Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Kalmar slott (i minifigskala)

Startat av Hannamalia, 10 maj 2023 kl. 12:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Hannamalia

Nu får det vara dags att starta en tråd för mitt byggande av Kalmar slott i minifigskala. Nog snackat och dags att få lite verkstad. Som en ytterligare knuff där bak har jag också kontaktat de som jobbar på Kalmar slott, som är intresserade av att följa byggandet och ställa ut resultatet.

Sedan uppmaningen på Klosskalaset att vara mer aktiva på forumet, har jag tänkt att det ska bli som mitt nyårslöfte. För Swebrickarnas nya byggår börjar väl efter Klosskalaset?

F0027B8F-1A8C-4EC1-B354-85D6AD0DF9A6.jpeg FF7FA5C3-772D-4402-B238-8E2B71D0A2A5.jpeg EA29C17C-0D33-41C5-91D1-9F1A52A9A965.jpeg B7428D1F-4475-4DD1-938B-226BE0EB52D8.jpeg 04E46B3C-1B12-416B-BCA4-D2AFB552A029.jpeg

mrlind

Vilket gigantiskt projekt. Djupt imponerad att du vågar ge dig i kast med projektet. Har du något datum då det ska vara klart?

Storleken kommer bli episk. Bara slottet i minifig storlek utan skyddsmurar borde bli mellan 1.5 till 2 m.

Vilken tidsepok kommer du bygga?
Detta blir ett WIP-tråd jag kommer följa med spänning. Du rockar Hannamalia!
Have a great build day!
Instagram Flickr

ColA

Wow den kommer bli stor 😊 ska bli kul att följa!

Bra där angående forumet 😉

Silence101

😀😀 WOW!! Detta blir mycket intressant att följa. Slottet från min hemstad. Jag har haft tanken på att bygga det men i mycket mindre skala då förstås. De första bilderna ger mersmak.  Följer Detta med stort intresse.
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Hannamalia

Ja, det kommer att bli ett ganska stort bygge. Tippar på omkring 1.5 X 1.5 meter. Så planerar att bygga det i olika delar, som ska sättas ihop. Blir annars för stort och tungt att transportera, tänker jag och så känns det skönt att kunna "stycka elefanten" och fokusera på en del i taget. Har aldrig byggt så här stort innan eller i delar som ska sättas ihop, så mottager gärna tips. 

Har byggt bottenplattorna baserat på moduverse (avstånd mellan kopplingarna). Behöver däremot ha övergångarna mellan delar, som ska kopplas ihop, där det passar för hur byggnaden ser ut, så storleksmässigt blir varje platta större än moduverse. Har också satt kopplingar i väggarna på jämna avstånd. 

Har börjat med den del som ligger till höger när man kommer till slottet via entren (huskropp och torn). Utgår från egna foton (kan lägga ut några av dessa också) och ritningar jag hittat på nätet. Alltså blir det så som slottet ser ut idag. Dock behövs det en del avsteg, anpassningar och egna tolkningar för att det ska fungera att bygga i lego. Fönsterna är exempelvis lite gröngrå egentligen och det finns både gröna, ljusgröna och grå av olika sort i lego ju. Däremot har jag inte hittat i någon större kvantitet och till vettigt pris och då det kommer att gå åt en hel del har jag istället valt att det får bli vita fönster.

Tunnan

Kul bygge då det är en del av även min barndom 👍🏻. Ser fram emot att se det fortlöper. 

Jemanuelson

#6
Citat från: Hannamalia skrivet 10 maj 2023 kl. 12:07Nu får det vara dags att starta en tråd för mitt byggande av Kalmar slott i minifigskala. Nog snackat och dags att få lite verkstad. Som en ytterligare knuff där bak har jag också kontaktat de som jobbar på Kalmar slott, som är intresserade av att följa byggandet och ställa ut resultatet.

Sedan uppmaningen på Klosskalaset att vara mer aktiva på forumet, har jag tänkt att det ska bli som mitt nyårslöfte. För Swebrickarnas nya byggår börjar väl efter Klosskalaset?

Det här blir spännande att följa 😊👍

swemixon

Det här kan bli hur mäktigt som helst!

Jesperrydhog


-DoNe-

Detta kommer följas med spänning!

Hannamalia

Här är bilder (egna) på den del av slottet, som jag bygger på just nu. 

Hittade också på Google earth att det går att gå en slinga på muren och in på borggården i 3D, så att man kan se det mesta av både insidan och utsidan.  :)

Hannamalia

Pratat med "Slottet" (eller personal som jobbar där). De är intresserade av att följa byggprocessen och att ställa ut resultatet. 

Har visst också lyckats lova att det ska vara klart om ett år. :o

Gideon

Riktigt häftigt projekt!
Har besökt Kalmar slott oräkneliga gånger under uppväxten (stuga på Öland) och att bygga det i Lego har varit ett drömprojekt (men också ouppneåligt sådant) :)
Helt klart så att det är först när man går upp till så här stor skala som det verkligen går att fånga slottets former.

En detalj jag gillar extra på detta bygge såhär långt är dörren mot borggården, och det ska bli kul att se hur du löser taken sen :)

Hannamalia

Citat från: Gideon skrivet 31 maj 2023 kl. 13:10...och det ska bli kul att se hur du löser taken sen :)
Ja, det ska bli en rolig utmaning att få till taken på de runda tornen.  :)

Emma

Kul projekt! De där 1×4 masonrybricks är väldigt smidiga.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.