Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Draken på Hirschska Huset.

Startat av Godtfred, 23 januari 2024 kl. 20:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Färdiga draken:
Draken.png

Bakgrund:

Som alla (?) vet så brann det mesta av Sundsvall ner 1888. För att skydda ned den återuppbyggda staden så dekorerades de nya byggnaderna av lyckobringande drakar efter asiatiskt inspiration. (Förmodar att de inte var av den eldsprutande sorten...)

På en av de mest framträdande byggnaderna, Hirschska huset, finns en ståtlig vindflöjel i form av en gyllene drake:

Hirschska_huset_Sundsvall.jpg

Hustopp.jpg

Draken.jpg

Godtfred

Försöker hålla mig till Metallic Gold på det som syns. Blir lite extra kul pga det extremt begränsade biturvalet (fuskar med lite Pearl Gold)... Har hyffsat klara prototyper på huvudet och svansen. Bara kroppen och vingarna kvar...

IMG20240123200332.jpg

CopMike

Fy f-n vad snyggt och coolt :o 8)!! Äntligen lösningen på Metallic Gold-gåtan ;D

robinnilsson403

Coolt! Men det där huset alltså... Måste. Motstå. Frestelsen.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Joyride

Instagram: joyride_bricks

Godtfred

Hela huset skriker efter att få byggas i stort format... (Tur att man inte bygger hus)

MrUzagi

Citat från: Godtfred skrivet 24 januari 2024 kl. 06:38Hela huset skriker efter att få byggas i stort format... (Tur att man inte bygger hus)

Självklart i samma skala som draken då.  ;)


Låter som ett format för @CopMike  8)

Godtfred

Varit stilla ett tag, men börjar ta fart i slutspurten... Undrar vad jag gett mig in på. Svårt nog utan att ta hänsyn till begränsade paletten (bitarna syns på gråa platen). Men huvudet är på plats och allt har itererats/förbättrats minst en gång. Speciellt vad gäller stabiliteten. Blir nog en total översyn till, om jag hinner... (vingarna blev ju sådär)

IMG20240223154341.jpg

Emma

Alltså, vilken utmaning att bygga detta! Bravo!

darthemil83

Wow ! Den där vill man ju stjäla !! 

Godtfred

Nu har Sundsvall passerat och draken är hemma i ett stycke igen. Första posten uppdaterad med resultatet.

I efterhand är jag väldigt glad att jag inte vann, bortsett från att rätt bidrag vann, då jag nu inser att jag bröt mot tävlingsreglerna...

Mellan basen och draken sitter en 3.18mm (1/8") metallstång gömd istället för en plastaxel, passar precis lagom i krysshålen. Axeln klarade inte av tyngden utan att draken fick kraftig slagsida annars. Dessutom sitter en 1.8mm metalltråd genom "rigid hose" som går genom svansen av samma anledning...

Godtfred


Anders67

Riktigt fin drake och kul att se förlagan också 👏👏👏

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.