Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Barad-dur

Startat av BerraBZ, 17 mars 2024 kl. 19:18

Föregående ämne - Nästa ämne

BerraBZ

Det här är resultatet av en intensiv dag i LEGO-rummet. Jag blev lite inspirerad av Barad-dur som jag såg på årsmötet i Sundsvall och tänkte att jag kan ge det ett försök. Det här är första avsnittet, där jag har klossat ihop en stomme för att se hur lång den kan bli. Känns lite vingligt, men hittills är det ju bara beams och lite fackwerk.
Idén är i alla fall att även klossa ihop ett öga som ska ljusa. Tanken var också att ögat ska långsamt snurra, så att den ser sig omkring.
Jag har hunnit klossa ihop en gammal motor med en ordentlig nedväxling, så att en axel sticker ut på toppen i mitten.
Jag ska försöka lägga upp lite bilder här allteftersom om ni har lust att följa bygget.

Godtfred

Spännande, ljus, rörelse och minst en meter högt - full pott. Ser fram emot att följa din resa.

Joyride

Instagram: joyride_bricks

Teabox

Kul att du börjat på detta :)

Gillar att du lägger in ett snurrande öga. Något nytt som man inte sett någon annan göra med Barad-dur.

Hassel

Kan de varit mitt torn du såg? Såfall kan jag tala om att det inte är Barad-dur utan Orthanc, de andra tornet som bokens titel syftar på :)


MrUzagi

Det låter som att någon borde göra både Barad-Dur och Orthanc och ställa bredvid varandra så blir tydligare vad skillnaden är. ;D

Nu har @Hassel onekligen byggt Orthanc, och @BerraBZ ser onekligen ut att bygga på Barad-Dur (eller åtminstone toppen av dem som syns mest i filmerna, och som till stor del liknar Ortchanc), så det blir väl att ställa dem bredvid varandra när Barad-Dur är klar.  8)

crowwlime_

Citat från: Hassel skrivet 19 mars 2024 kl. 12:32Kan de varit mitt torn du såg? Såfall kan jag tala om att det inte är Barad-dur utan Orthanc, de andra tornet som bokens titel syftar på. :)


Där det första tornet då såklart är Minas Morgul!  ;)
Som man nedan ser i Tolkiens egendesignade omslag till boken.


MrUzagi

Citat från: crowwlime_ skrivet 19 mars 2024 kl. 15:22Där det första tornet då såklart är Minas Morgul!  ;)
Som man nedan ser i Tolkiens egendesignade omslag till boken.

Det finns många torn i böckerna. Efter filmerna är det nog så att de två torn folk mest tänker på är Orthanc oh Barad-Dûr. Men är det vederlagt vilka två torn Tolkien menade, eller är det öppet för tolkning?

cyberwilma

Citat från: MrUzagi skrivet 19 mars 2024 kl. 15:46Men är det vederlagt vilka två torn Tolkien menade, eller är det öppet för tolkning?
Perrott's Folly och Edgbaston waterworks..?  :P

Snygg start BerraBZ!
Oavsett vilka torn som är vilka så vore det kul att se fler av dem tillsammans på en utställning någon gång. :-)
Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.

crowwlime_

Citat från: MrUzagi skrivet 19 mars 2024 kl. 15:46Det finns många torn i böckerna. Efter filmerna är det nog så att de två torn folk mest tänker på är Orthanc oh Barad-Dûr. Men är det vederlagt vilka två torn Tolkien menade, eller är det öppet för tolkning?

Så är det ju såklart, det är ju de tornen som visas på omslaget. Och är ju även de som får mest uppmärksamhet i filmerna, och som jag själv först tänker på när någon säger två torn. Men kunde inte låta bli att komma med lite nördfakta.

Kortfattat kring vilka som (mest troligt) menas i böckerna.
1. Först skrev Tolkien ett brev till en publicist på förlaget där han skriver att han funderar på att lämna titeln öppen för tolkning alternativt välja två av de fem tornen som nämns i boken. (Orthanc, Barad-dûr, Cirith Ungol,  Tower of Ecthelion på toppen av Minas Tirith & Minas Morgul). Då utersluter han Minas Morgul ur alternativen.
2. Tolkien skriver en "note" där han valt ut Minas Morgul och Orthanc. Denna "note" finns med i slutet på boken.
3. Han designar omslaget till orginalutgåvan av the two towers, där han avbildar Minas Morgul, det vita tornet, och Orthanc, det svarta tornet.

Wolcker

Citat från: crowwlime_ skrivet 19 mars 2024 kl. 16:38Så är det ju såklart, det är ju de tornen som visas på omslaget. Och är ju även de som får mest uppmärksamhet i filmerna, och som jag själv först tänker på när någon säger två torn. Men kunde inte låta bli att komma med lite nördfakta.

Kortfattat kring vilka som (mest troligt) menas i böckerna.
1. Först skrev Tolkien ett brev till en publicist på förlaget där han skriver att han funderar på att lämna titeln öppen för tolkning alternativt välja två av de fem tornen som nämns i boken. (Orthanc, Barad-dûr, Cirith Ungol,  Tower of Ecthelion på toppen av Minas Tirith & Minas Morgul). Då utersluter han Minas Morgul ur alternativen.
2. Tolkien skriver en "note" där han valt ut Minas Morgul och Orthanc. Denna "note" finns med i slutet på boken.
3. Han designar omslaget till orginalutgåvan av the two towers, där han avbildar Minas Morgul, det vita tornet, och Orthanc, det svarta tornet.

Man skall också lägga till att senare ändrade han sig till att det var Monas Morgul och Orthanc eftersom det var det tydligaste och det bredaste uppfattningen. Finns någon YT video om det jag såg för något år sedan.

I filmerna tycker jag tornen är mycket lika varandra. den stora skillnaden enligt mig är att Minas Morgul har 2 "pinnar på sidan" och ögat och att Orthanc har 4 "pinnar på sidan". Sedan skall väl Minas Morgul vara större, tjockare och mer som en borg och Orthanc är ett "smallt" torn. Jag baserar det på att man kan se en balkong i Orthanc i filmerna, men Minas Morgul är så mycket större så sånt ser man inte i filmerna =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.