Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Ashmans vignetter - pirater, Potter, mm

Startat av Ashman, 23 oktober 2016 kl. 16:17

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Nåt i den här stilen?

Ashman

Citat från: AndersI skrivet 08 november 2016 kl. 09:54
Nåt i den här stilen?

Ja, det blev mycket bättre :) Tack!
Jag testade lite nya bakgrunder också, som inte föll ut så väl... Har köpt en ljusblå bakgrund nu som jag tänkte använda (och bygga en ljusbox).

AndersI

Faran med färgad bakgrund är att den färgar av sig på det reflekterade ljuset. Men ljusblått kanske är tillräckligt ofärgat.

Gideon rekommenderar vitt/grått/svart i sin Fotoföreläsning - http://www.swebrick.se/index.php?topic=10243.msg212457#msg212457 (kräver inloggning)

Ashman

Citat från: AndersI skrivet 08 november 2016 kl. 10:52
Faran med färgad bakgrund är att den färgar av sig på det reflekterade ljuset. Men ljusblått kanske är tillräckligt ofärgat.

Gideon rekommenderar vitt/grått/svart i sin Fotoföreläsning - http://www.swebrick.se/index.php?topic=10243.msg212457#msg212457 (kräver inloggning)

Ok, ska jag kolla in sen efter jobbet. Ja denna blåa är light-pastell-blå, inte så långt från grått. Jag har också svart, det är det jag brukar jobba med men tänkte det kunde vara kul med nåt annat. Tyvärr tycker jag svart reflekterar för mycket ibland. När jag fotar vitt Lego, vilket jag oftast gör, så är det inga problem, men med färgat Lego får jag inte till det. Men jag hoppas att min ljusbox ska hjälpa, måste köpa lite lampor bara.
Vad gjorde du med bilden förresten?

AndersI

#19
Citat från: Ashman skrivet 08 november 2016 kl. 10:58
Vad gjorde du med bilden förresten?

Hämtade din originalbild på flickr,

Kör Paint Shop Pro 7.0 (urgammal! men jag kan den, så jag behöver inte leta efter menyvalen...)

Effects -> Enhance Photo -> Automatic Color Balance, Remove Color Cast, och drog sen lite i färgtemperaturreglaget tills jag tyckte det såg hyggligt rätt ut  (6209K) - fortfarande lite rödstick i bilden, men mera blått kändes fel ändå (kan bero på min okalibrerade bildskärm).

Resize till lämplig storlek

Till sist en liten Effects -> Sharpen -> Sharpen för att 'fräscha upp' bilden lite.

En halv minuts jobb ungefär, med ganska bra förbättringsfaktor (om jag får säga det själv).

Ashman

#20
Citat från: AndersI skrivet 08 november 2016 kl. 11:38
Citat från: Ashman skrivet 08 november 2016 kl. 10:58
Vad gjorde du med bilden förresten?

Hämtade din originalbild på flickr,

Kör Paint Shop Pro 7.0 (urgammal! men jag kan den, så jag behöver inte leta efter menyvalen...)

Effects -> Enhance Photo -> Automatic Color Balance, Remove Color Cast, och drog sen lite i färgtemperaturreglaget tills jag tyckte det såg hyggligt rätt ut  (6209K) - fortfarande lite rödstick i bilden, men mera blått kändes fel ändå (kan bero på min okalibrerade bildskärm).

Resize till lämplig storlek

Till sist en liten Effects -> Sharpen -> Sharpen för att 'fräscha upp' bilden lite.

En halv minuts jobb ungefär, med ganska bra förbättringsfaktor (om jag får säga det själv).

Alltså lär man sig lite basknep man blir bekväm med så går det fort. Jag redigerar alla mina svartvita i mobilen, oavsett om jag tagit med mobil eller systemkamera, och har ett gäng reglage som jag känner mig trygg med. Kontrast, svärta, skuggor, högdagrar, exponering... på mindre än 1 minut så har bilden förvandlats :)

Det jag skulle vilja bli bättre på är framför allt belysning mm på färgfoton, men det är väl bara att experimentera på.

Jag bifogade några typiska exempel som jag hade i telefonen. Den ena är bara för att göra bilden lite mer dramatisk med skuggor mm, och så att vitt blir vitt och bakgrunden helsvart. Den andra är ungefär vad jag brukar göra med byggnader i svartvitt, lite gul färg från min dassiga lampa blir vitt t ex. Tyvärr hade jag fått med nån konstig skugga på taket. Det är inte heller exakt samma bild öfre och efter redigering, jag la till en stolpe på den ena bilden.

Likadant om man jobbar med skarpa skuggor så är det nästan ett måste att förstärka efteråt, eftersom för stark belysning komer reflekteras i vitt Lego.



Ashman

#21
Det är med skratt som Darty och Aramis tänker tillbaka på sin första date, där båda pinsamt nog dök upp i samma kläder.


Awkward first date by Anders Löfgren, on Flickr



Odidoma

Väldigt roligt och snyggt genomfört!!


Ashman

#26
Varje morgon smyger Hagrid ner till grottan för att mata de irländska grodorna.


Hagrid sneaks away to the cave by Anders Löfgren, on Flickr

Hagrid sneaks away to the cave by Anders Löfgren, on Flickr

Hagrid sneaks away to the cave by Anders Löfgren, on Flickr


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.