Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Utmaning] Den stora guldrushen - Avslutad

Startat av mechamike, 28 maj 2014 kl. 15:11

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike



Utmaning - Den stora guldrushen!

Grundämnet guld har haft stort värde genom hela mänsklighetens historia. Från stenåldern och framåt har det använts som smycken och senare som direkt och indirekt motsvarighet till pengar. Dess värde sjönk till viss del när asteroidbrytning startade för att sedan rusa tillbaka och även överstiga alla tidigare värden när dess unika kvantegenskaper visade sig vara helt nödvändiga för portalteknologin. Stora mängder behövs för att säkerställa mänsklighetens fortsatta expansion.

En metallisk asteroid innehållande stora mängder guld har upptäckts passera genom systemet HJ5173. Vi står nu inför en guldrush likt koloniseringen av den Jordiska kontinenten Amerika.

Eftersom systemet ligger utanför Samfundet och asteroidens bana går långt ifrån någon planet gäller interplanetarisk lag. Det innebär att den som kan försvara sin bit av asteroiden äger rätten att bedriva gruvdrift där.

Du kan delta i en eller flera kategorier:

Skeppkategori - 20p
Bygg ett skepp som kan utvinna guld ur asteroiden. Kanske landar ditt skepp på ytan och landsätter gruvarbetare, eller varför inte en mer direkt metod med en tung plasmaborr.

Mellankategori - 15p
Bygg en scen på max 32x32 som visar gruvdriften.

Lilla kategorin - 10p
Bygg en vigg 16x16 som visar gruvdrift på en asteroid med minst en gruvarbetare i minfigurskala!

Poäng
Alla som deltar i utmaningen med ett bidrag inom reglerna får poäng till sin karaktär enligt ovan. En omröstning om bästa bidrag i varje kategori kommer ske, där de vinnande bidragen i respektive kategori får dubbel poäng till sin karaktär samt kategorins poäng till sin fraktion.
Exempel:
Kalle Kloss bygger en strålande vigg för De fria kolonierna i den lilla kategorin. För det får han 10 poäng. Hans bidrag vinner även omröstningen i Lilla kategorin vilket ger honom ytterliggare 10 poäng samt 10 poäng till sin fraktion.

Regler och begränsningar
- Presentera ditt bidrag i bild och text i en egen tråd. Märk din tråd med [Utmaning: Den stora guldrushen].
- Kategori Skepp och Mellan har valfri skala, men kategori Lilla ska vara minifigurskala.
- Maxstorlek för bilder är 750 pixlar i bredd.
- Din signaturfigur behöver inte förekomma i ditt bidrag, men uppskattas.
- Deadline är Söndag 14:e December.

UPPDATERING!!


Nu är utmaningen slut och detta är nu en röstningstråd.
Röstningen är öppen till 21 december. Du kan inte rösta på ditt eget bidrag.
Bidragen är:

I lilla kategorin:
EpsilonEta - Far och son snack
Kvarnbackafilm - Allt är inte guld...

I mellankategorin:
EpsilonEta - Far och son snack
Cakeman - Dear diary: Jackpot!

I skeppskategorin:
Humlan - "Entreprenörer" från Valkyria
Teabox - Lynx Power Drill
Gideon - DCS Aurum
Kvarnbackafilm - Öknens skepp
Myko - Gruvfraktare BM-2300M
EpsilonEta - Far och son snack
Cakeman - TRP-S5

För att kontrollera att bara Bortom Sol spelare röstar och slippa en massa röstningstrådar röstar man genom ett inlägg i denna tråd. Du kan rösta med användarnamn och/eller titel.

exempel:
Lilla: SpelareX
Mellan: SpelareY - Titel
Skepp: Titel

Vill du inte rösta i en kategorier utelämnar du den.
Vill du rösta anonymt får du PM:a din röst till samtliga i rådet, lingonfil, mechamicke, Myko, EpsilonEta, o0ger och skriva ett inlägg med "röstat via PM".

Posta bara röster, kommentarer kan ges i respektive tråd.
Eftersom detta är första gången vi röstar tillåter vi även frågor och förslag.
?

Myko

Vi startar idag en ny utmaning!

(Bump för att få tråden först i listan!)

Anders67

Citat från: Myko skrivet 22 september 2014 kl. 17:29
Vi startar idag en ny utmaning!

(Bump för att få tråden först i listan!)
Taget!

Peter S

Nu igen! Toppen. Får man delta i fler klasser?

Myko


Gideon

Detta tror jag är precis vad som behövs för att få igång Bortom Sol på allvar! :)
(håller tummarna att man ska ha tid att vara med i nån klass...)

Sollan

Oj oj oj, hur ska man hitta byggtid till allt man vill göra?

Odidoma

Citat från: Gideon skrivet 22 september 2014 kl. 23:17
Detta tror jag är precis vad som behövs för att få igång Bortom Sol på allvar! :)
(håller tummarna att man ska ha tid att vara med i nån klass...)
+1!

Peter S

Citat från: Gideon skrivet 22 september 2014 kl. 23:17
(håller tummarna att man ska ha tid att vara med i nån klass...)
Ju färre som deltar, desto bättre chans för de som är med! Så för min del behöver du inte hinna... ;D

EpsilonEta

Tyvärr har vi ju inte lika fina priser som den andra tävlingen men vi hoppas på många bidrag och ni får ta med allt guld ni gräver upp! ;D
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

EpsilonEta

#10
Det diskuteras i rådet att förlänga inlämningstiden för utmaningen och minst en  har efterfrågat det.
Är det fler som skulle kunna delta om vi förlängde och hur lång tid skulle ni behöva?
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Sollan

För min del finns ingen chans att bygga något till Bortom sol förrän efter Uppsala

Gideon

#12
Citat från: EpsilonEta skrivet 22 oktober 2014 kl. 18:14
Det diskuteras i rådet att förlänga inlämningstiden för utmaningen och minst en  har efterfrågat det.
Är det fler som skulle kunna delta om vi förlängde och hur lång tid skulle ni behöva?
Det skulle innebära att jag hinner färdigt mitt skepp och förhoppningsvis hinner med minst en kategori till :)

Skulle väl säga att ett par veckor efter Uppsalaeventet (30 nov?) kunde vara en rimlig deadline?

Rent generellt tycker jag att huvudutmaningar med flera kategorier bör ha ganska gott om byggtid för att inte stänga ute folk i onödan, syftet med huvudutmaningarna är väl att driva storyn framåt på så bred front som möjligt? I GoH kör vi just nu ca 3 månader för ett challenge, men jobbar på att ha nästa challenge klart att utlysas ganska snart efter det föregående. Annars har det blivit perioder med lugn mellan challenges som har lett till att folk droppar av...
Att lägga deadline nära en annan stor Swebrick-tävling verkar ju också vara kontraproduktivt.

Citat från: EpsilonEta skrivet 22 oktober 2014 kl. 19:56
Citat från: Peter S skrivet 22 oktober 2014 kl. 17:44
Finns det något sätt att utjämna intensiteten så att både långsamma och snabba byggare kan vara med? Jag vill minnas att namntävlingen var avklarad inom mindre än en vecka. Tre dagar för namnförslag och tre dagar för omröstning. Troligen missade vi några intresserade redan där.

Ja, det gick riktigt fort i diskussionerna i början men jag tror de flesta var med och tyckte till. Sedan har det gått lite långsammare och vi (rådet) försökte få till en tävling för att motivera till byggen. Vi la den efter AFOL vs AFOL men det kom en till tävling innan vi var helt klara att publicera. Dessutom var det nära till Uppsala-eventet och många som byggde för att bli klar där.
Jag skyller på att vi är lite ovana här och hoppas det går bättre i framtiden.

Gideon tipsade i början om lång tävlingstid och långt mellan tävlingarna för att alla skulle hinna med. Hur lång tid som är tillräckligt får vi väll lära oss eftersom men denna gång var ju problemet främst dålig timeing.
I så fall har jag svamlat tror jag, lång byggtid är som sagt bra men jag tror inte lång tid mellan utmaningar är bra...det är tvärtom bra om det alltid finns nåt att bygga för. Sen måste det ju inte vara "huvudutmaningar" hela tiden, små mini-utmaningar eller "preludiumbyggen" till huvudutmaningarna är minst lika bra för att hålla uppe intresset. Såna miniutmaningar och "preludium" kan såklart ha kortare byggtid, men jag tror att minst en 4-6 veckor är lämpligt även för såna.

Jag klandrar ingen för att det blev tokigt med timingen nu, förstår om det inte är lätt att ha koll på vad som händer bakom kulisserna i andra delar av föreningen i alla lägen. Bra tänkt att lägga den efter AFOLvsAFOL iaf :)

EpsilonEta

Det var denna jag tänkte på (från sida 1 i diskusionen)
Citat från: Gideon skrivet 19 maj 2014 kl. 17:28
[...]
Några spontana tankar och tips från en som varit med i GoH och även lite i LCC/LoR nu kring hur ett bra "MOC-friformsrollspel" (eller vad man ska kalla det) kan organiseras:

  • Se till att spelet är "självgående", dvs inte lägger en onödig administrativ börda på faktionsledare eller andra eldsjälar så att dessa bränns ut. Ett bra sätt där är att låta spelarna själva hålla reda på sina poäng/erfarenhetspoäng/liknande (givetvis på ett transparent sätt så att man kan granska det om diskussioner uppstår) och betygsätta varandras byggen. Enklast är att ha en tråd för detta där varje spelare har ett inlägg som spelaren själv redigerar allt eftersom och lägger in länkar till sina byggen och vilka poäng dessa byggen gett.
  • Blanda stora och små utmaningar och se till att de för att inte bränna ut spelare och för att se till att alltid ha en extra morot för dem som drivs att utmana sig själva av utmaningar/tävlingar.
  • Ha gott om tid för varje utmaning, inte en kort deadline då man ska stressa fram byggen och sen en lång paus innan nästa utmaning drar igång. På så sätt kan även folk som av olika orsaker har dåligt med tid att vara med också vara med.
  • Ha olika kategorier av utmaningar så att även folk med små samlingar/generellt dåligt med tid också kan vara med (t ex begränsa vissa byggen till max 16x16 studs eller liknande)
  • Tillräckligt få faktioner så att man får en kritisk massa av byggare i varje faktion. Jag tror att bara två skulle räcka till en början, med möjlighet att t ex uppfinna en tredje faktion genom en tävling om man vill omdana politiken vid ett senare tillfälle. (Till och med GoH har haft svårt att få bra drag i fyra faktioner och har ännu inte öppnat upp den femte, som uppfanns genom en tävling, för medlemsskap.)
  • Ha någon form av "open ended" byggutmaning i spelet så att man kan bygga på sitt eget hörn i lugn och ro men ändå knyta in det till spelets kontext.
    Exempel på dessa i GoH är Age of Mitgardia, Historican Settlements och University of Petraea's Doctorate of Historica program.
    Detta är perfekt för folk som i lugn och ro vill bygga på sitt hörn Idéer för sådant skulle kunna vara en flottutmaning där man ska bygga olika sorters skepp, en rymdbasutmaning där man kan bygga olika byggnader/funktioner samt nåt likt UoP DoH så att man kan få en extra morot att testa nya tekniker/motiv och få konstruktiv feedback på detta.
  • Om detta blir på allvar skulle jag rekommendera att man skapar ett separat underforum för sådant som är rent spelrelaterat. MOC-trådar kan också läggas där, eller i det vanliga MOC-forumet om detta inte blir för rörigt.
  • Slutligen: Det viktigaste är att spelet uppmuntrar till byggande och vänskaplig konkurrens, målet måste ju vara att det ska vara roligt för alla inblandade!

Du tipsar sedan om större och mindre utmaningar.
Citat från: Gideon skrivet 20 maj 2014 kl. 11:58
Spelandet bör nog främst drivas fram av att deltagarna genom sina byggen berättar historier, expanderar sin flotta etc. Detta kan göras mer eller mindre helt i friform, dvs inte styrt av några stats. Ledstjärnan bör vara att allt som är rimligt att bygga i spelvärlden ska vara okej och på så sätt inte begränsa fantasin i onödan. Utmaningar/tävlingar ("challenges" i andra såna här projekt, vad bör det heta på svenska?) kan användas för att driva den bredare historien framåt. Dessa bör designas av en mindre grupp, som dock inte behöver vara samma mellan olika utmaningar. Sidorna bör också kunna hålla lokala "mini-utmaningar", antingen med en deadline eller bredare ständigt pågående utmaningar som enligt min erfarenhet är ett utmärkt sätt att uppmuntra nya byggen. Större utmaningar bör eventuellt kunna ha priser om sådana finns tillgängliga och Swebrick-ledningen godkänner det på förhand.
[...]

Det var ett tag sedan jag läste detta och med ditt nya input ska jag nu fundera på och diskutera med rådet om någon slags lång utmaning  med några månaders deadline som kan driva storyn framåt. En sådan kommer nog inte fören vi kommit igång lite mer. Dessutom lär det ju ta ett tag att komma på eftersom storyn fortfarande är under uppbyggnad.

Jag får nog PMa dig om exempel på storydrivna utmaningar och hur de bör formuleras. "Guldrush" anser jag vara en "kort-utmaning" utan direkt storyinverkan men du kallar det en "huvudutmaning med flera kategorier" så vi har nog en del att lära oss som spelledare. (Vilket också var ett syfte med denna tävling)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 22 oktober 2014 kl. 20:36
Det var denna jag tänkte på (från sida 1 i diskusionen)
Citat från: Gideon skrivet 19 maj 2014 kl. 17:28
[...]
Ha gott om tid för varje utmaning, inte en kort deadline då man ska stressa fram byggen och sen en lång paus innan nästa utmaning drar igång. På så sätt kan även folk som av olika orsaker har dåligt med tid att vara med också vara med.
[...]

Det var ett tag sedan jag läste detta och med ditt nya input ska jag nu fundera på och diskutera med rådet om någon slags lång utmaning med några månaders deadline som kan driva storyn framåt. En sådan kommer nog inte fören vi kommit igång lite mer. Dessutom lär det ju ta ett tag att komma på eftersom storyn fortfarande är under uppbyggnad.

[...]

"Guldrush" anser jag vara en "kort-utmaning" utan direkt storyinverkan men du kallar det en "huvudutmaning med flera kategorier" så vi har nog en del att lära oss som spelledare. (Vilket också var ett syfte med denna tävling)
Det jag menade var att man inte skulle ha en lång paus med "inget som händer" efter att man haft en för snäv deadline ;) Ursäkta om jag var otydlig.

Håller med om att denna guldrush är en typisk "kort-utmaning", i den mening att den inte påverkar den större berättelsen i spelvärlden, även om den är relativt ambitiös med flera olika kategorier i samma nivå som våra huvudutmaningar i GoH. Så det beror väl på definitioner och generell ambitionsnivå i projektet :)
En rimlig ansats kanske är att ha minst 4-6 veckor för en större kategori och addera minst ett par veckor för varje extra kategori man lägger till en utmaning? För som jag försökt betona tidigare så är det inget fel att det alltid finns någon form av utmaning igång så att de som behöver en tidsbegränsad utmaning för att faktiskt få ihop ett bygge alltid har nåt som sporrar dem!
Men hur som helst, toppen att det blev en tävling så här fort! Det är ju bara att lära sig av det som funkade mindre bra och göra bättre framöver, tror fortfarande starkt på det här projektet :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.