Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

För att bli häktad krävs garanterat mer än att det man har med sig verkar lite märkligt. Hade det handlat om lego-entuseaster med rent mjöl i påsen gissar jag att de snabbt kunnat bevisa det på något sätt.

Varför inte bryta några kartonger och bygga något utöver det vanliga. ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

mechamike

#61
Jag har träffat många stolliga Poliser både privat och när jag jobbat så det skulle inte förvåna mig om killarna är oskyldiga lika gärna som dom är skyldiga. Vissa Poliser utvecklar en förmåga fantastisk förmåga att tro att de alltid har rätt oavsett hur lite vet eller förstår. Att försöka få en sådan person att förstå att de är ute i fel tankespår är inte lätt.
(Såvida inte ett högre befäl skriver det på näsan vilket räddat mig några gånger)

Saker har dessutom en förmåga att förvrängas/förstoras när en tjänsteman lämnar över något till en annan tjänsteman. Så när tullen har lämnat över ärendet så har Polisen redan fått "rätt" bild av tulltjänstemannen.

Ska bli kul att se om det blir nån uppföljning..

Edit:
For the record: det finns flitiga, duktiga o snälla Poliser med, känner några. Önskar dock att det fanns fler som dom som inte blivit så "yrkesskadade"

?

Skafte


Mirandir

Citat från: Skafte skrivet 21 december 2010 kl. 11:12
Jobbiga PK-föräldrar "debatterar" i Aftonblaskan: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article8311412.ab

Vadå stolliga? De har ju helt rätt. Mer kvinnor till Legoland! Även om de kanske inte ser trenden mot att det blir mer kvinnor såsom vi gör, eller att sjukhuset försvann för att det sålde dåligt... (Åtminstpone har jag för mig att det är därför som vi inte fått något nytt sjukhus)
Legobloggen: http://legobloggen.com

AndersI

Det nästan alla såna här debattörer glömmer, är att vi lever i ett fritt samhälle - det är ingen som tvingar oss att köpa LEGO. Och om tillräckligt många låter bli att köpa en produkt, så inser förmodligen tillverkaren att något måste ändras. Om befintliga produkter går åt, så är det nästan fel mot aktieägarna att slösa pengar på att ändra sortimentet. Detta kallas marknadsekonomi.

Sen kan jag nog hålla med om att LEGO:s utbud är ganska kantrat - men det säljer ju!

mechamike

Har svårt att tänka mig att Lego skulle börja producera mer "tjej"- set om jag låter bli att köpa kill-set..
Däremot tror jag att man skulle behöva fundera mer över hur tjej-set är utformade och inte bara pressa in tjej-set i Belville facket.
?

Ferdik

Om de här murvlarna vill lyfta fram detta, so fine. Men som Mirandir påpekade, vi ser ju trenden med allt fler tjejminis. Kvinnliga poliser, astronater och actionhjältar. Det är bra och kul!

Men ett set med endast kvinnliga vägarbetare vore för komiskt, nästan läbbigt!  ;)

Sen behöver man ju inte vara Aristotoles för att räkna ut att de finns fler manliga minfigs för att de säljer bättre. Av samma anledning finns det fler Barbie än Ken. Det är konsumenten som styr utbudet som AndersI klokt konstaterade.

dalle

Efter att ha läst debattinläggen i AB kan jag hålla med om en sak LEGO är inte könsneutralt. Men LEGO har aldrig varit könsneutralt. Det är och har alltid betraktats som en sk pojkleksak. Däremot så tycker jag inte att det är så svårt att hitta kvinnliga minifigs, fast de är i minoritet (2 på 10 eller nåt sånt). Tycker mig se i city-serien att kvinnor tar plats där män tidigare varit alenarådande, som i nya polisserien eller en av ledarna i Atlantisteamet. Min önskan är att tjejerna blir fler och ett sjukhus med en kvinnlig överläkare vill jag gärna se.

Ikväll, 22.05, på kanal 9 ska det dyka upp en troligvis mer possitiv bild av vår kära kloss. Citerar ur dagens tidning: " I ´James May´s toy stories´bevisar programledaren James May att lego och modellera fortfarande är gångbara leksaker."

Skrytsson

Det finns ingen anledning what-so-ever till att kvinnorna i minifig-form ska vara så oerhört underrepresenterade. Som man tycker jag, och har alltid tyckt (som barn också), att det vore mycket roligare med fler legokvinnor. Likaså tycker ju även tjejer/kvinnor att det finns alldeles för få legoflickor. Som rubriken säger undrar "Var är brudarna?"

Skafte

Citat från: dalle skrivet 21 december 2010 kl. 13:13
Ikväll, 22.05, på kanal 9 ska det dyka upp en troligvis mer possitiv bild av vår kära kloss. Citerar ur dagens tidning: " I ´James May´s toy stories´bevisar programledaren James May att lego och modellera fortfarande är gångbara leksaker."

Tyvärr inget LEGO idag, men kul om Airfix-modeller. LEGO-avsnittet är inte med bland de fyra som skall sändas och repriseras fram tom 15 januari, så tisdagen eller två efter det! Länk till infon: http://www.kanalnio.se/program/james-mays-toy-stories

Pekblom

Citat från: Carl T skrivet 19 december 2010 kl. 18:43
Sydsvenskan: Två gripna – för Lego.

AFOLs eller skurkar? Själv har jag aldrig köpt mer än ett dussin av samma set, och det var kaninen när S@H praktiskt taget gav bort den.

Edit: Fixade länken.

Funderar på om dessa saker kan ha ett samband?

Två gripna – för Lego
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1332555/Tva-gripna---for-Lego.html

BLOCKET Star Wars Lego-OrginalOöppnade
http://www.blocket.se/stockholm/Star_Wars_Lego_Orginal_Ooppnade_31054021.htm?ca=11&w=1



Carl T

Citat från: Skrytsson skrivet 21 december 2010 kl. 21:30
Det finns ingen anledning what-so-ever till att kvinnorna i minifig-form ska vara så oerhört underrepresenterade. Som man tycker jag, och har alltid tyckt (som barn också), att det vore mycket roligare med fler legokvinnor. Likaså tycker ju även tjejer/kvinnor att det finns alldeles för få legoflickor. Som rubriken säger undrar "Var är brudarna?"

Vad jag inte förstår är detta: Hur könsbestämmer man en minifig som inte har smink, långt hår, klänning eller skägg? De allra flesta (åtminstone bland mina) är mer eller mindre könsneutrala, och det gäller särskilt de som har arbetskläder och hjälm, oavsett om de var tänkta som män eller inte. En jämnare könsfördelning skall väl inte behöva betyda sminkade vägarbetare, poliser i balklänning eller liknande?
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Skrytsson

#72
Citat från: Carl T skrivet 22 december 2010 kl. 13:56
Vad jag inte förstår är detta: Hur könsbestämmer man en minifig som inte har smink, långt hår, klänning eller skägg?


Så tvetydligt är det väl ändå inte?  :P  ;)









Sen finns det ju också några där könsbestämmande inte är fullt lika lätt. Men dessa är verkligen inte många och heller inte lika frekvent förekommande.





För övrigt, Carl_T, behöver det enbart vara någonting negativt att lego skapar minifigurer som är könsbundna? Kan det inte vara lite kul med individuella variationer för att kunna bygga olika karaktärer, killar/män och tjejer/kvinnor? Måste allting vara fullständigt könsneutralt för att inte "begränsa" barns fantasi?

AndersI

Så här ser en könlös minifig ut:

Skrytsson

Jo, men det huvudet är inte speciellt frekvent förekommande nuförtiden. Bortsett i Exclusives- set såsom Grand Emporium, Grand Carousel och Fire Brigade har det huvudet inte tillverkats alls de senaste åren.
Diskussionen handlar ju om figurer lego släpper idag, inte för 10 år sedan.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.