Introduktion till LDD och närbesläktade program/filer

Startat av Peter S, 23 juli 2014 kl. 16:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Jag har lyckats använda LDD med gott resultat (efter mycket övning) men jag saknar fortfarande en introduktion till hur allt hänger ihop. Och särskilt bra vore det med rätt begrepp så att man vet vad man ska googla vidare på. Har varit på Eurobricks och försökt hitta grundläggande dokumentation, men allt är skrivet för redan insatta. Och här har jag också fått svar som kräver en viss grundkunskap. Allt detta tror jag skapar en tröskel för att börja använda den digitala bygg- och publiceringsfunktionaliteten.

Jag skulle önska någon slags introduktion till LDD (helst på svenska men med översatta facktermer så man kan googla) där man t.ex. kan läsa sig till hur allt hänger ihop. Jag har läst allt på detta forum och även Superkalles "LEGO DIGITAL DESIGNER into topic" http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=39841 men saknar ändå förståelse för hur färgerna och formerna funkar (och att man tydligen kan editera), hur man använder LDD ihop med andra program och vad alla lxf-filer därute är till för. Bygger folk helt nya bitar och hur kan man få tillgång till dem?

Dvs en enkel och lättfattlig bakgrund till hur man ska tänka och vad man ska leta efter. Gärna på en övergripade nivå med enkelt språk, om ni fattar. Tänkte först skriva ett exempel, men ville inte bjussa på goda skratt över min låga nivå av förståelse.

Superkalle

@Peter:

Jag har lite planer på att köra en LDD-kurs på eventet i Uppsala. Dock inte som "storföreläsning", utan kanske mer något man gör i ett mindre rum för de som vill vara med. Inget bestämt ännu dock. Nu var det iofs tänkt att vara lite mer avancerat, med lite knep och "bakom kulisserna" och annat smått o gott. Men kanske finns någon annan här på forumet som kan tänka sig att köra en grundkurs? :)

Vad gäller en manual eller liknande, så finns inte det vad jag vet - och håller med om att forumet på Eurobricks mest är för de redan inbitna. Men du får gärna göra ett försök till att göra något på svenska - kanske t om är bäst att den skrivs av någon som inte är van, och som ställer bra grundfrågor.

Vad gäller att lägga till nya bitar eller grafik i LDD, så går inte det. Formatet är låst. Däremot finns det några knep att "skjuva" och separera befintliga bitar, men jag håller inte på med det själv och nyttan med dessa tricks är begränsad (enligt min mening).

Anders67

Kanske ett projekt som jag kan kolla på, med lite hjälp från dig Superkalle så att det blir "korrekt"!
En nybörjare kurs behöver inte bli så omfattande, installation, introduktion och ett enkelt bygge! sedan kan man utöka med mer avancerad teknik så som rendering och bygginstruktioner!

Peter S

Det låter jättebra! Jag vet inte om det bara är jag som frågar efter den här informationen, men nog verkar det som om flera inte har tagit steget in i den digitala byggvärlden. Jag är absolut bra på att ställa rätt nybörjarfrågor för att man ska kunna få med även det grundläggande. Ska ha semester framöver men vet inte om hjärnan också kommer att koppla av. Risken finns!

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Superkalle

Kör i vind! Anders och oOger låter ju som ett bra team med Peter som testobjekt  ;D
Jag hjälper gärna till om det behövs.

Anders + oOger - vill ni hålla i en nybörjarkurs på eventet också? Klura på't i alla fall....

Odidoma

Jag tycker en nybörjarkurs låter bra, jag har varit in några ggr på LDD men aldrig byggt något och jag tror precis som Peter skriver att tröskeln är lite för hög. Jag inser ju fördelarna med LDD.

o0ger

Jag kan hålla en "kurs" på eventet för de som vill. Tillsammans med Anders67 om han vill.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 31 juli 2014 kl. 20:54
Jag kan hålla en "kurs" på eventet för de som vill. Tillsammans med Anders67 om han vill.

Kör du, jag fixar hellre "trycksaker"  :D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.