Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] 54200 i skala 12 till 1

Startat av andreaseldh, 02 mars 2022 kl. 05:57

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag har byggt en 54200 i skala 12 till 1, än så länge dock endast elektroniskt. Jag lyckades inte göra den helt fri från knoppar på utsidan, eller antistuds på undersidan. Jag skulle ha kunnat förenkla byggtekniken genom att använda 3037, men jag ville ha exakt rätt vinkel hela vägen. Ett framtida projekt blir att bygga till en 3005pb016 i samma skala.

Inte helt off topic: verkar spännande!

Godtfred

Har ju gjort något liknande med min svarta triangel. Ser inte på bilden hur du löst halvplate problemet på varannan rad?

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 02 mars 2022 kl. 07:03
Har ju gjort något liknande med min svarta triangel. Ser inte på bilden hur du löst halvplate problemet på varannan rad?

Bracket 28802. Bifogad Stud.io-filen.

andreaseldh

Kollade runt på Bricklink efter andra slope med samma vinkel. Enda alternativet till dom jag har använt verkar vara SNOTtad 67440.

andreaseldh

Korrekt färg för 3005pb016 är Medium Blue, men tyvärr finns inte bitarna jag behöver för knoppen i den färgen, så det får bli Medium Azure istället. Men då finns i gengäld inte 11203, så jag tvingas acceptera antistuds på undersidan. Trycket kommer sedan att bli i Dark Azure och vitt.

Godtfred

Citat från: andreaseldh skrivet 02 mars 2022 kl. 09:19
Citat från: Godtfred skrivet 02 mars 2022 kl. 07:03
Har ju gjort något liknande med min svarta triangel. Ser inte på bilden hur du löst halvplate problemet på varannan rad?

Bracket 28802. Bifogad Stud.io-filen.
Precis som jag löste det. Hoppades att du hade en snyggare lösning.

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 02 mars 2022 kl. 13:13
Precis som jag löste det. Hoppades att du hade en snyggare lösning.

Själva skönheten i bygget låter jag andra bedöma. Kanske blir det ännu elegantare om man bygger hela liggande på sidan? Nej förresten. Då får man synliga antistud från 99206 högst upp.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.