Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

#750
Citat från: Godtfred skrivet 23 mars 2023 kl. 17:14Du menar storleken plus tiles på alla sidor antar jag eftersom studsen inte fick sticka ut? Eller missförstår jag som vanligt?
Du missförstod :) måtten på kuberna är yttermåtten precis som jag angav.

Det finns ju andra bitar än tiles som har släta ytor ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Här kommer en ledtråd för er som kört fast. Om ni klickar på bilden nedan kan ni se hur mina lösningar ser ut, från utsidan.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MrUzagi

Räknas anti-studs som "slätt" eller ska det var helt slätt?

andreaseldh

Nej, det ska vara helt slätt!

o0ger

Citat från: MrUzagi skrivet 26 mars 2023 kl. 17:25Räknas anti-studs som "slätt" eller ska det var helt slätt?
Som Andreas påpekade så ska det vara slätt. Antistuds får inte förekomma.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Ladda ner filen och titta på bilderna om ni vill se några förslag på lösningar. Annars är det bara att klura vidare :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Jag har byggt några kuber tidigare i olika storlekar, men de har inte slät undersida...

IMG20230326111650.jpg

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 27 mars 2023 kl. 21:36Jag har byggt några kuber tidigare i olika storlekar, men de har inte slät undersida...
Vad är minsta möjliga kub av Modulex med sex släta sidor?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Kul, den ska jag försöka mig på. Byggde ju nästan en sån för ett tag sedan, 6x6x6, men den hade studs åt alla håll som iofs kan bytas mot tiles, men borde gå att göra mindre, typ 4x4x4, om man fimpar studsarna, kanske. Lurig utmaning... Har en lösning i huvet, provar bygga i morgon.

https://swebrick.se/index.php?topic=16646

o0ger

Förresten så är det helt okej att posta bilder på era lösningar nu!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

2x2x2 brydde jag mig inte om att bygga, visste direkt att 11203 - 3003 - 3068b skulle fungera.

4x4x4 var den första jag byggde. Gissade på o0gers bild att han hade använt 92593 för trapping, men exakt hur förstod jag först senare. Min lösning använder därför även 33909.

4x4x4_640x480.jpg

För 5x5x5 gällde det bara att hitta ett sätt att bygga ekvatorn en liggande brick hög. Norra och södra halvkuberna byggs sedan plate - stående brick - tile.

Helgutmaning_5x5x5_v2.jpg

3x3x3 var den klurigaste. Jag utnyttjade 78258 och 30241b för STUD-vändning. De båda halvorna hakar i varandra och hindrar att de roterar.

Helgutmaning_3x3x3_v2.jpg

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.