Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tävling - Micropolis - deadline 2016-12-27

Startat av Anders67, 22 oktober 2016 kl. 12:06

Föregående ämne - Nästa ämne

embe

Mitt tredje bidrag. Arkitektritat hus med någon form av växter. Jag tror jag ska köpa Architecture Studio till mig själv i julklapp,  :)

Lego micropolis Villa Plastic Art by em - be, on Flickr

Lego micropolis Villa Plastic Art by em - be, on Flickr

Lego micropolis Villa Plastic Art by em - be, on Flickr

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: embe skrivet 13 december 2016 kl. 22:53
Mitt tredje bidrag. Arkitektritat hus med någon form av växter. Jag tror jag ska köpa Architecture Studio till mig själv i julklapp,  :)

Lego micropolis Villa Plastic Art by em - be, on Flickr

Lego micropolis Villa Plastic Art by em - be, on Flickr

Lego micropolis Villa Plastic Art by em - be, on Flickr
Snyggt!

"Arkitektritat" måste vara mäklarspråk som inte betyder så mycket, för är inte de flesta byggnader ritade av arkitekter?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: embe skrivet 13 december 2016 kl. 22:53
Mitt tredje bidrag. Arkitektritat hus med någon form av växter. Jag tror jag ska köpa Architecture Studio till mig själv i julklapp,  :)

Det ser väldigt modernt ut och kul med fler bidrag.


Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 14 december 2016 kl. 11:45
"Arkitektritat" måste vara mäklarspråk som inte betyder så mycket, för är inte de flesta byggnader ritade av arkitekter?

Jo, om man ska vara petnoga är alla hus i Sverige är arkitektritade. Med arkitekt avses (som jag tolkar det) alla som ritat hus, även personer som saknar utbildning i ämnet, eftersom titeln inte är skyddad. Mäklare borde använda Arkitekt SAR/MSA-ritad.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Citat från: Magnus den store skrivet 09 december 2016 kl. 17:34


Citat från: Full Plate skrivet 09 december 2016 kl. 16:48
Gillar att du fixade 1.5 plates på den sneda fasaden. Krångligare, men mycket snyggare. Tycker det är det stora huvudbryt med bitar som dessa och cheese wedges etc.
Det är ett återkommande irritationsmoment som jag har. Det är inte alltid som jag lyckas lösa det. Utifrån ser det enkelt ut men lyfter man på skalet blir det betydligt mer komplext. I det här fallet blev det lite trångt, men det gick. Nästa hus är snäppet värre.

Att bry sig om att bygga bort halvplate-kanten visar på teknisk färdighet. Den typen av detaljer skiljer en bra byggare från en riktigt bra byggare. Att söka perfektion i sina byggen. Och använda snotbitar på kreativa sätt för att komma runt legobitens begränsningar.

Sen kan man självklart bygga med synlig kant, den kan ju också fylla en funktion. Men skillnaden då är att man aktivt väljer att bygga kanten synlig. Mot att acceptera att den syns, eller inte bry sig om att den syns.

Halvplate-förskjutningar är en av mina favoritlösningar på många detaljproblem.

Magnus den store

Citat från: Emma skrivet 14 december 2016 kl. 12:52
Citat från: Magnus den store skrivet 09 december 2016 kl. 17:34


Citat från: Full Plate skrivet 09 december 2016 kl. 16:48
Gillar att du fixade 1.5 plates på den sneda fasaden. Krångligare, men mycket snyggare. Tycker det är det stora huvudbryt med bitar som dessa och cheese wedges etc.
Det är ett återkommande irritationsmoment som jag har. Det är inte alltid som jag lyckas lösa det. Utifrån ser det enkelt ut men lyfter man på skalet blir det betydligt mer komplext. I det här fallet blev det lite trångt, men det gick. Nästa hus är snäppet värre.

Att bry sig om att bygga bort halvplate-kanten visar på teknisk färdighet. Den typen av detaljer skiljer en bra byggare från en riktigt bra byggare. Att söka perfektion i sina byggen. Och använda snotbitar på kreativa sätt för att komma runt legobitens begränsningar.

Sen kan man självklart bygga med synlig kant, den kan ju också fylla en funktion. Men skillnaden då är att man aktivt väljer att bygga kanten synlig. Mot att acceptera att den syns, eller inte bry sig om att den syns.

Halvplate-förskjutningar är en av mina favoritlösningar på många detaljproblem.

Jag tycker att det händer för mycket med både en kant och annan vinkel. Sen är grille slopen i sig väldigt detaljerad, så det blev helt enkelt för mycket. Annars är jag tvärtom i mikropolis. Använder ofta halvstuds- eller halvplates-förskjutning, för att skapa lite mer struktur. Det är guld värt för att lyfta en fasad.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

embe

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 14 december 2016 kl. 11:45

"Arkitektritat" måste vara mäklarspråk som inte betyder så mycket, för är inte de flesta byggnader ritade av arkitekter?

Med arkitektritat har jag menat en byggnad som enbart finns i ett exemplar, tillskillnad från serieproducerade som tex återfinns i huskataloger. Om ett hus ser ut att ha vissa estetiska kvaliteter så kallar nog en mäklare det för arkitektritat oavsett om så är fallet.

Nybohov Creation Ltd.

På allmän begäran, nåväl Skafte i alla fall, kommer ett bidrag med de bitar jag köpte billigt prisvärt i Give.
Citat från: Skafte skrivet 12 november 2016 kl. 12:22
Nybo, köpte du inte ett gäng 30602 i trans-yellow i Give? Byt ut själva x-pod-burkarna mot såna då vinner du många Classic Space-röster!
Eller bygg som du vill.
Jag kallar det Not so "classic space" office tower och är mitt fjärde och sista bidrag i denna tävlig.
Framsidan:

Not so "classic space" office tower by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Baksidan:

Not so "classic space" office tower by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Närbild på entrén:

Not so "classic space" office tower by Nybohov Creation Ltd., on Flickr
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

drdoddo

jag gillart ;) mer classic space!

Peter S

#98
Efter att skalan på byggena inför tävlingen har preciserats, så tror jag inte längre att jag kvalar in. Men här har ni mitt bygge i alla fall. Modulärt, ifall man skulle vilja bygga mer av den spännande arkitektur som finns i Kista. Detta är än så länge Stockholms högsta bostadsbyggnad och kan mäta sig med både Kista Science Tower och Scandic Victoria Tower vid Kistamässan.
Skalan bestämdes genom fasadens utseende. En våning är två plates hög. Då får man en fönsterrad per våning. Då fick bygget plats på en 16x16 med väg runt om på en studs bredd. Det kräver att alla moduler har sin egen väg runt om, eftersom huset är byggt på suterräng och hela Kista har två skilda plan, en för gående och en lägre för bilister.

Magnus den store

Jag vet inte hur hård tävlingsledningen är på skalan, men oavsett vad så är det ett fint bygge. Gillar att du fått till en rätvinklig trapets. Jag har inte riktigt vågat ta ut svängarna så - än.

Passar på att tipsa om två andra byggare som gärna använder samma skala:
Paul Wellington
Rocco Buttliere
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Peter S

Citat från: Magnus den store skrivet 19 december 2016 kl. 21:19
Jag vet inte hur hård tävlingsledningen är på skalan, men oavsett vad så är det ett fint bygge. Gillar att du fått till en rätvinklig trapets. Jag har inte riktigt vågat ta ut svängarna så - än.

Passar på att tipsa om två andra byggare som gärna använder samma skala:
Paul Wellington
Rocco Buttliere
Tack för tipset och de snälla orden! Jag kanske kan lära Paul Wellington hur man pimpar sina bilder också...
Metropolis 7/1/16 by Paul Wellington, on Flickr

o0ger

:D (var är bajs-emojin när man behöver den?)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Jag vet inte riktigt vad jag ska reagera på. Den hemska basplattan, bordet som är inköpt på en bensinmack och som dessutom är för litet, heltäckningsmattan eller avsaknaden av backdrop? Han kan bättre:


Metropolis 7/17/16 by Paul Wellington, on Flickr

För övrigt väntar jag B&P-beställning för att kunna slutföra mitt sista bygge. Annars får jag lägga mina kort på reservbidrag. Nu är det bara en vecka kvar.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skafte

Ska en B-modul ha några övergångsställen? Frågar åt en vän.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Skafte skrivet 20 december 2016 kl. 10:20
Ska en B-modul ha några övergångsställen? Frågar åt en vän.
Japp, alla utom C-moduler, kan du hälsa din vän.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.