Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Byggtävling! (Sammanfogad)

Startat av Teabox, 12 november 2010 kl. 18:47

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: Ras 74 skrivet 21 november 2010 kl. 18:03
Frågan är om ditt bidrag är ok Anders, eftersom du använt en lans som är avbruten.

Tänkte inte på det - grävde bara lite i "trasiga lådan" för att hitta två lämpliga delar. Jag är åtminstone oskyldig till brottet!

Ras 74

Citat från: AndersI skrivet 21 november 2010 kl. 19:54Tänkte inte på det - grävde bara lite i "trasiga lådan" för att hitta två lämpliga delar. Jag är åtminstone oskyldig till brottet!

Hahaha! Det ger helt klart en bra effekt. Har du en lightsaber bar i brunt eller två, så kan du
uppnå samma effekt (ungefär). Borde väl vara ok att posta om sitt bidrag för en sådan sak.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Tobbe Arnesson

Snyggt Anders!

Jag tycker det är ok med en trasig bit i det här fallet.
Blogg: Robotkampen

mechamike

* Bidraget får endast bestå av omodifierade LEGO bitar. Dvs inga kloner eller bitar som blivit modifierade med såg eller lim.

Står ju iofs inget om bitar som brutits sönder av barnhänder..  ;D
?

Ferdik

Citat från: mechamike skrivet 22 november 2010 kl. 08:53
* Bidraget får endast bestå av omodifierade LEGO bitar. Dvs inga kloner eller bitar som blivit modifierade med såg eller lim.

Står ju iofs inget om bitar som brutits sönder av barnhänder..  ;D

Du, så små händer har du inte!  ;D  ;)

Teabox

Dags att ta på mig domarrollen verka det som. Men jag kan inte diskutter den "modifierad bit" utan att ta upp de andra regelbrotten som jag också sett. Hittills har jag sett tre bidrag som har brutit mot reglerna.

Första var Ejdeholm lade upp två bilder. Anledningen till att jag inte ville att folk skulle lägga upp mer än en är att jag inte ska behöva sitta och välja ut vilken bild att använda när bidraget ska presenteras inför röstningen. Ville inte veta av att bidrags givaren tycker jag valt fel bild och där med blir sur på mig. Hans "straff" kommer bli att han måste stå ut med att jag väljer bild åt honom :)

Sen gjorde Ras 74 sin MOC lite bredare än 16 studs. Tanken bakom 16 x 16 regeln var att förhindra att detta blev en tävling om vem som hade flest LEGO bitar att bygga något fint med. Som jag ser det så bryter inte Ras 74's bidrag mot "regelns syfte" då bidraget bara täcker en yta på 180 studs som är inte mer än 70% av den maximala tillåtna ytan. Med andra ord, Ras 74's bidrag kommer inte diskas och jag hoppas att ni andra är oki med det :)

Och nu till AndersIs "modifierad bit". Tanken bakom regeln var egentligen bland annat att hindra folk ifrån att kunna koppla ihop bitar på ovanliga sätt med modifierade bitar och ifrån att använda bitar som andra inte har tillgång till. AndersI har ju inte gjort något av det, men det kan ju vara så att folk som lämnat in sitt bidrag tidigare kände att en modifierad bit kunde gjort deras bidrag bättre men avstått ifrån att använda sig av den pga regeln. Om så fallet så känns det taskigt mot de eller den personen att tillåta AndersI bidrag. Vidare om jag tillåter bidraget så kan det ses av andra att det är fritt fram att bryta lite mot regeln också och då måste jag ta inför varje sånt bidrag beslut om det är bara lite modifiering eller för mycket modifiering. Vill helst slippa behöva ta såna beslut.

På grund av dessa två punkter lutar jag åt att be AndersI lämna in en ny bild på bidraget utan den modifierade biten. Är dock inte helt emot att tillåta bidraget men vill ge möjlighet för feedback ifrån community och specifikt AndersI innan jag tar några beslut. Ni får så klart PMa mig ifall någon inte vill prata öppet om vad det tycker och tänker.

Ras 74

Som jag sade tidigare, så spelar det ingen roll om jag diskas direkt.
Tack för att jag får fortsätta vara med.

* Bidraget får inte täcka en yta större än 16 x 16 studs.

Det var tolkningen av studs jag gjorde när jag bestämde mig för att delta.
"Planen" hade sett tok konstig ut om jag bara gjort den 16 studs lång.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Stigge72

Så där.. då har jag också gjort slag i saken och satt ihop ett bidrag.

Kände att vissa figurer skulle få vara med, även om de setts förr, och inte helt mina egna kompositioner...

AndersI

Citat från: teabox skrivet 22 november 2010 kl. 12:46
På grund av dessa två punkter lutar jag åt att be AndersI lämna in en ny bild på bidraget utan den modifierade biten.

Jag kan förstå, och samtidigt inte alls förstå ditt resonemang. Först släpper du igenom ett uppenbart regelbrott, och en regeltolkning (jag instämmer gärna i att 16x16 yta borde få tolkas fritt, men vågade inte göra det för min tornering, även om det hade varit bättre för ämnet).

Sen vill du blocka mitt bidrag för att det använder helt vanligt LEGO, som det ser ut efter några års användning. Ska man hårdra det, så måste väl i så fall också repiga bitar döma ut byggen  ;)

Skämt åsido, jag drar givetvis tillbaka bidraget om det är konsensus att det är fel användning av begagnat LEGO - men jag ersätter det inte med något annat!

Den brutna lansen var inspirationen till hela bygget, och att ta bort den eller ersätta med andra bitar, som jag inte har i brunt, blir inte aktuellt.

Superkalle

Jag tycker AndersI's bidrag är OK, eftersom den avbrutna lansen dels är en jädra kul grej. Ungefär så tänker jag.  :P

Nextuz

Följ reglerna.. vad är problemet?

Skrytsson

Citat från: teabox skrivet 22 november 2010 kl. 12:46
...då bidraget bara täcker en yta på 180 studs som är inte mer än 70% av den maximala tillåtna ytan.

Är det okej om mitt bidrag har måttet 2x128 studs?  (detta ger samma area som 16x16...) ;)

Ferdik

Citat från: Skrytsson skrivet 22 november 2010 kl. 22:12
Citat från: teabox skrivet 22 november 2010 kl. 12:46
...då bidraget bara täcker en yta på 180 studs som är inte mer än 70% av den maximala tillåtna ytan.

Är det okej om mitt bidrag har måttet 2x128 studs?  (detta ger samma area som 16x16...) ;)

Hehehe, vuxna karlar tjafsar som på ett dagis här inne. :) Följ reglerna eller bygg Duplo för resten av era liv!

Igelpiga

Citat från: Nextuz skrivet 22 november 2010 kl. 21:08
Följ reglerna.. vad är problemet?
Citat från: Ferdik skrivet 23 november 2010 kl. 01:40

Hehehe, vuxna karlar tjafsar som på ett dagis här inne. :) Följ reglerna eller bygg Duplo för resten av era liv!

Ja följ reglerna!  :D
Aja baja AndersI, du brukar ju vara noga med att regler följs korrekt och gapar först av alla när det blir fel någonstans..
Igelpiga

Skafte

Teabox' tävling, Teabox som dömer, tycker jag. Normalt brukar annars 16x16 betyda att det är maxgränserna och trasiga (oavsett hur de gått sönder) bitar inte är tillåtna.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.