Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Solblekta bitar i Parisian

Startat av Hedling, 25 april 2024 kl. 09:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Hedling

Är det någon som vet varför detta har skett?
Setet var nytt när vi köpte det för några år sedan. Det är byggt en gång och har stått på display skyddat från solljus. Det är enbart technic-bitarna i fasaden som gulnat. Inget annat.

o0ger

Vad jag vet är det endast UV-ljus som påverkar färgen på bitarna. Vad har du för lampor?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Min erfarenhet är att det räcker att man får mycket UV-ljus in i rummet, behöver inte lysa direkt på bygget. Jag har ett vitt set som står längst uppe på en bokhylla som aldrig får solljus direkt, men rummet är mot söder och har fönster mot söder och de vita (technic-)bitarna är rejält gula.

robinnilsson403

Sen är det säkert plastsorten i just de bitarna som är mer benägna att blekna än de andra.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Hedling

Citat från: o0ger skrivet 25 april 2024 kl. 09:03Vad jag vet är det endast UV-ljus som påverkar färgen på bitarna. Vad har du för lampor?
Halogenspottar, ingen som är riktad mot Lego-hyllan. Dagtid aldrig tända, och när den väl är det på kvällstid så är de neddimmade. Bör tilläggas att vi alltid har nedragna persienner. 

Magnus den store

Tyvärr har väggarna ganska god uv-reflektion. Det kan minskas med mörkare och matta väggytskikt, tjocka gardiner och stängda dörrar. Tänk mörkläggningsgardiner.

Jag har märkt att akryl har viss filtrerande effekt. Akrylskivan gulnar istället för Legot på insidan.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnusengstrom

Citat från: Hedling skrivet 25 april 2024 kl. 10:20Halogenspottar, ingen som är riktad mot Lego-hyllan. Dagtid aldrig tända, och när den väl är det på kvällstid så är de neddimmade. Bör tilläggas att vi alltid har nedragna persienner.

Halogen och lysrör avger uv. Uv kan studsa.

Illuwatar

Hur är det med LED-lampor? De borde vara snällare mot bitarna...

Har aldrig varit någon vän av halogen, om inte annat för att de blir så varma.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Godtfred

Led lampor består internt av en uv-led, eller en blå, som är nedsmetad med ett gäng flouroscerande färger för att få något som liknar vitt. Men den våglängden är inte i närheten av skadlig, ligger väldigt nära blått i så fall. Färgerna ovanpå kan bara skapa färger med lägre energier, inte högre.

Vissa halogenlampor har inbyggt uv-filter, säkert inte utan anledning.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.