

Fick tipset om tåg/båt-tyngderna på en av lunchträffarna, 12st 73090b á 50g. Blev kanonbra, trodde jag skulle bli tvungen att bygga en vikt av "icke-LEGO".



minus

WoW!

Den var både snygg och komplex... Hoppas den kommer med på någon träff/utställning så att man kan få kopiera kika på den


Godtfred

Ja nu har jag lärt mig hur man flickrar sina byggen, så jag passade på att lägga upp klockan. Efter feedbacken från Visby har jag lust att göra en variant som är lite snyggare, tex en steampunk inspirerad version med mer runda former och med andra färger. Vi får se vad som händer, kanske några byggtekniker från en viss månraket smittar av sig...

Nextuz

Jag behöver en sådandär :D

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.


kalle


mossarp

Ja, det där var bland det coolaste jag sett i legoväg.  :o

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.