Vinjetter - Gissa vilken film/bok/TV-serie/Teaterpjäs/Serie/TV-Spel

Startat av AndersI, 01 november 2010 kl. 19:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Jesperallen


marpe

Här kommer den.

Jesperallen


marpe

Rätt.
Det sjunde inseglet.

Jag gillar att bjuda på tankar, som bekant.  :)
I det här fallet tog tankarna mer tid än bygget. Så här har jag resonerat.

Bakgrund
Att spela schack med döden. Scenen i det sjunde inseglet tillhör de odödliga i filmhistorien, om skämtet ursäktas. Motivet är hämtat ur konsthistorien och har efter det sjunde inseglet flitigt återanvänts i skilda sammanhang.

I X-men finns en lysande tolkning av scenen. Rollerna är öppna och det ömsesidiga beroendet mellan döden och människa är blottlagt. Superskurken Magneto är ljust klädd som riddaren, medan Xavier har mörk kostym. De håller varandra i samma sorts ömsesidiga gisslan som i det sjunde inseglet. Elegant så det förslår. 

X-mens version

Filmscenen
Riddaren Antonius Block har länge haft döden i hälarna. På en strand möts de två, riddaren och döden. Istället för att omedelbart bli hämtad antas utmaningen om ett parti schack, med livet som insats. Riddaren ska få leva så länge partiet varar och om han vinner ska döden släppa honom ur sitt grepp. Lotten avgör vem som börjar.

Antonius Block: - Du fick svart.
Döden: Det passar ju bäst så, inte sant.

Därefter startar ett schackparti på liv och död.

Filmscenen

Viggen
Viggen har förtydligat det ömsesidiga beroendet genom att låta döden och riddaren själva vara pjäser i sitt eget schackparti. Avbildandet blir därmed underordnat. Som av en händelse utgör vigformatet 8x8 ett fullstort schackbräde. Vad spelar döden mot 1.e4? Kanske sicilianskt?  ;)

Kuriosa
Man kan lätt tro att scenen är inspelad på Fårö, som många av Bergmans senare filmer. Det är fel. Scenen var planerad att spelas in Allvaret, men solen vägrade att gå ner i öst. Bergmans önskan till trots.  ;) Inspelningsplatsen blev istället på motsatt kust på Hovs hallar, Bjärehalvön. Tilläggas kan att resten av filmen är inspelad kring TV-huset i Stockholm. Så behändigt.

En nyckelreplik brukar felciteras. Ordet rädd i riddarens replik brukar felaktigt skrivas beredd. Ett par tecken som ändrar innebörden.

Det korrekta citatet lyder:
D: - Är du beredd?
AB: - Min kropp är rädd. Inte jag själv.

Skafte

Citat från: Jesperallen skrivet 23 mars 2012 kl. 02:28
Shogun?

Vad var det här för ett inlägg? Försökte du gissa innan viggen var postad (som vi säger på internetsvenska)?  ;)

Jesperallen

Ja, jag fick en känsla bara och kunde inte hålla mig...

Tie Fighter

Det var ju inte snällt mot marpe som blev tvungen att göra en ny vigg  :D

Jesperallen

Förlåt, tänkte inte på de... ska aldrig hända igen, jag lovar.....

Stigge72

Eller så var det så att han fick göra en ny vigg. Bygga viggar är kul. :)

marpe

Precis. Jag fick göra en deppfilm om döden istället för Shogun. Jag gör Shogun nästa gång istället...  ;) Eller kanske en Deppfilm. Johnny Depp skulle verkligen kunna ha livat upp det sjunde inseglet.

Myko


marpe

Hissa gomseglet.

Jesperallens tur. Strongt att gissa rätt 15 minuter efter publicering, speciellt med tanke på de tider han postade inlägg i tråden. Bra jobbat.

Nu är det showtime. Shoguntime.

Stigge72

Citat från: marpe skrivet 25 mars 2012 kl. 22:45
Hissa gomseglet.

Jesperallens tur. Strongt att gissa rätt 15 minuter efter publicering, speciellt med tanke på de tider han postade inlägg i tråden. Bra jobbat.

Nu är det showtime. Shoguntime.
nåja, 21 minuter enligt forumklockan. ;)
Rekordet tror jag är samma minuttal, och då kan möjligen admin/moderator agera skiljedommare.

Jesperallen

Ja, har sett betydligt snabbare gissningar från andra här på forumet.

Snygg vig förresten!

Ja, nu blir det väl Shoguntime då som Marpe uttryckte det, så kom igen och gissa loss!


Tie Fighter

Oj en under isen vigg...hmmm det kan vara många filmer så jag får väl prova med någon.
Cliffhanger?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.