Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tävling - Micropolis - deadline 2016-12-27

Startat av Anders67, 22 oktober 2016 kl. 12:06

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Citat från: Magnus den store skrivet 20 december 2016 kl. 10:17
Jag vet inte riktigt vad jag ska reagera på. Den hemska basplattan, bordet som är inköpt på en bensinmack och som dessutom är för litet, heltäckningsmattan eller avsaknaden av backdrop? Han kan bättre:


Metropolis 7/17/16 by Paul Wellington, on Flickr

För övrigt väntar jag B&P-beställning för att kunna slutföra mitt sista bygge. Annars får jag lägga mina kort på reservbidrag. Nu är det bara en vecka kvar.

Jag tror det var kattlådan (som behöver tömmas) under bordet som Peter S menade ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 20 december 2016 kl. 00:00
:D (var är bajs-emojin när man behöver den?)

Citat från: o0ger skrivet 20 december 2016 kl. 12:23
---

Jag tror det var kattlådan (som behöver tömmas) under bordet som Peter S menade ;)
Som icke-kattägare fattade jag först inget. Trodde att jag skulle se hans nakna kropp reflekteras i något av byggena.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: o0ger skrivet 20 december 2016 kl. 12:23
Jag tror det var kattlådan (som behöver tömmas) under bordet som Peter S menade ;)

Den märkte jag inte ens på grund av alla andra störande detaljer.  ::) Varför har man Legot i samma rum som katten skiter?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Citat från: Skafte skrivet 20 december 2016 kl. 10:20
Ska en B-modul ha några övergångsställen? Frågar åt en vän.

Visa den här för din vän, så klarnar det nog:

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skafte

Citat från: Magnus den store skrivet 20 december 2016 kl. 13:56

Visa den här för din vän, så klarnar det nog:


Tack, utan bild hade det blivit svårt (för hen) att förstå. Alltså bestämmer man själv om man gör en höger- eller vänster-B-modul.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Skafte skrivet 20 december 2016 kl. 15:00
Citat från: Magnus den store skrivet 20 december 2016 kl. 13:56

Visa den här för din vän, så klarnar det nog:


Tack, utan bild hade det blivit svårt (för hen) att förstå. Alltså bestämmer man själv om man gör en höger- eller vänster-B-modul.
Ett knep är att sätta en svart tile 1 x 2 där det skulle kunna vara ett övergångsställe, alltså på fjärde studsparet från kanten på varje 16 x 16-platta. Då är det lätt att få ihop det med grannarna – bara att byta ut svarta och vita tiles.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 20 december 2016 kl. 15:18
Citat från: Skafte skrivet 20 december 2016 kl. 15:00
Citat från: Magnus den store skrivet 20 december 2016 kl. 13:56

Visa den här för din vän, så klarnar det nog:


Tack, utan bild hade det blivit svårt (för hen) att förstå. Alltså bestämmer man själv om man gör en höger- eller vänster-B-modul.
Ett knep är att sätta en svart tile 1 x 2 där det skulle kunna vara ett övergångsställe, alltså på fjärde studsparet från kanten på varje 16 x 16-platta. Då är det lätt att få ihop det med grannarna – bara att byta ut svarta och vita tiles.

Man bör också ha med sig några tiles i reserv på utställningen. Här är ett exempel på hur B-modulen fuckar upp den goda staden:



För enkelhetens skull kan man bara skifta plats på något övergångsställe. Vill man krångla till det fyller man ut alla halva övergångsställen.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Jag gillar i och för sig när det är "uppfuckat" och inte en massa likadana kvadrater.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Stigge72

Det får gärna var lite olika kvarter (både kvadratiska och mer långsmala, iaf 2x3). Däremot vill jag helst inte ha övergångsställen som slutar mitt i gatan.

Kul för övrigt att se så många fina bidrag.

Anders67

Jag antar att ni diskuterar andra saker än tävlingen just nu, reglerna är väl inte otydliga, A, B moduler är vad som gäller, oavsett hur de kombineras i en potensiell framtida utställning.

byStfn

Citat från: Magnus den store skrivet 20 december 2016 kl. 13:34
[...] Varför har man Legot i samma rum som katten skiter?

Gissningsvis "när sambon själv får välja"..

Magnus den store

Då återgår jag till ämnet. Mitt tredje bidrag i tävlingen med små, små, små drag av art deco. Egentligen tänkte jag byta ut två takpaneler så att samtliga är två studs långa, men jag kan inte vänta längre på min beställning. Så det får bli såhär.

Kontorsbyggnad








Arkitekturhöjd:72,2 m  26,33 bricks
Antennhöjd:82,3 m  30 bricks
Bredd/djup:22,9 m  10 studs
Byggår:1938 
Våningsplan:15

Jag har hämtat inspiration från Amerikanska art deco-skyskrapor med sina blockformer och terrasser. Jag gick dock inte djupare in i stilen med sina dekorativa former, spiror och ståtliga entréer. Fick endast plats med två terrasser. Det är inte lätt att få plats på en enda modul.  :-\

Jag har gjort en ganska komplicerad terrass då jag bara ville ha den två studs djup, samt att muren skulle vara så tunn som möjligt (en plate). Dessutom är den bara en plate hög. Vidare har jag skjutit golvet under fönsterna, för att täcka för fula hålrum. Det var nödvändigt då fönsterna dels har en offset på en halv plate, dels är grille tiles.

En annan svårighet är att jag ville att fönsterna skulle byggas in i valv, och det är anledningen till att de har en halv plates offset. Vidare är vidden i det hålrummet bara 1,5 plates. Jag hittade en lösning på nätet (fjärde exemplet), men den krävde tyvärr lite för stor plats, vilket inte gick ihop med mina fönster på kortsidorna. Jag behövde en annan lösning, vilket visas i tredje bilden. På kortsidan kunde jag helt enkelt byta ut en inverterad bracket på vanlig bracket.


Överblick


Närbild på tak och terrass.


Konstruktionsdetalj
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Väldigt fint, rent och avskalat!

Terrassen ska jag titta närmare på hur du har konstruerat. Jag har faktiskt tänkt att fråga om råd hur man kan bygga en balkong med vettiga mått. En panel ger ju ett räcke som är typ två meter högt. Det finns ett skitfult hus på Hornsgatan med loftgångar som jag brukar snegla på och fundera på hur det skulle funka i denna skala.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 21 december 2016 kl. 06:36
Väldigt fint, rent och avskalat!
Tack, så mycket!

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 21 december 2016 kl. 06:36
Terrassen ska jag titta närmare på hur du har konstruerat. Jag har faktiskt tänkt att fråga om råd hur man kan bygga en balkong med vettiga mått. En panel ger ju ett räcke som är typ två meter högt. Det finns ett skitfult hus på Hornsgatan med loftgångar som jag brukar snegla på och fundera på hur det skulle funka i denna skala.
Balkonger och loftgångar är ett område som jag gett upp. Det blir inte bra i den här skalan. Jag har gjort ett reservhus till den här tävlingen, ifall jag inte får min beställning innan deadline, där jag helt enkelt skiter i att visa balkongräcket. Det skulle i så fall behöva vara en plate hög  men bara ett papper tjockt.

Har däremot funderat på om 30586 kan funka vid vissa byggen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Mitt fjärde och sista bidrag i tävlingen. Postnord lyckades leverera på min sista dag hemma före julen, så att jag kunde slutföra den här.

Studentbostäder i f.d. vattentorn.







Arkitekturhöjd:131,7 m  48 bricks
Bredd/djup:18,3 m  8 studs
Byggår:1876 
Våningsplan:34

Någorlunda inspirerad av ett Italienskt klocktorn, men det här är ett före detta vattentorn och lager, som byggts om till studentbostäder.

Till skillnad från mina tidigare två byggen är detta ett relativt enkelt bygge. Dörrarna och några detaljer på taket har snottats i en nivå. Det förra bygget använde jag snot, på snot, i både två och tre nivåer. Det enda som är anmärkningsvärt med det här bygget är antalet bitar - 1 744 stycken för att vara exakt. Dock exklusive basmodulen. Mestadels är det plates 1x2 följt av headlight bricks. Det kändes i fingrarna efter ett tag men det var det värt.


Överblick


Kronan på tornet. Det går att skymta en liten dörr bakom pelarna.


Kafé och lite planteringar i markplan.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.