Vinjetter - Gissa vilken film/bok/TV-serie/Teaterpjäs/Serie/TV-Spel

Startat av AndersI, 01 november 2010 kl. 19:08

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Jag har ingen aning.  :o Har kanske inte sett denna film.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

marpe

Citat från: stigge72 skrivet 13 juni 2012 kl. 16:46
när Bobby kommer tillbaka i Dallas, men det vet jag inte om man kan räkna till filmhistoria... TV-historia däremot...
Rätt!

TV-historia och filmhistoria är två kommunicerande kärl. Det  här är en av filmhistoriens viktigaste scener, enligt mig. Jag ska strax förklara varför, men först.
Spoilervarning. Har du tänkt att se Dallas bör du verkligen undvika att läsa denna text och den efterföljande diskussionen.

Bobby dör i slutet av säsong 8 avsnitt 191. 31 avsnitt senare dyker han upp. Pam vaknar av märkliga ljud från duschen. Hon smyger dit och där står Bobby och duschar som om ingenting hänt. Just så slutar säsong 9, vilket måste ha överraskat hela världen. Mest överraskad kanske Victoria Principal (Pam) blev. Bobby hade nämligen blivit inklippt i efterhand, vilket hon först fick reda på när det sändes på TV. Ett annat filmteam hade anlitats för att spela in en reklamfilm för tvål med skådespelaren Patrick Duffy (Bobby) i duschen... Klipp klipp...

Hela säsongen förklarades vara en dröm. Skådespelare fick sparkas eller återanställas. Klaffel? Jajamen massor. Så till exempel brann ett hus ner under drömsäsongen. Efter drömmen hade det fortfarande brunnit ner... Märklig dröm. För den nyfikne finns det gott om material på webben.

Vad är det som är så stort med avsnitt 222 i Dallas? Filmhistoriens största cliffhanger, naturligtvis. Jag minns att när avsnittet sändes så tänkte jag så här: Om folk accepterar detta, så är vad som helst möjligt att göra i TV.
Många tittare blev upprörda över Bobbys återkomst, men serien tuffade vidare ytterligare 135 avsnitt. Jag dristar mig att säga att avsnitt 222 vidgade gränserna för vad vi accepterar på vita duken.

Roger Brickjet

Ahh...bra fångat! Och bra motivering till scenvalet! Det var verkligen ett stort steg för tv-tittandet men ett litet steg för manusförfattarna :)

jalex

Ja, håller med. Bra och annorlunda scenval!
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

marpe

Citat från: Roger Brickjet skrivet 13 juni 2012 kl. 20:16
Ahh...bra fångat! Och bra motivering till scenvalet! Det var verkligen ett stort steg för tv-tittandet men ett litet steg för manusförfattarna :)
Tack. Det var Patrick Duffys fru som kom med duschscenförslaget. Fast hon skojade bara.

Stigge72

Jag får börja ta det lite lugnt med gissandet ett tag... mitt lager börjar ta slut... :P

Den här är nog inte riktigt lika historisk som Bobbys återkomst till Dallas... ;)

Roger Brickjet


Stigge72

Citat från: Roger Brickjet skrivet 13 juni 2012 kl. 21:58
Monty Python, Bicycle Repair Man?
Rätt!

Riktigt så fort trodde jag inte att det skulle gå. :D

Sätt igång och posta något nu, så vi slipper diskutera om tråden dött ut igen. ;)

Roger Brickjet

Citat från: stigge72 skrivet 13 juni 2012 kl. 22:08
...
Riktigt så fort trodde jag inte att det skulle gå. :D

Sätt igång och posta något nu, så vi slipper diskutera om tråden dött ut igen. ;)
Den var lite mer specifik än föregående :)

Tar nog en dag eller två att få upp något vettigt då jag inte kommer åt bitarna för ögonblicket, blir inte LDD den här gången.

Roger Brickjet

Är i alla fall nöjd med sorteringen just nu, accesstiden betydligt kortad...när jag är ensam hemma i alla fall ;)
Men den här är nog alldeles för enkel...

Ha en trevlig lunch!


Tobbe Arnesson

Fin vigg, om än enkel. Jag har inte tid att bygga just nu så jag låter bli att svara. :)
Blogg: Robotkampen

shiftaltcmd


Roger Brickjet

Citat från: shiftaltcmd skrivet 14 juni 2012 kl. 12:44
Rear window?
Japp! Nu blir det definitivt något franskt eller italienskt i min nästa!  :D

jalex

Snygg vigg, och bra fotat! Vore kul se en tydligare bild på hur du byggt kikaren. Vad är krukan för typ av bit?
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Roger Brickjet

Citat från: jalex skrivet 14 juni 2012 kl. 14:08
Snygg vigg, och bra fotat! Vore kul se en tydligare bild på hur du byggt kikaren. Vad är krukan för typ av bit?
Tack! Det syns lite tydligare på Flickr om du klickar på bilden men kameran är bara en 64644, en 86208 och en kamera med 1x1 round brick och 1x1 round plate :)
Och krukan är från "irländska tomten" .

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.