Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Inte en båt

Startat av janhansson, 10 juni 2021 kl. 00:35

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Det ser visserligen ut som en båt, men det finns en liten hemlis.
Bygge i plast pågår, men först några renderingar från planeringsstadiet.

Grundidén i skrovet är ett gäng uppochnedpåvända 22390 i fören (Jag vet att andra byggare använt dessa,
men det återstår att se om den här designen funkar rakt av).
Jag började med ett helt vitt skrov eftersom jag inte visste riktigt vad som skulle funka.


Jag provade att lägga till lite svart och brunt (skrovets färg begränsas av 22390) och la till en överbyggnad.
Den senare blev i högsta laget dock, vet inte riktigt med färgerna heller.




Så jag testade att skala bort hytten. Resultatet känns mer rimligt.




Så kommer vi till det fysiska bygget, som kommit en liten bit på väg (mer delar på väg, bl.a till fören).
På bilden syns också att det inte är ett skepp utan ett tåg :)


andreaseldh

Jag gissar en viss kommande tävling! Själv har jag varit i valet och kvalet om jag ska ställa upp med X 2000 (efter verklig förlaga) eller Relativitetsteorin (fantasimodell)? Med tanke på ditt bidrag, så lutar jag nog åt ett relativt håll...

janhansson

Citat från: andreaseldh skrivet 10 juni 2021 kl. 01:01
Jag gissar en viss kommande tävling! Själv har jag varit i valet och kvalet om jag ska ställa upp med X 2000 (efter verklig förlaga) eller Relativitetsteorin (fantasimodell)? Med tanke på ditt bidrag, så lutar jag nog åt ett relativt håll...

Nej, det här bygget är inget tävlingsbidrag, bara lite experimenterande med några idéer.  :)

janhansson

Nu har jag byggt lite till. Förskeppet blev stabilare än jag vågat hoppas :)



Nuvarande konstruktion har en glipa på en halv plate mellan förskeppets tak och den rundade slope:n längst fram på resten.
Jag kom på att man kan göra lantärnor baserade på 28974 och sätta dit så blir det bättre.
Ska fixa detta i verkligheten när jag får hem lite mer bitar (från utlandet så det kan ta ett tag).


janhansson

Det blev ett pirattåg. Bland annat för att jag kom på ett smidigt sätt att fixa en pirataktig galjonsfigur.
Här kommer ett par bilder på det färdiga tåget, jag ska ta fler när det är bättre ljus (dagtid).




janhansson

Ytterligare ett par bilder och en film

Aktern på båten syntes inte så bra bakom seglen


Powered-up-knappen är dold under en lastlucka


Film på tåget i rörelse



janhansson

Piratskepp brukar ha en jolle, jag funderar på om inte även ett pirattåg borde ha en.
(Buffrarna ser lite konstiga ut på bilden, eftersom bara varianten med plog finns i Stud.io)


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.