Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Historia

Startat av EpsilonEta, 26 november 2014 kl. 19:13

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Nu har jag utvecklat och förtydligat en del om historien. Allt går att läsa på wikin:
http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Historia_%28Bortom_Sol%29

Om man bara vill bygga och inte bryr sig om historia behöver man bara veta att det var ett stort krig där Jorden ödelades för ca 50 år sedan och kan sluta läsa denna tråd.
Ni som vill göra story bör läsa om den "moderna historien", 20 år före kriget och framåt.
Övrig historia är främst för kul om man (som jag) vill förklara och få saker att hänga ihop. Jag har skrivit lite som jag tycker förklarar varför framtiden i Bortom Sol ser ut som vi vill ha den.

Är det något ni inte håller med om, inte förstår eller vill utveckla kan ni ta upp det här eller PM:a mig.
Mindre justeringar och stavfel kan fortfarande ändras i wikin, det är ju det den är till för.

Här är de största tilläggen: (läs om ni vill)

* Lite spekulationer om 2000-talet och relationen till A.I.

* Händelser som ledde till kriget
CitatAlfa Centauri som är störst och haft port längst vägrar betala skatt och förbjuder all trafik till systemet. Efter långa förhandlingar utan resultat bildar Jorden bokad och förbereder ockupation.
Fler kolonier börjar protestera men få vågar göra något.
Det korta avståndet till Alfa Centauri har gjort att kolonin växt till nästan samma nivå som Mars. När Jordens styrkor landar för att ta över möts de av hårt motstånd och ett krig bryter ut. Jorden tar i hårt för de vet att en förlust betyder ett självständigt Alfa Centauri.
Kolonierna förstår att om Alfa faller kommer övriga kolonier inte klara sig länge. 61 Cygni är först att hjälpa Centauri vilket leder till att Mars går med Jorden. Det stora kriget har börjat.

Sols trupper slår tillbaka mot 61 Cygni vilket provocerar övriga kolonier att hjälpa till i kriget. Av praktiska skäll kan bara kolonier med port (de inre kolonierna) hjälpa till. Övriga (de yttre kolonierna) kan som mest kommunicera med de krigande sidorna.
När många av kolonierna går ihop börjar det bli problem för Sol som redan var upptagna på två slagfält. De tar ett stort beslut att dra tillbaka alla skepp från Centauri och förstör porten på Jordsidan. Med de stora trupperna fria börjar en stark offensiv mot kolonierna och man förväntar sig en snabb vinst men kolonierna har tillverkat fler vapen och skepp än de talat om och striderna blir utdragna.
Kriget pågår i flera år och 61 Cygni drabbas hårt. Även Proteus med flera rika asteroidbälten och kapacitet till rymdskeppsproduktion blir hårt anfallet. Segern är nära för Sol när Centauri kommer via ljusfart med hela sin flotta. Sol blir överraskade och kallar tillbaka alla sina styrkor och slagfältet flyttas till Sol systemet.
Förödelsen är enorm eftersom Centauri har med sig förbjudna massförstörelsevapen. Hur Centauri lyckats få tag i vapnen och hur de kommit nära nog att använda dem är inte helt utträtt men konspirationsteorierna flödar. Var det ett insiderjobb? Fanns det Centauri agenter i Sol systemet.
Trots förstörelsen fortsatte Sol att slåss medan många av kolonierna och civila lämnade systemet. Vem som till slut vann är fortfarande okänt. Sols styrka vid slaget är ganska känd men ingen vet riktigt hur stor Centauris flotta var och under slaget förstördes alla portar i Sol och ingen svarade på varken box- eller ljusfartskommunikation.

Kriget förklarades som slut då den sista porten förstördes kl 14:00 CET den 11:e Juni 2XX4 vilket senare blev starten för år noll i den Jordiska kalendern.

* Lite detaljer efter kriget

Uppdaterade kartor
http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Fil:P1_innan_krig.png - före kriget
http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Fil:P2_efter_krig.png - efter kriget
http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Fil:P3_uppbyggda.png - 20 år efter kriget
http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Fil:P4_nya.png - 40 år efter kriget
http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Fil:Simpel_map.png - Nutid

Jag har även gjort en grov tidslinje:
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Grymt jobbat! Nu har man lite att läsa :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

swestar

Citat från: o0ger skrivet 26 november 2014 kl. 21:11
Grymt jobbat! Nu har man lite att läsa :)
Kan bara hålla med o0ger, Grymt jobbat!
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

EpsilonEta

Tack!
Kul att någon uppskattar det.
Nu ska jag lugna mig med bakgrund och börja bygga, det finns ju en tävling som snart tar slut.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Bra jobbat! Gillar att spelvärlden börjar ha rejäl substans nu :)
En sak att tänka på när vi bygger ut BSs "lore" är att det är bra om man bygger in en del osäkerhet/mytbildning, så att det är lättare att placera in byggen och bakgrunds historier i det stora hela även för byggare som kommer in senare.

EpsilonEta

Citat från: Gideon skrivet 28 november 2014 kl. 14:45
Bra jobbat! Gillar att spelvärlden börjar ha rejäl substans nu :)
En sak att tänka på när vi bygger ut BSs "lore" är att det är bra om man bygger in en del osäkerhet/mytbildning, så att det är lättare att placera in byggen och bakgrunds historier i det stora hela även för byggare som kommer in senare.

Jag har medvetet varit ganska vag på detaljerna i historien runt och efter kriget.
Det som står är (som jag anser) minimum för att förklara den etablerade historien och bygger på den historia jag känner till. Ju mer historia som läggs till ju mer kommer låsas (även om några saker kan komma att justeras för att annat ska passa in). Däremot kommer det ju alltid att finnas "den officiella versionen" och diverse avvikelser från detta. Även historier som är mycket överdrivna vad som verkligen hände.

När det finns mer att jobba med kan vi skapa en sida för "den moderna historien" där spelare får skriva in viktiga saker. (guldasteroiden kommer få en parentes där med länk till utmaningen och bidragen)
Jag får också erkänna att mycket för tillfället är anpassat för den historia jag planerat åt min karaktärs föräldrar. Till exempel har jag delat upp de inre kolonierna i politiska läger efter kriget, baserar på "geografiskt" läge. Dels tyckte jag det var logiskt att alla stora system försökte ta så mycket  makt som möjligt efter Jordens fall och dels behöver mina spion någon "fiende". Vad sidorna stod för eller hur fientliga de var låter jag vara öppet men den officiella versionen (från Samfundet, som vann) säger att Altair och dess allierade var diktatoriska tyranner som sedan lugnt och fredligt förstod sina misstag och underkastade sig Samfundet. (låter inte helt troligt)
För tillfället tror jag ingen spelar de "södra" systemen i Samfundet men om någon tänkte bygga ut deras historia har de ju dels lite ramar att följa och dels möjligheten att bestämma sånt som inte är fastslaget än. (för övrigt är det knappast säkert att alla i systemet delade samma uppfattning)

Räcker det som "osäkerhet/mytbildning" eller menade du något annat?
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

EpsilonEta

Nu finns även sidan modern historia på wikin. Det är ganska klent med händelser men det lär bli fler eftersom.

Jag hittade ett fel i porthistoriken så det blev en ny version med ny skala efter kriget.
När jag gjorde ändringarna såg jag lite annat som kunde bli bättre så jag justerade några portaler som inte kommit fram än. Motsvarande ändringar går att se på stjärnkartan. (det tog nog ett bra tag för Samfundet också när de skulle bestämma var portarna skulle dras)

Jag ville fortfarande inte bestämma ordningen som kontakten tas med de fria så jag har lagt in intervall (i ljusgrönt). Först var nog 70 Ophichi om det inte fanns politiska anledningar att vänta.
Om någon av de övriga, Argo, Valkyria, (HJ 5173 och nu även 82 Eridani) har en önskan om tidig/sen kontakt får de gärna meddela mig.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Tuben

Intressant historia EpsilonEta :) En spännande konflikt mellan Samfundet och de yttre kolonierna, det finns plats för mycket intriger och historiebildning! Intressant också med de södra systemen, det hade varit trevligt att veta mer om dem :) Jag har inte så mycket lego för tillfället, men har byggt en rymdskepp MOC, men jag ska fundera om jag ska börja vara med i BS :) Det blir nog great att följa detta projekts utveckling :)
Gud älskar både dig och mig och vill leva med oss, Bibeln Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16 http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+3%3A16

EpsilonEta

Tack! Du är välkommen till Bortom Sol.
En tanke med spelet är att få feedback från övriga och utveckla sitt byggande. Ingen är för bra eller för dålig för att bygga och det finns inget krav att skriva lika mycket handling som jag gör. Det beror helt på vad man tycker är roligt. Du kanske har sett Gideons GoH byggen? De är jättesnygga byggen som talar för sig själv medan jag skriver berättelser och bygger kulisser av Lego.

Citat från: Tuben skrivet 02 april 2015 kl. 22:50
Intressant också med de södra systemen, det hade varit trevligt att veta mer om dem :)
Tanken har varit (i alla fall nu i början) att spelarna själva ska få möjlighet att skapa vad de själva vill.  Om du själv har några idéer eller vill skapa någon planet i eller runt Altair kan du diskutera det här: http://www.swebrick.se/index.php?topic=7065.0
(annars kan du vänta tills jag gjord ytterligare 3-5 kapitel och börjat utforska min karaktärs mammas historia :) )

Hoppas att få se dig i Bortom Sol!
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.