Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Eventtävling 2021] Relativitetsteorin!

Startat av andreaseldh, 18 mars 2020 kl. 01:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Citat från: andreaseldh skrivet 22 september 2020 kl. 17:23
Citat från: Joacim skrivet 15 september 2020 kl. 09:35
Bra fråga. Annars en rund tile med prickar, som symbol för att elektronerna susar runt i ett moln runt kärnan. Vet inte vilken som tile som skulle passa dock.

Kanske någon av dessa?

Jag gillar 14769pb186. Den illustrerar tydligt skillnaden mot Rutherfords atommodell, som var mer i stil med 98138pb014.

andreaseldh

Nu är vagnen klar, i alla fall elektroniskt. Den har 4 fönster på varje sida.

Nextuz

Citat från: andreaseldh skrivet 26 september 2020 kl. 18:49
Nu är vagnen klar, i alla fall elektroniskt. Den har 4 fönster på varje sida.
Blir det sådär när Tid och Rum krökat?... ja mena krökts? :D

andreaseldh

Citat från: Nextuz skrivet 02 oktober 2020 kl. 14:25
Blir det sådär när Tid och Rum krökat?... ja mena krökts? :D

Kort svar: Njaeh...?

Långt svar: Idén började med ett tåg som åker mellan spåren, kanske på Knutpunktens spår om inga stolpar och/eller växtlighet är i vägen. Men det går ju inte att garantera och dessutom är det väldigt egoistiskt att ta upp båda spåren för en så pass fånig gimmick. Alltså måste jag stå för spårlandskapet själv. Bara en enda raksträcka vore så löjligt enkelt, så då kunde jag lika gärna låta bli. Att använda kurvor av annat fabrikat är mot mina principer, så då blir kurvorna 53400 och 85976 enda lösningen. Kompatibla raksträckor för smalspår finns inte, om man använder 3228c tvingas man förskjuta kurvan i längsled vilket skulle innebära annorlunda spårvidd efter ett kvarts varv.  Men så snäva kurvor klarar endast extremt korta tåg, och var hittar man längdkontraktion om inte i Relativitetsteorin! När jag nu ändå trycker ihop tåget tyckte jag att jag lika gärna kunde vrida det också. Det faktum att teorin egentligen påbjuder vridning åt andra hållet, bryr jag inte mig om!

andreaseldh

Dagens bygge är början på en portal som ska sammanbinda de båda perrongerna ...


PA031021 by Andreas Eldh, on Flickr

... eftersom Oxford ska stanna vid tåget. Och då krävs givetvis korrekt utväxling för att ytterperrongens hjul ska gå med rätt hastighet. Första steget är 12 mot 12 och sålunda ingen förändring ...


PA031024 by Andreas Eldh, on Flickr

... men sedan följer 20 mot 16 och en uppväxling med 1,25. Därefter följer ...


PA031023 by Andreas Eldh, on Flickr

... 24 mot 16 och ytterligare uppväxling med faktor 1,5. Totalt blir det 1,875 som är tillräckligt nära det ideala 1,888888


PA031022 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

#20
Allting är relativt, även vilken tråd jag skriver i:
Men nu är det dags för det första funktionstestet av det som ska bli Oxfords station! Sjuhjulsdriften fungerar perfekt, men klockan går för fort.


andreaseldh

Nu är hela tåget färdigt! Lokets namn är E=mc2


PA121032 by Andreas Eldh, on Flickr


PA121033 by Andreas Eldh, on Flickr

Einstein vinkar från bakre plattformen!


PA121034 by Andreas Eldh, on Flickr

Allting är relativt, även antalet Einstein. Frågesport: Vilken bit har jag bytt ut i denna bild?


PA121031 by Andreas Eldh, on Flickr

Närstudie av rostbädden.


PA121035 by Andreas Eldh, on Flickr


PA121037 by Andreas Eldh, on Flickr


PA121036 by Andreas Eldh, on Flickr


PA121039 by Andreas Eldh, on Flickr


PA121038 by Andreas Eldh, on Flickr

BrickMe

Snyggt, gillar kombon med svart, lila och pimpat med guld  :)

andreaseldh

Tackar! Färgvalet är styrt av bittillgång. Svart och guld är självklart för jag ville ha steampunkkänsla, vi talar ju om 1920-talet här. Lila (Dark Purple) fick det bli tack vare Harry potters Nattbuss. Vagnen skulle ha samma antal fönster på båda sidorna och dessa var de enda två storlekar som jag kunde hitta i samma färg. Helst skulle jag vilja ha glas i Trans-Black (för att dölja inredningen), men det gick inte att få.

andreaseldh

Dagens elektroniska bygge är ett halvt tak. Inspirationskällan är givetvis den riktiga stationen i Oxford...

andreaseldh

...men jag lägger till ett överdimensionerat klocktorn, som ska sitta i öppningen på bilden. Bortom klocktornet fortsätter taket, men då löstagbart för batteribyte. Väggen mot spåren är givetvis vriden, så det blev spännande att försöka få till den hörnan. Jag provbyggde en mall i plast med de wedge plate jag hade hemma, sedan fyllde jag på med takbitar i Stud.io

o0ger

Heja heja! Detta är en sån kul idé! Ska bli kul att se resultatet när du är klar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

#27
Det jag själv tycker är roligast att bygga får publiken aldrig se, nämligen alla kugghjulen! Jag ångrar att jag inte har dokumenterat arbetet successivt för det är redan nästan omöjligt att se, inbyggt i ett virrvarr av klossar i löjligt många olika färger. När jag var YFOL var det studs på Technic och så bygger jag fortfarande. Imorgon ska jag försöka bygga en illustrativ sprängskiss i Stud.io men tills vidare får ni nöja er med obegripliga foton.


PA131040 by Andreas Eldh, on Flickr


PA131041 by Andreas Eldh, on Flickr


PA131042 by Andreas Eldh, on Flickr


PA131043 by Andreas Eldh, on Flickr


PA131044 by Andreas Eldh, on Flickr

Mitt kaotiska byggsätt är allt annat än felsökningsvänligt och det blir värre för varje ombyggnad. Men idag satte jag i alla fall in en lodrät säkerhetsbalk!


PA131045 by Andreas Eldh, on Flickr

Här ser vi yttersta hörnet från insidan. Trappingen är till för att säkerställa att frontväggen håller korrekt höjd.


PA131046 by Andreas Eldh, on Flickr

Och här har vi andra änden av perrongen. Golvet ska beläggas med Wedge plate, under golvet har jag en annan trapping med hjälp av 92593 för att hålla kantbiten i rätt vinkel.


PA131047 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Här har vi nu äntligen den pedagogiska sprängskissen! Färgerna anger varvtal enligt följande skala:

  • Dark red (långsammast)
  • Red
  • Orange
  • Yellow
  • Green
  • Medium blue
  • Blue
  • Medium lavender
  • Dark purple (snabbast)

sprangskiss by Andreas Eldh, on Flickr

Teabox

Citat från: andreaseldh skrivet 14 oktober 2020 kl. 17:35
Här har vi nu äntligen den pedagogiska sprängskissen!

Coolt. Kul att du delar med dig av mekaniken :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.