Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bra icke svenska Bricklink-handlare

Startat av shiftaltcmd, 17 februari 2009 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

de Gothia

tack för svaret, efter att ha funderat lite så gäller dessa krångliga regler bara om man best under hans minimumbelopp, dvs 50 dollar? kommer väl trol att komma över detta belopp, det var sjukt vad mycket lego han hade!!!  :D

men frågan kvarstår, hur blir det med valutaändringen? fixar paypal detta åt en?

de Gothia

Merkurius

Japp.. det fixar Paypal.. när du skickar iväg betalningen så ser du strax innan hur mycket det blir i euro OCH svenska kronor.
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

de Gothia

gud vad smidigt!! då kommer jag nog best från den affären!

tack för hjälpen!!! :)

(äntligen hittat bruna topprundade fönster!!!  ;D)

Mirandir

#18
Observera bara att han har en fast växelkurs på 1 USD = 0,85 Euro. Riktiga växelkursen enligt XE.com är 1 USD = 0,66 Euro.

Saker att se upp med när man handlar från andra EU-länder är moms (VAT) & fasta växelkurser. Dessutom så är det relativt vanligt bland europeiska butiker att lägga Paypal-avgiften (4%) på köparen. Men det verkar inte som att bunte-steine.de tar någon paypal-avgift.

Andra vanliga dolda avgifter är avgifter för packetering och förpackningsmedel och minimifrakt. Det är också relativt vanligt att man istället för ha en minimiorder tar ut en avgift ifall man handlar för mindre än en viss summa.

Så det gäller att lusläsa både store policies och splash-sidan på jakt efter vilka avgifter säljaren tar ut.

Vad gäller att handla från säljare från andra EU-länder så kan man även använda sig av IBAN/EU-betalningar. De kan du göra direkt från din internetbank och fungerar i princip som en vanlig banköverföring. Enda skillnaden är att det kräver lite mer data än konto & Clearing nummer. Men om du väljer detta alternativ så skall säljaren kunna ge dig de uppgifter du behöver.

IBAN kan dock bli lite dyrt. Jag har Swedbank och via dem har jag varit med om avgifter på upp mot 150 Kronor beroende på till vilken bank man skall skicka pengarna. Varav 50 kronor är en växlingsavgift från SEK till Euro. EU-betalningarna skall vara billigare. Vet dock inte exakt hur mycket.

Den största nackdelen med IBAN är att tar flera dagar för pengarna att komma fram. Har dock för mig att de sk. EU-betalningarna är lite snabbare.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Shompis

10kr kostar eubetalning, iaf kostade det så mycket när jag betalade i euro till tyskland, och österrike bland annat. Men swedbank är ju snåla... Anda banker tar väl ingen avgift alls?

Nextuz

Jag kör helt kalrt med Paypal =) sååå smidigt =) o betalningen är framme direkt =)

Tobbe Arnesson

Citat från: Shompis skrivet 01 december 2009 kl. 22:14
Men swedbank är ju snåla... Anda banker tar väl ingen avgift alls?

Swedbank tar även avgift för att man ska kunna betala räkningar i deras Internetbank, fantastiskt.

Handelsbanken kunde förr inte göra IBAN-överföringar på nätbanken, de kanske har lagt till den funktionen nu? Det gjorde att jag blev kund i SkandiaBanken som då hade massor av funktioner och inga avgifter (då hade de dessutom rätt hög ränta på kontona)...
Blogg: Robotkampen

de Gothia

kan jag passa på att fråga nu innan jag lägger min bricklink order.. vad betyder x-tecknet efter en artikel... se om det går att klistra in...

Qty: 8 (x4)
Each: $0.72

alltså x4 i detta fallet?!

de Gothia

Merkurius

Du måste köpa i mängder som är jämnt delbara i 4. I det här fallet måste du alltså köpa 4 eller 8 st.
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

de Gothia

aha!

tackar för snabbt svar!

kul med ett levande legoforum i sverige som sagt!! :)

Nextuz

Citat från: de Gothia skrivet 02 december 2009 kl. 21:39

kul med ett levande legoforum i sverige som sagt!! :)

Skönt att höra =)
I november så skapades även en förening med namnet Swebrick =)
Denna kommer man att kunna bli medlem i nångång efter nyår för en avgift på 150kr/år =)

robban

Citat från: de Gothia skrivet 02 december 2009 kl. 21:39
aha!

tackar för snabbt svar!

kul med ett levande legoforum i sverige som sagt!! :)

Ja idag var det ett jäkla drag här inne.. skit kul
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

de Gothia

en till fråga då! :)

har inte kommit till skott at handla från bunte och har en fråga till innan jag gör det..

samma legobit kan kosta olika mycket. det är ingen skillnad på nyans eller om den är ny eller beg... det enda jag kan hitta är antalet, men det borde ju i såna fall vara inlagt under samma artikel?!

nån som vet?


Etzel

En del butiker har så och del har det inte. Jag antar att det har att göra med den mänskliga faktorn, att de kanske lagt in fel eller av någon outgrundlig anledning inte vill sätta samma pris på dem. Inget man behöver bry sig om i alla fall, såvida de inte har regler om hur många "lots" man får beställa och liknande.

Mirandir

#29
Att en säljare har flera olika "lots" med samma bit i samma färg och "kvalitet" är en bi-effekt av att han/hon gjort en s.k."Part out".

Skillnaden i pris kan bero på att säljaren antingen bedömt priset olika från gång till gång. Vilket jag kan tänka mig är lätt hänt. Eller så har säljaren använt automatifyllnings-funktionen av priset i sin "part out" och snittpriset enligt price guiden har ändrats.


------------------------
TRÅDEN LÅST
Vidare postning i ämnet i denna tråd http://www.swebrick.se/index.php?topic=1652.0
Mvh Swebrick's Moderator Team.
Legobloggen: http://legobloggen.com

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.