Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bit för bit - Svenska AFOL-podden

Startat av Skafte, 24 mars 2023 kl. 22:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Tunnan

Precis lyssnat igenom avsnitt ett och superkul med en legopodd på svenska för oss inbitna :) Hoppas ni håller glöden igång och släpper regelbundet framöver :D 

matgri

Ligger på avsnitt två just nu.
Riktigt roligt. Känns som om man är på en Swebrickträff

ColA

Underbart, intressant och roligt  :)

ps. Mattias blev väldigt tveksam när ni pratade om "kopior" i del 2 så man undrar vad han har i sin samling  ;)

Gideon

Citat från: matgri skrivet 25 mars 2023 kl. 12:48Känns som om man är på en Swebrickträff
Tänkte precis samma sak!

robinnilsson403

Lyssnat på första nu. Helt klart ok ljud! Lyssnat på värre längre. ;)
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

bileam

Hoppas också på en lagring så den kan lyssnas via podcaster. Jag lyssnar mest i bilen, och då är hemsidor ingen höjdare...

mrlind

Härlig pod ni har skapat. Positiv, härlig stämning er emellan.
Ni gör verkligen positiv reklam för AFOL och Swebrick. Fortsätt på inkört spår.

Ödmjuk förbättringsförslag. Man kan ge lyssnarna några bra tips om hur de utvecklas vidare. Ex i ert härliga sorteringsavsnitt, om ni nämner att det finns de som har skrivit hela uppsatser i ämnet. Som https://brickarchitect.com. Det gör att lyssnaren själva i efterhand kan utveckla sin hobby.

Ni har säkert redan att gedigen lista på ämnen. Men här kommer några till
  • Utställningar i Sverige, norden, världen. Där jag som byggare får ställa ut.
  • Transport av LEGO. Vi alla gör olika. Men lite olika resultat. Hur gör man ex om man måste flyga med LEGO. Checkar man in det?
  • LEGO böcker och tidningar. Recension av vilka som är köpvärda
  • Färger. LEGO underbara färgpalett. Denna skulle vara extra kul om ni lyckades göra i en Pod. En utmaning :)
  • Och sist men inte mins LEGO historia. Hur en dansk snickare skapade en plastbit som vi älskar.

Ni gör ett härlig pod. Jag väntar med spänning på nästa podavsnitt.
Have a great build day!
Instagram Flickr

MrUzagi

Sträcklyssnade på alla tre avsnitten idag medan jag byggde i Studio. Suveränt bra och jag ser med spänning fram emot nästa avsnitt. :D

Silence101

Första avsnittet avklarat. Detta kommer att bli intressant att följa. 😀
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

danielbrrssn

Väldigt bra podd! 
Rolig/rogivande att lyssna på. Kom igång idag och byggde mer än jag gjort på väldigt länge under tiden jag lyssnade. 

Ser fram emot fortsättningen. 

Skafte

Tack för innehållstips! Jag har en lista på 25+ offer, jag menar gäster vi skulle vilja prata med och ungefär lika många ämnen...

Legofärger ligger mig varmt om hjärtat, där vill jag nörda ner mig i minst ett avsnitt med ByStfn och/eller Copmike!

Recensioner, av böcker eller tidningar eller ens set tror jag lite faller utanför ramen, även om vi nog kommer prata om sådant vi byggt på sistone.

Den stora utmaningen just nu är att vi vill ha gäster som inte sitter framför våra mikrofoner, utan deltar på distans. Och jag har inte tekniskt kunnande eller ork och tid att sitta och redigera avsnitten (har nog hört alla och några till förslag på hur man skall göra).

robinnilsson403

Risk för kasst ljud om man spelar in någon som pratar i zoom, skype, telefon etc. Det har jag också hört på för många timmar. Det är väl just att gästen spelar in själv, och så "sätter man ihop" filerna.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Gideon

Citat från: robinnilsson403 skrivet 26 mars 2023 kl. 23:20Risk för kasst ljud om man spelar in någon som pratar i zoom, skype, telefon etc. Det har jag också hört på för många timmar. Det är väl just att gästen spelar in själv, och så "sätter man ihop" filerna.
Mm, det kan tyvärr bli riktigt jobbigt för öronen att lyssna på ett samtal där "programledaren" visserligen har bra ljud men gästen har både dålig akustik och Skype-sönderkomprimerat ljud på vägen.
Men det är möjligt att moderna tjänster som Zoom kan vara snällare med ljudet, alternativt att det finns nån inställning för att nyttja mer bandbredd?

Men är det inte ett alternativ att lösa att gästen själv spelar in sin sida av samtalet och sen sätta samman ljudspåren så är det viktigaste för att det ska bli någorlunda behagligt att lyssna på kanske att det är någorlunda samma volym mellan "programledare" och gäst?
Om man vill undvika arbete efteråt kan det i så fall vara en idé att låta någon sitta och lyssna med under inspelningen och justera nivåerna vid behov.

Myko

De flesta (gaming-relaterade) podcasts jag ser/lyssnar på med flera deltagare använder discord, och det är inget problem med kvaliten. Men då har alla bra mikrofoner.

Ser fram emot att lyssna på avsnitten, har inte haft tid ännu.

Gideon

Citat från: Myko skrivet 27 mars 2023 kl. 10:12De flesta (gaming-relaterade) podcasts jag ser/lyssnar på med flera deltagare använder discord, och det är inget problem med kvaliten. Men då har alla bra mikrofoner.
Discord växer inom Lego-världen också har jag märkt :)

Tror nog att de flesta som t ex har ett okej headset till telefonen har en tillräckligt bra mikrofon idag (sen kan man såklart lägga ribban högre).
Men det kan vara en bra idé att be gäster sitta t ex i sovrummet (eller t o m i podcast-klassikern klädkammaren :) ) där det finns mycket tunga tyger som dämpar ekon.

Men återigen, se det bara som konstruktiv input för att på marginalen höja kvaliteten på slutprodukten...det är givetvis lego-nörderiet och samtalen kring detta som är det viktiga! :D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.