Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Månadens bygge December 2016 arbetstråd

Startat av Anders67, 03 december 2016 kl. 19:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: AndersI skrivet 18 december 2016 kl. 19:58
Jag gillar verkligen set - Medieval Market Village - och vill gärna ha med den bland mina hus. I princip fick jag dubblera båda husen (och ta bort kvarnhjulet) och sålla en del bland tillbehören, eftersom jag bara satte upp det på två Moduverse-plattor. Kanske blir två till med lite ängsmark bakom dem, så småningom...

Som vanligt räckte inte mina bitar till riktigt, men jag tror jag måste kompletteringsköpa det som fattas.

(mobilbilder med dålig avskärmning av omgivningen)




Anders67

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 19 december 2016 kl. 14:45
Detta bygge är en smula för stort för att passa i Micropolis-tävlingen. Det har stått färdigt flera veckor, men det har inte blivit fotograferat förrän i dag (det är bra att vara sjuk så att man kan ta till vara dagsljuset).

Jag kallar den Hardy Nilsson Arena. Först funderade jag på Groovy Stadium eller något annat hippie-aktigt med tanke på färgerna, men så dök Hardy Nilsson upp i iPoden (jo, jag använder den fortfarande) alldeles nyss. Popgruppen Hardy Nilsson, alltså – inte ishockeyspelaren eller karaktären i Killinggänget. Popgruppen har tagit sitt namn efter ishockeyspelaren och karaktären har lånat namnet av popgruppen, om jag fattat det rätt, och det har jag nog.

Tanken var att det skulle finnas nedfart till ett underjordiskt garage och några tunnelbaneuppgångar, med det rymdes helt enkelt inte. Det kändes inte nödvändigt att göra bygget ännu större – nio plattor får räcka.


RIMG1963 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

De gula slopesen kommer från någon partsdraft och de billigaste inverterade slopsen jag kunde hitta i stora mängder var orangea, för övrigt en favoritfärg. Dark red tog jag för att balansera det glättiga.


RIMG1962 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Inspirationen till takens veckade hörn hittade jag i ett bygge av Colonel i Halmstad.

RIMG1965 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Arenan är nedsänkt från gatan så att jag "var tvungen" att använda paneler som trappor:

RIMG1967 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr
Jag ser nu att det är svårt för en Micropolisbo att ta sig upp till portarna. Får fundera på om det går att ändra, eller så låter jag det bero.

Varje port har en egen färg så att åskådarna ska kunna hitta rätt.

Bitar från bulken kom till användning:

RIMG1972 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Längs med sidorna har jag testat några olika typer av träd. De fyra i hörnen är lånade rakt av från Full Plate.

Anders67

Citat från: Wineyard skrivet 23 december 2016 kl. 23:49
Ett relativt gammalt, men opublicerat digitalt bygge. Jag satt och lekte med de nya Nexo-sköldarna i LDD och detta är resultatet:


Anders67

Citat från: cefa skrivet 25 december 2016 kl. 22:27
Den 7:e februari skapade jag en tråd här på forumet och visade upp en screenshot på mitt LDD-bygge och fick både trevlig respons och bra hjälp. Den tråden kan ni se här.
Nu har det snart gått 11 månader sedan dess och bygger står klart på ovanvåningen :)
Efter att nyligen återfunnit kärleken till legot så började jag designa mitt monster till bygge medan många sa åt mig att börja i mindre skala och självklart hade de alla rätt då det många gånger kändes som att jag hade tagit mig vatten över huvudet men att ge upp fanns bara inte.
Bygget består av över 25700 bitar och väger skitmycket. Vet inte hur mycket än då jag kommer behöva hjälp för att förflytta det. Men det kommer säkert nån gång.
Samtidigt har bankkontot blivit mycket mindre det senaste året så nu får man ta det lite lugnt med legoköpen i några månader så inte frun blir totalt tokig på mig.

Hoppas ni gillar den och fler bilder hittar ni på mitt Flickr-konto.


LD-118_Ice_Piercer by Kim Cefa, on Flickr


LD-118 Ice Piercer by Kim Cefa, on Flickr


the_crew by Kim Cefa, on Flickr

Jag har tidigare sagt att jag ska dela med mig av lxf-filen. Det kommer jag också att göra om det är någon som vill ha den. Jag kommer inte lägga ut den för nerladdning då jag känner att det är en hel del som behöver talas om gällande bygget. Bland annat alla delar som LDD inte kan placera trots att det fungerar i verkligheten. Vilka printade delar som är utbytta mot färgade bitar osv.
Så är det någon som vill ha eller skulle vilja se bygget i LDD så hör av er så skickar jag över filen bara.

Ha nu ett fortsatt bra slut på året så får vi se vad som byggs under 2017 :)

Hejsvej!

//Kim Cefa

Anders67

Citat från: Kattöga skrivet 28 december 2016 kl. 17:28
Elegi; melankoliskt sörjande... Nån sorts betraktelse över tiden. Hade också funderat ett tag på hur det skulle bli om jag byggde in en spegel i legot, så jag var ju tvungen att testa det. Trädet drev mig till vansinne, det bara rasade och rasade, tills slut blev det så här med de bitar jag hade.






Anders67

Citat från: Full Plate skrivet 29 december 2016 kl. 17:11
Mitt i allt Micropolis byggande bestämde jag mig för att bygga en microversion av Lunds domkyrka. Själva domkyrkan är baserad på en gammal design så fick hålla den utanför tävlingen, men var kul att bygga ändå :)







LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.