Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Oleons kungliga slott

Startat av Gideon, 20 mars 2016 kl. 18:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Manne

Kommer o bli sjukt snyggt närväl du är klar.. Ser grymt ut redan nu. Jäkligt snygga detaljer minst sagt.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

dalle

#31
Något som är vanligt inom den typen av arkitektur som Oleons kungliga slott är att binda ihop porten med ex ovanliggande balkong för att få en pampig mitt. Tänkte att omfattningen av balkongen samt ornamentet ovan balkong ska gå i lbg likt sockelvåningen. Bifogar en bild från som visar ett palats i Italien. (Du behöver inte ha luftkonditonering i fönstren eller en vespa framför ingången  ;) )

ByggareDan

#32
Riktigt tjusigt slott du fått till, ska bli spännande o få se resten.

Den horisontella linjen kan ge betrakteren tron att våningsplanet börjar där, så det ser ut som fönstren går ner till golvnivå.

Det ända jag känner spontant är ju att balkongdörrarna borde breddas lite så man känner pampigheten i dubbeldörrarna.

Som sagt ett riktigt bra bygge som ska bli spännande att få följa.


/ByggareDan

Myko

Den horisontella linjen syns ju knappt bakom statyerna så det spelar knappt någon roll vad du väljer. Jag vet inte om det finns exempel i verkligheten men kan man tänka sig att den horisontella linjen går mitt på fönstren istället för i deras nederkant? (Och ovan statyernas huvuden.)

Jag gillar inte blandingen av chrome och pearl gold i samma bygge.

Håller med andreaseldh om att du kan ta bort mittenfönstret på våningen ovanför för att få ner höjden lite. Annars kanske en sweMezzanin-våning kan vara nåt?

Anders67

Citat från: dalle skrivet 24 mars 2016 kl. 07:24
(Du behöver inte ha luftkonditonering i fönstren eller en vespa framför ingången  ;) )
Steampunk airkondition då  ;)

AndersI

Wow!

Mina synpunkter är:

- svarta gångjärn på dörren i stället för guld
- lågt fönster över balkongen så att du kan sänka våningen lite (eller också som Dalle föreslår)
- jag tycker inte du ska ha en spetsbåge över balkongdörren, tror det skulle bli helt fel balans mot fleur-de-lis
- ingen heldragen linje bakom statyerna. Kanske i överkanten i stället (jäms med balkongdörrens ovankant)?

Gideon

Tack för feedbacken!  Återkommer med nästa WIP-bild antingen ikväll eller på söndag :)
Sammanfattar tankarna:

  • Mittenfönstret på våningen ovanför kommer nog att försvinna eller bli bara 2 st små fönster högt, ska testa lite mer.
  • Tror att linjen får vara kvar på ena sidan så får jag fortsätta fundera på det senare och fokusera på andra detaljer nu.
  • Liljan och kronan ska nog vara kvar som de är, men jag ska testa att ändra inramningen av liljan. Kanske ha LBG bakom den istället och lite mer detaljer i LBG inom inramningen?
Citat från: andreaseldh skrivet 24 mars 2016 kl. 03:22
Eller så behåller man samma våningshöjder som nu och även mittenfönstret, jag tycker det ser lagom ut. Men då återstår mer utsmyckning av balkongdörren. Kanske bara sidoutsmyckningarna med 4081b, byta Cheese slope mot 15470 och inget tak? Och i så fall tycker även jag att linjen ska vara kvar mellan fönstren på tredje våningen.

EDIT
15470 finns inte i LBG, men väl Flat silver och Pearl gold. Eller så tar man någon annan bit.
Du är inne på samma tankar som mig, jag ska testa göra de vertikala "listerna" kortare och avsluta dem med 4081b i samma höjd som fönstren och kanske byta ut cheese slopes mot någon annan bit. (Följdverkan blir att jag också får ändra längst ner vid dörren eftersom "listerna" vid sidan måste kortas i steg om 2 studs = 5 plates, men det kommer nog inte synas så mycket)
Det som är ovanför fönstret (runt nederdelen av liljan) ser väldigt kalt ut nu, men med lbg och nån fler detalj kanske det blir bättre.

Citat från: dalle skrivet 24 mars 2016 kl. 07:24
Något som är vanligt inom den typen av arkitektur som Oleons kungliga slott är att binda ihop porten med ex ovanliggande balkong för att få en pampig mitt. Tänkte att omfattningen av balkongen samt ornamentet ovan balkong ska gå i lbg likt sockelvåningen. Bifogar en bild från som visar ett palats i Italien.
Den pampiga mitten är hela anledningen till detta bygge, allt annat är bara för att ge den en kontext ;)
Från början hade jag pelarna intill balkongdörren men de har rört sig utåt i takt med att inramningen av liljan växte :P
Men ska som sagt ska jag nog i alla fall ändra bakgrunden bakom liljan till LBG, och jag har precis fått hem ytterligare en handfull 92947 Brick, Round 2 x 2 with Grille från BL så nu ska jag testa att bygga pelarna likadana som nedervåningen för att få det att sitta ihop tydligare.

Citat från: ByggareDan skrivet 24 mars 2016 kl. 09:37
Det ända jag känner spontant är ju att balkongdörrarna borde breddas lite så man känner pampigheten i dubbeldörrarna.
Tanken var att balkongdörrarnas övre del ska likna fönstren, på samma sätt som man brukar kunna se på en del såna byggnader. Men å andra sidan kan de vara större ibland också :P

Citat från: Myko skrivet 24 mars 2016 kl. 09:44
Jag gillar inte blandingen av chrome och pearl gold i samma bygge.
Pearl gold kanske försvinner om jag gör om porten enligt AndersI's feedback ;)

Citat från: AndersI skrivet 24 mars 2016 kl. 13:40
Mina synpunkter är:
- svarta gångjärn på dörren i stället för guld
- lågt fönster över balkongen så att du kan sänka våningen lite (eller också som Dalle föreslår)
- jag tycker inte du ska ha en spetsbåge över balkongdörren, tror det skulle bli helt fel balans mot fleur-de-lis
- ingen heldragen linje bakom statyerna. Kanske i överkanten i stället (jäms med balkongdörrens ovankant)?
Provade mörka gånggärn (98139 Weapon Sai i pearl dark gray) men jag kom tyvärr inte på några bra bitar att komplettera runtomkring med (runda bitar passade bra mot vapnet, som dock inte gör det möjligt med något fyrkantigt där).
Tyckte dock inte att round plate i DBG blev snyggt, men svart kanske funkar tillsammans med pearl dark gray?

Med spetsbåge menar du då de böjda bågarna jag har nu eller menar du om jag skulle lägga till ett litet "tak" som grannfönstren?

Sätta en linje i höjd med balkongdörrens överkant blir svårt rent tekniskt pga technic bricks som sitter där, men man kunde sätta den i höjd med de plates som håller uppe cheese slopes ovanpå 4081b i fönstrens hörn.

AndersI

Citat från: Gideon skrivet 24 mars 2016 kl. 17:01
Med spetsbåge menar du då de böjda bågarna jag har nu eller menar du om jag skulle lägga till ett litet "tak" som grannfönstren?

Jag menar att det ser bra ut som det är över balkongdörren - att sätta dit en "spetsbåge" som på fönstren skulle strula till det för den franska liljan ovanför.

Gideon

Tack för all feedback så här långt, har försökt ta till mig allt...både det jag lyckats använda och det jag behövt bortse från :)

Slottet börjar ta sig nu, de lurigaste delarna börjar vara på plats. Tyvärr AndersI så har jag inte lyssnat så mycket på dig i slutänden, provade en enklare design ovanför balkongdörren och flyttade runt liljan en hel del men det slutade med att jag byggde ett "trasigt tak" för att få dörren att likna intilliggande fönster så mycket som möjligt. Kunde inte heller låta bli att behålla kronan ovanför liljan så jag får leva med att jag blandar "guldsorter". Man kanske kan hävda att det är förgyllt i dekorationerna men typ mässing i beslag mm? ;)
Eftersom tidspressen när detta behöver vara klart börjar hinna ikapp mig så är det nog bara porten jag har möjlighet att fortfarande laborera med eftersom den är lätt att ta loss... Provade att byta dörrhandtagen mot kofötter, funkade det?

Gjort ett första försök på stenläggningen, men ska nog fundera på att "bryta upp" vissa delar. Hoppas dock att det funkar rätt bra med "helt" dbg närmast väggen så man får en tydlig övergång.

Det jag nu behöver få till är en snygg avslutning av fasaden. Lutar just nu åt att göra något likt Stockholms slott (igen), med ett tak som lutar "bakåt" och att det som avslutar fasaden därmed är en balustrad. Under den skulle det kanske vara någon studs utskjutande tak däremot + att det borde vara någon form av LBG ornamentering under detta tak.
Idéer mottages tacksamt!

Funderar på att bygga ut fasaden med en "kolumn" till med fönster på vardera sidan, antingen innan jag fotar det (om jag hinner innan det behövs för storyn) eller senare till någon eventuell utställning (i så fall kanske med 2 kolumner till per sida ;) )


robinnilsson403

Riktigt snyggt! Jag anar var det passar in i storyn.  :D
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Gideon

Citat från: robinnilsson403 skrivet 05 april 2016 kl. 00:30
Riktigt snyggt! Jag anar var det passar in i storyn.  :D
Tack! Jag vet faktiskt inte själv så mycket om storyn som kommer, de senaste utvecklingarna med kungens död, tronpretendenter mm har överraskat mig också  :o

Odidoma

Riktigt roligt att följa den här tråden och resultatet är kanon.

andreaseldh

Området kring franska liljan blev ju perfekt! Och kofotarna på porten ser ju ut som ormar som sträcker sig mot skyn! Geniala gångjärn på porten också! Och snygg stenläggning! Och statyerna är verkligen fyra olika individer!

dalle

Tycker att det börjar bli riktigt bra!
En åsikt, som även Myko tidigare nämnt, är att ha en SweMezza-våning. Förslaget är då att ta bort fönstret ovan balkongen. Känns inklämt. Sen sänka höjden på fönstren på den våningen. Du kan behålla den återhållsamma fönsteröverstycket. Då får du troligen en bättre harmoni och mer som en skolad dåtida arkitekt skulle utforma slottet. Stockholm slott har en sådan våning. Jämför med Town Hall som lider av att ha för hög mot hur bred den är.
Du får naturligtvis vara din egen arkitekt men arkitekturhistoriken i mig vill ge en kommentar till mästerbyggaren.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: dalle skrivet 05 april 2016 kl. 05:55
Tycker att det börjar bli riktigt bra!
En åsikt, som även Myko tidigare nämnt, är att ha en SweMezza-våning. Förslaget är då att ta bort fönstret ovan balkongen. Känns inklämt. Sen sänka höjden på fönstren på den våningen. Du kan behålla den återhållsamma fönsteröverstycket. Då får du troligen en bättre harmoni och mer som en skolad dåtida arkitekt skulle utforma slottet. Stockholm slott har en sådan våning. Jämför med Town Hall som lider av att ha för hög mot hur bred den är.
Du får naturligtvis vara din egen arkitekt men arkitekturhistoriken i mig vill ge en kommentar till mästerbyggaren.

SweMezza-våning är jag inte bekant med, men jag håller med om att lägre fönster på översta våningen skulle vara snyggare. Om inte annat ser våning två än pampigare ut.

Annars ser det riktigt bra ut!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.