Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad köpte du för LEGO idag?

Startat av sweMezza, 08 juni 2010 kl. 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

#1980
Citat från: swestar skrivet 21 oktober 2011 kl. 01:55
Citat från: Skrytsson skrivet 21 oktober 2011 kl. 00:16
Det finns ju en hel del snabba och pålitliga amerikanska bricklink-butiker som har breda utbud av bitar - till en bråkdel av 1001Bricks (& PaBs) priser. För att nämna några: Uncle Steve's Bricks, Platic Bricks Direct och Alex Taylor Collectibles.
Letar själv pålitliga butiker på BL. Har du egna (bra) erfarenheter av dessa? Och i så fall, hur lång leveranstid har dom?
:)


Ja, det har jag :)

Uncle Steve's Bricks har jag handlat hos fyra gånger. Snitt-leveranstiden har varit ca en vecka. Min senaste order var på 112$ + frakt och tog bara fyra arbetsdagar (fick hem den i onsdags). De tar endast ut den reella fraktkostnaden (inga extra avgifter såsom handling fee, Paypal fee etc).

Plastic Bricks Direct har jag handlat hos sju gånger. Leveranstiden från denna butik är oftast också en vecka, någongång tog det uppemot två veckor. Utöver den reella fraktkostnaden tar de ut en avgift på 1.50$.

Alex Taylor Collectibles har jag köpt från tre gånger. Likaså här har leveranstiden snittat på lite drygt en vecka (7 arbetsdagar). Jag får för mig att de tar ut någon/några dollar extra i högra fraktkostnad. Inga avgifter utöver det.

Värt att nämna är att jag alltid valt fraktalternativet "First Class International Mail". Man kan ju också välja Express som ska gå något fortare, men är mycket, mycket dyrare.

Oftast brukar det ta en dag eller två för dessa butiker att samla ihop alla bitar innan de skickar ut en invoice - om det är en stor order med många lots.

Här är en tabell över hur mycket First-Class Mail kostar. Sverige tillhör grupp tre. 1 oz ~ 28,4 g.
Flera av mina orders har varit på belopp över 120$ - jag har inte åkt på tull.

Skrytsson

Numera startar jag alltid med att se vilka bitar italienska ManGioBricks har. Även om de generellt har lite dyrare bit-priser än mina amerikanska favorit-butiker lönar det sig om det är mycket eftersom ManGio har gratis frakt på orders innehållande bitar för >70 EUR.

Gideon

Såg att började bli svårt att få tag på så jag chansade och drog iväg en beställning till Dodde.se på ett par sådana, trots blandade omdömen om den butiken.
Håller tummarna att de levererar som förväntat.
Märker att min avsmak mot bley sakteliga börjar tyna bort, synd bara att det skulle ta så lång tid att man missade hela Castle-serien... Försöker dock ta igen det nu innan Kingdoms försvinner ;)

Barbaroux

Har precis gjort ett köp på Blocket. Innehållet är en massa Star Warslego mm. Min fru har lovat att åka och hämta det i eftermiddag. Känns lite som kvällen innan julafton när man var liten. Enligt bilden som fanns i annonsen så verkar det mycket, mycket lovande  ;D.

Tobbe Arnesson

Citat från: Skrytsson skrivet 21 oktober 2011 kl. 00:16
Om alla bitar du sökte fanns på PaB måste det ha funnits betydligt fler butiker på BL än 1001Bricks som hade alla bitarna

Enligt GetStores hade ingen butik alla bitar Anders ville ha och 1001 var närmast.
Blogg: Robotkampen

Skrytsson

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 21 oktober 2011 kl. 12:00
Citat från: Skrytsson skrivet 21 oktober 2011 kl. 00:16
Om alla bitar du sökte fanns på PaB måste det ha funnits betydligt fler butiker på BL än 1001Bricks som hade alla bitarna

Enligt GetStores hade ingen butik alla bitar Anders ville ha och 1001 var närmast.

Då jag testade GetStores inkluderades inte alla butiker. Det är bättre att skapa BL-Wanted List och kolla "By Shop".

swestar

Citat från: Skrytsson skrivet 21 oktober 2011 kl. 08:53
Citat från: swestar skrivet 21 oktober 2011 kl. 01:55
Citat från: Skrytsson skrivet 21 oktober 2011 kl. 00:16
Det finns ju en hel del snabba och pålitliga amerikanska bricklink-butiker som har breda utbud av bitar - till en bråkdel av 1001Bricks (& PaBs) priser. För att nämna några: Uncle Steve's Bricks, Platic Bricks Direct och Alex Taylor Collectibles.
Letar själv pålitliga butiker på BL. Har du egna (bra) erfarenheter av dessa? Och i så fall, hur lång leveranstid har dom?
:)


Ja, det har jag :)

Uncle Steve's Bricks har jag handlat hos fyra gånger. Snitt-leveranstiden har varit ca en vecka. Min senaste order var på 112$ + frakt och tog bara fyra arbetsdagar (fick hem den i onsdags). De tar endast ut den reella fraktkostnaden (inga extra avgifter såsom handling fee, Paypal fee etc).

Plastic Bricks Direct har jag handlat hos sju gånger. Leveranstiden från denna butik är oftast också en vecka, någongång tog det uppemot två veckor. Utöver den reella fraktkostnaden tar de ut en avgift på 1.50$.

Alex Taylor Collectibles har jag köpt från tre gånger. Likaså här har leveranstiden snittat på lite drygt en vecka (7 arbetsdagar). Jag får för mig att de tar ut någon/några dollar extra i högra fraktkostnad. Inga avgifter utöver det.

Värt att nämna är att jag alltid valt fraktalternativet "First Class International Mail". Man kan ju också välja Express som ska gå något fortare, men är mycket, mycket dyrare.

Oftast brukar det ta en dag eller två för dessa butiker att samla ihop alla bitar innan de skickar ut en invoice - om det är en stor order med många lots.

Här är en tabell över hur mycket First-Class Mail kostar. Sverige tillhör grupp tre. 1 oz ~ 28,4 g.
Flera av mina orders har varit på belopp över 120$ - jag har inte åkt på tull.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

darfen

Citat från: Gideon skrivet 21 oktober 2011 kl. 10:53
Såg att började bli svårt att få tag på så jag chansade och drog iväg en beställning till Dodde.se på ett par sådana, trots blandade omdömen om den butiken.
Håller tummarna att de levererar som förväntat.
Märker att min avsmak mot bley sakteliga börjar tyna bort, synd bara att det skulle ta så lång tid att man missade hela Castle-serien... Försöker dock ta igen det nu innan Kingdoms försvinner ;)

Beställde av dem för en dryg vecka sedan. Fick hem paketet efter två dagar. Var också Kings castle:)

LeKiS

Efter att jag hittade detta mysiga forum, så bestämde jag mig för att köpa mitt första Techniclego i vuxen ålder.  :o
Det blev en 8071 Hävare.  ;D

Vilken fröjd det var att sitta och bygga lego!  ;)
Men det behöver jag väl inte tala om för er här inne att det är skojigt med Lego?  ::) ;D ;)

Silence101

Citat från: LeKiS skrivet 21 oktober 2011 kl. 14:44
Efter att jag hittade detta mysiga forum, så bestämde jag mig för att köpa mitt första Techniclego i vuxen ålder.  :o
Det blev en 8071 Hävare.  ;D

Vilken fröjd det var att sitta och bygga lego!  ;)
Men det behöver jag väl inte tala om för er här inne att det är skojigt med Lego?  ::) ;D ;)

Välkommen hit.  :D
Trevligt att vi kan fånga upp lite vilsna själar då och då.
Ibland glömmer vi bort att det är roligt, byggandet tar liksom över ibland. Inspirationen sprutar ut genom öronen. ;D
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Erik

Reatider!

Idag körde Åhléns ta tre betala för två på reapriset så det blev det 3 st för 60 kr st.

Igår hittade jag 3 spartaner, 2 grottmän och 2 jägare, alla för 10 kr st  :)

Stigge72

Köpte egentligen i förrgår, men fick hämta paketet från Klossbutiken.
3 st (borde vara Frankensteins monster, punkare och skateboardåkare, men de är ännu oöppnade)
1 st SW-kalender
1 st påse blandat á 49:- med ca 140 g smågott inkl. en fläsk-pirat (fläsk = flesh)
så långt enligt order.
Dessutom:
1 st guldtärning
1 st Fläskpirat Captain Jack Sparrow på båt
1 st Vulture Droid

Skafte

och , (två mindre Atlantis-set) till sorken och spelet till mig, men bara för bitarna. 200 för den på Barnens Hus i Uppsala, verkar prisvärt när man ser till inventarielistan. Gillar den här biten (94161) skarpt:



Sirre

Fick hem ett paket från Amazon idag med en , en riktigt grym byggnad som bör upplevas på nära håll. ;D

Tie Fighter

Tittade in på Lekplaneten i Birsta:as 40% rea och gick därifrån med en 7946 Kings castle och en 6918 smedens kamp för 843.50 pix 

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.