Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Familjens skuta: Eldaren

Startat av andreaseldh, 17 maj 2021 kl. 17:10

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Dagens rendering visar avgasröret, en väl avvägd våg håller uppe lådan det är fästat i. Jag ville använda 35787, men Stud-io klagade så det fick bli 29120 istället.

Ja vi hade faktiskt rökgastermometer, bara för att vi kunde. Den var omöjlig att läsa av, det var något som orsakade kraftiga vibrationer i 300 bpm...

andreaseldh

Idag har jag monterat masten och takfönstret, som förut var en separat fil. Under takfönstret har jag satt svarta tile för att dölja avsaknaden av hål. Men jag även gjort en fiffigare förstärkning av taket, som gör att jag skulle kunna inreda ruffen. Nej jag frågar inte, jag har bestämt mig för att göra det!

andreaseldh

Det blev att jag byggde taket avtagbart också! Mastfoten fortsätter hela vägen ner till kölen. I en stång från mastfoten (egentligen takfönstret) sitter en fotogenlampa av mässing.

andreaseldh

På mastfoten hade vi även fiffiga krokar för besticken.

andreaseldh

Elverk och gasolflaska.

andreaseldh

Översikt över nattens arbete.

andreaseldh

Vem behöver sova? Nu återstår:

  • Snygga till på fördäck
  • Inreda styrhytt och motorrum
  • Bumerang i aktern
  • Korrekta masthöjder
  • Seagullmotorer

andreaseldh

Fördäck! Pollaren har fått rimliga proportioner. Under luckan finns plats för ankare, trossar och fendrar. Ska det vara riktigt riktigt finns även ett block för att hissa ankaret. Vi får se om jag bygger...

andreaseldh

#38
Här ser vi spisen, diskhon, köksskåpen (nej dom går faktiskt inte att öppna), trappan upp till styrhytten och bakom kaminens skorsten kan man kanske ana klädförvaringen.

Vi ser även uteratten och ventilen som agerade köksfläkt. Mycket fiffigt om man stod och styrde där ute och behövde varna för stora vågor, då var det bara att ropa ner i ventilen!

Nej vi satt inte på golvet, dessa icke sjövärdiga skrovdelar slutar vid vattenlinjen.

Emma

Verkligen kul att följa ditt bygge!

andreaseldh

Citat från: Emma skrivet 31 maj 2021 kl. 20:22
Verkligen kul att följa ditt bygge!

Tackar! Ja jag har verkligen drabbats av inspiration det senaste dygnet. Blir väl rejält jet-laggad imorgon...

Men nu tror jag att det är dags att sluta för idag. Jag har inrett styrhytten, bortsett från ekolodet som ska fästas i taket och att jag inte kunde hitta sjökortet i Stud-io. Vi hade löjligt många mätare för både möjligt och omöjligt. Matbordets ben är björkstammar och under luckan i golvet hittar man det dunkande hjärtat: Svänghjulet, cylindertoppen och blåslampan!

andreaseldh

Inte lyckades jag sluta bygga, inte! Bumerangen i aktern vill jag hellre bygga med gångjärn, men det är nästan omöjligt elektroniskt. Med 35480 är det ju bara att kopiera relingen inunder, men jag tror inte det kommer att hålla i praktiken. Och de två pelarna i mitten gör det omöjligt att styra! Så ni får se denna rendering som en illustration av det slutgiltiga resultatet.

andreaseldh

Ingenting heter som bekant samma sak på land som till sjöss. På detta foto kan man se en mycket fiffig levang (eller skurborste) med inbyggd vattenbehållare, bara att doppa i en sjö nära båten!

crowwlime_

Citat från: andreaseldh skrivet 31 maj 2021 kl. 18:10
Nej vi satt inte på golvet, dessa icke sjövärdiga skrovdelar slutar vid vattenlinjen.

Du behöver helt enkelt skrota skrovet och bygga ett eget.

andreaseldh

#44
Två Seagullmotorer ute på remiss, men jag har nog redan bestämt mig för den vänstra. Läs mer om fabrikatet på svenska eller engelska Wikipedia.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marine_Seagull
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Seagull

Ändring:
Stud-io-filen bifogas i nästa inlägg.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.