Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad köpte du för LEGO idag?

Startat av sweMezza, 08 juni 2010 kl. 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Det borde finnas en inställning att man inte bryr sig om varianter och vill att de ska behandlas som en enda.
Blogg: Robotkampen

Skrytsson

Citat
CitatAndra exempel på bitar utan meningsfulla skillnader som inventeras upp olika är 4081a och 4081b

Skiljer inte de här två sig åt funktionellt? Dels går det ju att trä på tjockare saker på den ena, dels har jag för mig att på den äldre sitter utsticket längre ner, och att biten därmed inte kan monteras med utsticket över en tile, vilket går med den nyare?

Du har säkert rätt.

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 04 november 2011 kl. 08:57
Det borde finnas en inställning att man inte bryr sig om varianter och vill att de ska behandlas som en enda.

Precis!

Ibland kan problemet vara nästan det motsatta; man söker en specifik bit men får istället en snarlik för att säljaren inte kan/vill/orkar skilja på dem. Då jag ville göra en "båge" av eld-bitar till Horrocrux-grottan köpte jag 150 st 6126, men fick istället hem 6126b, som ju saknar de utstiggande piggarna och därmed inte går att sätta ihop på rätt sätt.

Tobbe Arnesson

Nästa gång mailar du säljaren och säkerställer att de har koll på modellen. ;)
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: Myko skrivet 04 november 2011 kl. 08:46
Det är väl tyvärr ofta också så att BrickLink-säljarna inte lägger saker under rätt artikelnummer. Vilket är fullt förståeligt för jag kan själv inte skilja på olika typer av 1x1 clip till exempel.

I min firebrigade fick jag två olika typer av klipp, som skall användas till flaggan :P

Skrytsson

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 04 november 2011 kl. 14:05
Nästa gång mailar du säljaren och säkerställer att de har koll på modellen. ;)

Jepp. Numera frågar jag vid minsta lilla tveksamhet.

Entropique

Det var min tur att använda nyinflyttningsrabattkupongen på Maxi idag.

Matinköpen för veckan kompletterades med en .

Återstår att se det går att hitta en vettigare torso till Yoda på BL, för övriga dagar på året.

Stigge72

Men jag får protestera på en punkt i din litania:
CitatAndra exempel på bitar utan meningsfulla skillnader som inventeras upp olika är 4081a och 4081b
Skiljer inte de här två sig åt funktionellt? Dels går det ju att trä på tjockare saker på den ena, dels har jag för mig att på den äldre sitter utsticket längre ner, och att biten därmed inte kan monteras med utsticket över en tile, vilket går med den nyare?
[/quote]

Mina verkar sticka ut lika långt ner (till skillnad från 3839 (3839a 3839b))
Men däremot är utsticket tjockare (längre) på b-varianten, vilket gör att man t ex kan fylla ett tomrum med den ena eller andra, beroende på storlek.

AndersI

Citat från: stigge72 skrivet 04 november 2011 kl. 17:45Mina verkar sticka ut lika långt ner

Jepp, jag misstänker att mitt minne egentligen menade 2540, vilken dock inte verkar finnas i två varianter på BL, men väl i verkligheten...

jamaka

Fick hem & från BL lite udda, men ser det som en kul grej..

swestar

Citat från: jamaka skrivet 04 november 2011 kl. 19:33
Fick hem & från BL lite udda, men ser det som en kul grej..
Vilken butik?
Vilket pris ink frakt?
Leveranstid?
:)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

jamaka

Citat från: swestar skrivet 04 november 2011 kl. 20:01
Citat från: jamaka skrivet 04 november 2011 kl. 19:33
Fick hem & från BL lite udda, men ser det som en kul grej..
Vilken butik?
Vilket pris ink frakt?
Leveranstid?
:)
Hittade båda seten på bricklink verkar som det inte finns så många ute i Europa, handlade båda från UK ca 1000 SEK st ink frakt. Levererans 4 dagar.

swestar

Citat från: jamaka skrivet 04 november 2011 kl. 20:23
Citat från: swestar skrivet 04 november 2011 kl. 20:01
Citat från: jamaka skrivet 04 november 2011 kl. 19:33
Fick hem & från BL lite udda, men ser det som en kul grej..
Vilken butik?
Vilket pris ink frakt?
Leveranstid?
:)
Hittade båda seten på bricklink verkar som det inte finns så många ute i Europa, handlade båda från UK ca 1000 SEK st ink frakt. Levererans 4 dagar.
ok
tack för svaret :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Duchessa

Jag unnade mig äntligen en Mill Village Raid! Har inte hunnit bygga det än, bara tittat på instruktionerna.. men jäsiken, vilket fantastiskt bra set!

mordatre

Blev en Stormtrooper minifigure Alarmclock från S@H. Har gått och varit sugen på en sådan och S@H har ju för en gångs skull ett konkurrerande pris (249:-).  Blev självklart lite PaB och ett sådant där magnetset med Snö-Anakin, Thi-Sen och clone pilot. Vet att de är limmade men för 24:- var ju huvudena och vapnen värt ett köp.

Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

shutter

Citat från: mordatre skrivet 04 november 2011 kl. 23:12
Blev en Stormtrooper minifigure Alarmclock från S@H. Har gått och varit sugen på en sådan och S@H har ju för en gångs skull ett konkurrerande pris (249:-).  Blev självklart lite PaB och ett sådant där magnetset med Snö-Anakin, Thi-Sen och clone pilot. Vet att de är limmade men för 24:- var ju huvudena och vapnen värt ett köp.

Fick precis hem Ninjago magnetset från S@H för 47,25 (50%) MEN i tron att de var lösa delar utan lim. Drog mig sedan till minnes att någon skrivit att man kan lägga de i varmt vatten för att lösa upp limmet så jag lade de i varmt vatten. Gjorde ingen skillnad så jag lade de i hett vatten. Gjorde heller ingen skillnad så jag fick bryta loss gubbarna från plattorna. Kropp och ben sitter fortfarande ihopa och det finns lim bak på benen = oanvändbara som samlarfigurer = julklapp till systersonen. lyckades iaf försegla originalförpackningen så den ser ny ut.

Läste nu efteråt på betygen på LEGOs hemsida att folk dissar limmade magnetset friskt, så även jag >:(

Blev en del PaB att se fram emot dock 8)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.