Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO® Masters Sverige - Infotråd och diskussion!

Startat av CopMike, 17 december 2019 kl. 15:31

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Citat från: Vibora skrivet 18 december 2020 kl. 12:45
Lite märkligt att vinsten i Sverige är en okänd mängd legobitar, medan i andra länder är det en i förväg känd, och relativt stor, summa pengar. Är det jantelagen eller ett försök att lura skatteverket som ligger bakom?!  :-X

Så lätt lurar man inte skatteverket.

mortil

Citat från: dalle skrivet 18 december 2020 kl. 14:17
Citat från: Vibora skrivet 18 december 2020 kl. 12:45
Lite märkligt att vinsten i Sverige är en okänd mängd legobitar, medan i andra länder är det en i förväg känd, och relativt stor, summa pengar. Är det jantelagen eller ett försök att lura skatteverket som ligger bakom?!  :-X

Så lätt lurar man inte skatteverket.

Kanske för att man kan i "marknadsvärde" ge en högre summa än vad man faktiskt behöver göra.

Legobitar är ju billigare för lego att tillverka än dess marknadsvärde..

Så låt säga att dom får 400 000 i marknadsvärde så kanske det för lego är 70 000 kr

Betydligt mindre vinstskatt.  på 70 000 än på 400 000 :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

stej123

Citat från: mortil skrivet 18 december 2020 kl. 14:28
Citat från: dalle skrivet 18 december 2020 kl. 14:17
Citat från: Vibora skrivet 18 december 2020 kl. 12:45
Lite märkligt att vinsten i Sverige är en okänd mängd legobitar, medan i andra länder är det en i förväg känd, och relativt stor, summa pengar. Är det jantelagen eller ett försök att lura skatteverket som ligger bakom?!  :-X

Så lätt lurar man inte skatteverket.

Kanske för att man kan i "marknadsvärde" ge en högre summa än vad man faktiskt behöver göra.

Legobitar är ju billigare för lego att tillverka än dess marknadsvärde..

Så låt säga att dom får 400 000 i marknadsvärde så kanske det för lego är 70 000 kr

Betydligt mindre vinstskatt.  på 70 000 än på 400 000 :P

Problemet är att man ska skatta på marknadsvärdet, om man vill göra allt korrekt. Vilket inte blir så kul i praktiken...

Det gäller för övrigt även vi som fått brickboxar för en motprestation (tänker bl.a. på Lego World). Men jag fick då aldrig någon kontrolluppgift från LEGO 2019, så jag glömde ta med det i min deklaration...

mortil

Citat från: stej123 skrivet 18 december 2020 kl. 14:42
Citat från: mortil skrivet 18 december 2020 kl. 14:28
Citat från: dalle skrivet 18 december 2020 kl. 14:17
Citat från: Vibora skrivet 18 december 2020 kl. 12:45
Lite märkligt att vinsten i Sverige är en okänd mängd legobitar, medan i andra länder är det en i förväg känd, och relativt stor, summa pengar. Är det jantelagen eller ett försök att lura skatteverket som ligger bakom?!  :-X

Så lätt lurar man inte skatteverket.

Kanske för att man kan i "marknadsvärde" ge en högre summa än vad man faktiskt behöver göra.

Legobitar är ju billigare för lego att tillverka än dess marknadsvärde..

Så låt säga att dom får 400 000 i marknadsvärde så kanske det för lego är 70 000 kr

Betydligt mindre vinstskatt.  på 70 000 än på 400 000 :P

Problemet är att man ska skatta på marknadsvärdet, om man vill göra allt korrekt. Vilket inte blir så kul i praktiken...

Det gäller för övrigt även vi som fått brickboxar för en motprestation (tänker bl.a. på Lego World). Men jag fick då aldrig någon kontrolluppgift från LEGO 2019, så jag glömde ta med det i min deklaration...

Då ska ju skatteverket veta vad som räknas som marknadsvärde också.   Tex. du kan ju inte räkna marknadsvärde i butik  om du köper bulk . Lego får ju ge vilken rabatt dom vill till kunder och hävdar då lego att detta är marknadsvärdet till personer som bygger lego som vi gör så kan ju inte skatteverket slaska på en skatt för marknadsvärdet vad det hade kostat i butik :)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Gideon

I praktiken borde väl "kilopris på löslego i bra skick" kunna vara ett giltigt marknadsvärde i deklarationen när det inte rör sig om färdiga set? :)

Ozp

Ja det var en hel del lego de vann. Kan ses på stensbylegos instagram

Anders67

Citat från: Ozp skrivet 19 december 2020 kl. 09:44
Ja det var en hel del lego de vann. Kan ses på stensbylegos instagram
en del lego - understatement of the year  ;)

Record

Citat från: Anders67 skrivet 19 december 2020 kl. 13:50
Citat från: Ozp skrivet 19 december 2020 kl. 09:44
Ja det var en hel del lego de vann. Kan ses på stensbylegos instagram
en del lego - understatement of the year  ;)

Nästan overkligt mycket :), inte utan att man undrar vad för bitar som finns i alla lådor!
Friskt satsat, hälften vunnet..

Anders67

Får man gissa att det är gruvans lego, begangnat 😜

Emma

Citat från: Anders67 skrivet 19 december 2020 kl. 15:13
Får man gissa att det är gruvans lego, begangnat 😜

Gissa får du. Men jag dementerar.

Memmla

Citat från: Ozp skrivet 19 december 2020 kl. 09:44
Ja det var en hel del lego de vann. Kan ses på stensbylegos instagram

Jösses, ja det var en del bitar det.  :o

Record

Citat från: Emma skrivet 19 december 2020 kl. 16:04
Citat från: Anders67 skrivet 19 december 2020 kl. 15:13
Får man gissa att det är gruvans lego, begangnat 😜

Gissa får du. Men jag dementerar.

Det får vi hoppas, med tanke på den exponering man varit utsatt för som deltagare så vore det närmast en förudmjukelse att ta rätt på resterna efter programmets slut  :D
Friskt satsat, hälften vunnet..

ColA


Skafte

Citat från: ColA skrivet 19 december 2020 kl. 17:31
Fick alla deltagare Lego i pris?

Nej. Bara vinnarna fick. MEN Lego skickade en rejäl låda set till alla deltagare som tack för att vi ställde upp. Tydligen samma till alla LM-deltagare i alla produktioner.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.