Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Bygger lite hemligt med mina 39369 ...

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 05 april 2022 kl. 15:44
Bygger lite hemligt med mina 39369 ...

... som avslöjas här!

När jag tävlade i AFOLvsAFOL 2021 Musik skall byggas utav glädje lyckades jag inte få automatiken att fungera utan tvingades köra lite mer handgripligt ...





Sedan dess har jag kämpat hårt för att försöka kringgå Mekanikens gyllene regel "Det man vinner i kraft förlorar man i väg (eller i mitt fall: hastighet)". Men även med åtta XL-motorer direktkopplade till två batteriboxar, hade jag bara att välja mellan tillräckligt-stark-men-för-långsam och för-svag-helt-enkelt. Får se om jag bygger tillbaka den handkörda versionen, men kompletterar med en elektronisk rytm-maskin och kanske komp av min andra musikmaskin ...

janhansson

Citat från: andreaseldh skrivet 05 april 2022 kl. 19:52
Men även med åtta XL-motorer direktkopplade till två batteriboxar, hade jag bara att välja mellan tillräckligt-stark-men-för-långsam och för-svag-helt-enkelt.

Batteriboxarnas strömtillförsel blir väl rätt kraftigt begränsande i den setupen?
Enligt LEGO:
Each battery box can power 2 XL-Motors or 4 M-Motors at the same time.

andreaseldh

Citat från: janhansson skrivet 05 april 2022 kl. 21:48
Each battery box can power 2 XL-Motors or 4 M-Motors at the same time.

Jag har inte så många batteriboxar. Vad tror du om att använda en transformator 2868b och två st omkopplare bb0339c02?

janhansson

Citat från: andreaseldh skrivet 05 april 2022 kl. 22:59
Jag har inte så många batteriboxar. Vad tror du om att använda en transformator 2868b och två st omkopplare bb0339c02?

Jag har tyvärr aldrig använt en sådan transformator. Jag tycker att det låter lite tungt för transformatorn med 8 motorer, men någon annan kan nog svara bättre.
(Själva transformatorn anger väl hur många ampere den klarar? Jag vet inte om det finns angivet hur mycket en motor drar men isf borde det gå att räkna på...)

o0ger

Jag har börjat skissa på ett nytt modulhus. Det var så längesen jag byggde ett hus. Det är ju kul, men så jobbigt att färdigställa. Tanken är att detta ska bli ganska stort också.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

pehter aka ibbe

Citat från: andreaseldh skrivet 05 april 2022 kl. 22:59
Citat från: janhansson skrivet 05 april 2022 kl. 21:48
Each battery box can power 2 XL-Motors or 4 M-Motors at the same time.

Jag har inte så många batteriboxar. Vad tror du om att använda en transformator 2868b och två st omkopplare bb0339c02?

Verkar som du kommer ha liknande begränsning, om jag kommer ihåg rätt så klarar transformatorn max runt 1,5A ut och XL har en förbrukning på 0,55A enligt mätningar av Philo
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

andreaseldh

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 06 april 2022 kl. 09:47
Verkar som du kommer ha liknande begränsning, om jag kommer ihåg rätt så klarar transformatorn max runt 1,5A ut och XL har en förbrukning på 0,55A enligt mätningar av Philo

Två motorer per batteribox eller tre per transformator, alltså. Får se om jag provar sex motorer till två transformatorer, men det känns på nåt sätt säkrare att köpa ytterligare två batteriboxar istället.

Eriol

Testar nya biten 89678. Garanterat snurrfritt.  :) Synd bara att den ska vara så dyr.  :(

MrUzagi

Citat från: Eriol skrivet 07 april 2022 kl. 22:35
Testar nya biten 89678. Garanterat snurrfritt.  :) Synd bara att den ska vara så dyr.  :(

Den sjunker förhoppningsvis i pris när den blir mer vanlig i set.

ingels

#4165
Blev en Cutelhu, en avlägsen och smörig släkting till den sovande gamla guden Cthulhu
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

andreaseldh

Vet inte om jag kan kalla det för bygge, men en aktuell rebus är det i alla fall!


janhansson

Kvällens experiment blev en tåglayout av det lite mindre slaget...
Jag tycker att 7730 blev rätt hyffsad (7740 kopierade jag över från ett annat bygge), byggnaderna blev mindre bra.

Eriol

Jag gillar transformatorn! Men finns det inga tryckta ljusgrå tiles man kan använda till knapparna som styr växlar och ljussignaler?

janhansson

Inga tryckta tiles vad jag kan se i alla fall. Jag kollade color guide på både gamla och nya ljusgrå tiles.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.